Δευτέρα 4 Ιουνίου 2018

Υποβρύχιος... πόλεμος κατηγορουμένων στο δικαστήριο


Μαίνεται στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων ο... υποβρύχιος “πόλεμος” κατηγορουμένων στη δίκη, για τις μιζες των εξοπλιστικών προγραμμάτων, επι κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ.
Με αλληλοκατηγορίες και αλληλοδιαψεύσεις απολογήθηκαν ο Μιχάλης Ματαντός, πρώην εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρίας Ferrostaal, που κατηγορείται ότι διακίνησε στην Ελλάδα για την προμήθεια των υποβρυχίων, περί τα 60 εκατομμύρια ευρώ και ο Σωτήριος Εμμανουήλ, ο οποίος φερεται ότι, πήρε μίζα τουλάχιστον 17,2 εκατ. ευρώ για την πώληση των ναυπηγείων στη γερμανική HDW και την ανάθεση της κατασκευής των υποβρυχίων στον Σκαραμαγκά.
Ο Μιχαλης Ματαντος, που φέρεται ως “άνθρωπος – κλειδί” στη μοιρασιά των παρανομων πληρωμών, υποστήριξε στο δικαστήριο ότι... εξαπάτηθηκε από τους Γερμανους!

Στην αρχή της απολογίας του εξηγησε, πως βρέθηκε στα ναυπηγεία του Κιέλου:
Στο τέλος των σπουδών μου δούλεψα σε ναυτιλιακή εταιρεία στο Λονδίνο για 4 έτη, στο τεχνικό τμήμα για νέες κατασκευές σε ναυπηγεία. Ένα από τα ναυπηγεία που συνεργαζόμουν, όταν δούλευα στη συγκεκριμένη εταιρεία στο Λονδίνο ήταν του Αμβούργου και του Κιέλου (HDW). Εκεί ζήτησα εργασία όταν έκλεισε αυτή η εταιρεία και έμεινα χωρίς δουλειά. Η εταιρία αυτή τότε ανήκε στο Γερμανικό Δημόσιο εξ ολοκλήρου. Το 1977 ίδρυσα την ΜΙΕ, η οποία άνοιξε ένα γραφείο στον Πειραιά. Έτσι έγινα αντιπρόσωπος της HDW στην εμπορική ναυτιλία στην Ελλάδα (νέες κατασκευές πλοίων, αναζήτηση επισκευών στα εννέα τότε ναυπηγεία της HDW. Τη δεκαετία του 80’ έγιναν παραγγελίες νέων πλοίων μέσω του γραφείου μας. Εάν είχα μία δουλειά έπρεπε να την πάω στη HDW, εάν η HDW δεν την ήθελε, τότε μόνο μπορούσα να την
πάω αλλού”.

Η Ferostaal


ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πως προέκυψε η γερμανική εταιρία Ferrostaal;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Το 1986-87, ήρθε η Ferrostaal που συνεργαζόταν με την HDW όχι στα εμπορικά, αλλά στα Υποβρυχια..
Είχε έναν αντιπρόσωπο στην Ελλάδα που έπρεπε να αποσυρθεί λόγω ηλικίας. Αποφάσισαν να μας αναθέσουν την εκπροσώπηση ως προς τα Υποβρύχια. Στις συμβάσεις που έγιναν πριν από τη δική μας
ανάθεση δεν αναμειχθήκαμε. Έκτοτε είχαμε αναλάβει τον συντονισμό μεταξύ Ελλάδος και Γερμανών, δεν αναμειχθήκαμε όμως ουσιαστικά. Από την Ελλάδα αναφέραμε ό,τι ακούγαμε, ως προς ΜΜΕ κ.λπ. ως προς το πληροφοριακό κομμάτι. Δεν είχαμε συζητήσεις με ανθρώπους συγκεκριμένους. Στο επίπεδο της πληροφόρησης σταματούσε η δραστηριότητά μας”.

Το... συμπόσιο

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι ακριβως κανατε με τα υποβρύχια;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Τότε ασχολούμασταν πρώτη φορά με Υποβρύχια. Θέλαμε να δούμε την κατάσταση και πού υπήρχε
ανάγκη για νέα. Μία από τις δραστηριότητες μας ήταν με τη συναίνεση του ναυτικού, να κάνουμε ένα συμπόσιο για να
καλούν οι Γερμανοί άτομα από την ηγεσία του ναυτικού και να ενημερώνονται για τις καινοτομίες. Το ναυτικό από τη μεριά του ανέφερε τα προβλήματα που υπήρχαν και τις ανάγκες. Αυτό το συμπόσιο γινόταν τακτικά ανά 2 έτη. Το 1998 οι Γερμανοί παρουσίασαν μία καινοτομία ως προς τα Υποβρύχια, που σχετιζόταν με το πόσο θα
μπορούσε να μείνει κάτω από το νερό το Υποβρύχιο και πώς θα ήταν πιο εύχρηστο για τον χρήστη. Το ναυτικό είχε τότε ήδη 8 Υποβρύχια, όχι πολύ καινούρια. Είχαν αποφασίσει να τα εκσυγχρονίσουν. Η απόφαση ήταν να μην γίνει αυτό μόνο στη Γερμανία. Τα τελευταία τρία Υποβρύχια έγιναν εδώ. Ήταν πολύ προχωρημένη εργασία με μεγάλη επιτυχία. Στοίχισαν λιγότερο από τον αρχικό προβλεπόμενο προϋπολογισμό.
Αυτό έδωσε στους Γερμανούς ένα προβάδισμα στο επόμενο πρόγραμμα ως προς τα καινούρια υποβρύχια. Δύο αμερικάνικα Υποβρύχια του ναυτικού δεν είχαν σωστή λειτουργία. Τα πρώτα 4 ήταν υπό
επισκευή. Η Ελλάδα είχε μείνει με περιορισμένα Υποβρύχια. Στην επόμενη έκθεση που έγινε, ο αρχηγός του ναυτικού έδωσε συνέντευξη λέγοντας ότι σκέπτονταν την πρόσκτηση νέων υποβρυχίων. Έτσι δημιουργήθηκε η ανάγκη για νέα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ποιά ητανη εμπλοκη σας;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Άρχισαν συζητήσεις προκειμένου να συμβληθεί ο Σκαραμαγκάς με τους Γερμανούς. Οι Γερμανοί άκουσα ότι δεν συνεφώνησαν να εμπλακούν στον Σκαραμαγκά. Γίνονταν συναντήσεις
με Έλληνες της ΕΤΒΑ (που διαχειριζόταν μετοχές των ΕΝΑΕ μαζί με συνδικαλιστές) στα γραφεία της HDW. Δεν διοργάνωσα αυτές τις επαφές. Γίνονταν σίγουρα πριν από το 1997 ή το 1998. Όταν έγινε επίσημο το πρόγραμμα, έληξαν αυτές οι επαφές. Ακολούθησε η επίσημη έναρξη του προγράμματος. Υπήρχαν προτάσεις από Γάλλους,
Ολλανδούς, Νορβηγούς κ.λπ. Οι Γερμανοί γνώριζαν ότι είχαν προβάδισμα. Εγώ δεν είχα καμία ανάμειξη και σχέση με αυτούς. Χρονικά εντοπίζεται το 1997 ή 1998 νομίζω. Ουσιαστικά ήταν το στάδιο της αναζήτησης εξοπλιστικών. Τότε άρχισαν οι προτάσεις των Γερμανών και επισημοποιήθηκε ότι, η πρόθεση του Δημοσίου, που ήταν
το 1 υποβρύχιο, να κατασκευαστεί στο εξωτερικό, τα άλλα δύο στην Ελλάδα. Οι εταιρείες είχαν τις δικές τους προτάσεις. Τελικά έμεινε η ιδέα συνεργασίας Γερμανών και ΕΝΑΕ.

Tα αντισταθμιστικά ωφέλη

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πότε υπεγράφη η σύμβαση;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Το 1999 υπέγραψαν οι Γερμανοί με Σκαραμαγκά μία σύμβαση ανταλλαγής πληροφοριών και
συνεργασίας. Αυτό ήταν το επιθυμητό σχέδιο από τους ιδιοκτήτες Σκαραμαγκά και ΕΤΒΑ για το μέλλον του ναυπηγείου. Όταν ανηγγέλθη το πρόγραμμα, έπρεπε παράλληλα να προσφερθούν offsets, ήτοι Αντισταθμιστικά Ωφέλη. Τα Α/Ω
είχαν βαθμό ισχύος. Η ιδέα ήταν να τονωθεί η ελληνική βιομηχανία. Ο Σκαραμαγκάς είχε χτίσει συνεχόμενα εμπορικά πλοία, θαλαμηγούς κ.λπ. Τα πλοία του ήταν εξαίρετα. Είχε πέσει όμως έξω τότε. Ο Νιάρχος το είχε πουλήσει στην κυβέρνηση και ήταν σε αδράνεια. Σκέφτηκα ότι η αγορά των ναυπηγείων θα έπρεπε να συνοδευθεί από παραγγελία πλοίων κατασκευής στο Σκαραμαγκά. Ένα ναυπηγείο το οποίο χτίζει και κάτι άλλο εκτός από ΥΒ θα μοιράζονταν τα έξοδα. Οι Άγγλοι είχαν κλείσει σύμβαση με το Στρίντζη για 2 πλοία στο Σκαραμαγκά, το οποίο όμως ήταν
ζημιογόνο. Το ναυπηγείο ήταν ουσιαστικά σε αδράνεια.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Eσεις πως συμμετείχατε;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Είχα λάβει μέρος στην προεργασία (1998). Ο ίδιος πήγα στην KFW, τράπεζα για κρατικές πιστώσεις, (τους γνώριζα από την δραστηριότητά μου με κρουαζιερόπλοια) τους είπα ότι
ενδέχεται το έργο να γίνει στο Σκαραμαγκά, η απάντηση ήταν καταφατική στο να δανειοδοτηθεί (80% του κόστους) ο πελάτης που κατασκευάζει στο Σκαραμαγκά για 8-10 χρόνια μετά την παράδοση. Η γερμανική τράπεζα ζητούσε εγγυήσεις. Πήγα και βρήκα εταιρεία που ειδικευόταν σε εγγυήσεις για την κατασκευή εμπορικών πλοίων. Δεν δέχτηκε και πήγα σε ιδιωτικό φορέα που δέχτηκε τελικά. Έγραψαν μάλιστα σε επιστολή ότι ήταν διατεθειμένοι να δώσουν παραγγελία για εμπορικά πλοία εφόσον η κατασκευή γινόταν στο Σκαραμαγκά. Έτσι η Ferrostaal ήταν έτοιμη για να καταρτιστεί η σύμβαση. Είχε καταρτιστεί σύμβαση για Ferryboats και οι Γερμανοί θέλησαν να ασχοληθούν με αυτά και όχι με άλλα εμπορικά πλοία. Η αξία ήταν περίπου η ίδια. Συμβατικά υποχρεώθηκε η Ferrostaal να κατασκευάσει 2 ferryboats στο Σκαραμαγκά. Τότε ανατέθηκε από το ΚΥΣΕΑ στους Γερμανούς η παραγγελία των Υποβρυχίων (Οκτώβριο του 1999). Τότε το ναυπηγείο το διαχειρίζονταν ακόμα οι Άγγλοι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Συμμετειχατε στις συζητήσεις;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Εάν ερχόταν υψηλόβαθμος της Ferrostaal και είχε κλείσει ραντεβού με άτομο του ναυτικού
μπορεί να πήγαινα και εγώ. Αυτό γινόταν κυρίως από Χαουν, Μίλενμπεκ, Φράιταγκ. Ήταν ρουτίνα αυτό. Ήταν τεχνολογικής φύσεως. Όταν το ναυτικό αναζήτησε πληροφορίες για το τι θα μπορούσε να προσφέρει το ναυπηγείο, έπρεπε να δοθούν διευκρινίσεις από την κοινοπραξία. Οι
συναντήσεις γίνονταν στο γενικό επιτελείο ναυτικού. Δεν πήγαινα εγώ σε όλες τις συναντήσεις. Πήγαινα όταν συμμετείχε κάποιος μεγάλος.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γιατί κατασκευάστηκε εργστάσιο;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Ο Σκαραμαγκάς δε μπορούσε να τα χτίσει έτσι με την υποδομή που είχε. Έπρεπε να φτιαχτεί ολοκαίνουριο εργοστάσιο. Αυτό ήταν κατ’ απαίτηση της κυβερνήσεως.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γνωρίζετε τον Κάντα;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Τον Κάντα δεν τον ξέρω. Δεν τον είχα συναντήσει ποτέ. Δεν ξέρω τι έχει πει για μένα.

Το εργοστάσιο

Και συνέχισε:
Το εργοστάσιο που κατασκευάστηκε ήταν υπερσύγχρονο. Ήταν τελειότερο από αυτό στο Κίελο, το γερμανικό. Συμπεριελάμβανε κατασκευή σε έναν σεισμογενή χώρο, το φοβούνταν οι Γερμανοί”.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Υπήρχαν άλλες προσφορες; Ηταν συμφέρουσα η γερμανική;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Η γερμανική προσφορά για τα ΥΒ πράγματι υπήρξε η καλύτερη. Υπήρχε καλή συνεργασία HDW και ελληνικού ναυτικού. Η συνεργασία αυτή κρίθηκε θετική για τη HDW. Θα
κατασκευαζόταν κάτι πιο περίπλοκο απ’ ό,τι κατασκευαζόταν τότε. Η τεχνολογία ήταν επαναστατική, δεν ήταν κάτι που φτιαχνόταν μόνο όμως για την Ελλάδα. Φτιαχνόταν και για άλλα νατοϊκά ναυτικά. Ήταν η συμφερότερη τιμή στο διαγωνισμό. Η επόμενη παραγγελία που τέθηκε στους Γάλλους ήταν η παραγγελία από τη Μαλαισία. Δύο υποβρύχια θα
χτίζονταν στη Γαλλία, 500 εκ κόστιζε το καθένα. Ήταν πολύ ακριβότερα απ’ ό,τι κόστισαν τα γερμανικά. Δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη για την τιμή των Υποβρυχίων, που χτίστηκαν στην Ελλάδα, στο Σκαραμαγκά. Δεν με ξένισε ότι το έργο πήγε στους Γερμανούς. Είχα σύμβαση που όριζε ποσοστιαία αμοιβή. Υπήρχε όμως δικαίωμα έκπτωσης του ποσοστού
της αμοιβής μου.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Tους συγκατηγορούμενους σας τους γνωρίζατε;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Aπό τους κατηγορουμένους γνωρίζω τους Εμμανουήλ, Μπέλτσιο, Μανωλέμη, ενώ έχω δει
μερικές φορές τον Αθανασάκη και τον Τζιώτη. Τον Αβατάγγελο δεν τον έχω δει ποτέ, δεν τον ξέρω. Δεν τον γνώρισα ούτε εδώ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι έχετε να πείτε γιά όσα είπε ο κ. Εμμανουήλ;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Άκουσα τι είπε σήμερα ο Εμμανουήλ. Δεν έχουν ίχνος αλήθειας αυτά που είπε. Συνεργαστήκαμε στο πλαίσιο της εργασίας μας.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δανειοδοτήσατε τη γυναίκα του;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Δεν γνωρίστηκα με τη γυναίκα του.
Έτσι λέει η ίδια. Δεν την έχω δει πάνω από δυο φορές σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Δεν της έδωσα χρήματα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πότε γνωρίσατε τον κ.Εμμανουήλ;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Το 1999 σε συνάντηση στο Σκαραμαγκά γνώρισα τον Εμμανουήλ για πρώτη φορά. Μόλις είχε
αναλάβει τα ΕΝΑΕ. Είχαν εκδιωχθεί οι Άγγλοι. Μαζί με τους Γερμανούς είχα πάει κι εγώ στο Σκαραμαγκά. Όταν άρχισαν οι διαπραγματεύσεις, είχα πει στους Γερμανούς ότι έπρεπε να αναθέσουν το θέμα
της υποδομής σε έναν δικηγόρο. Εγώ δεν μπορούσα να συνεισφέρω, ούτε κάποιος της θέσης μου. Απασχόλησε δικηγόρους για χρόνια το ζήτημα. Το πρόβλημα που υπήρχε ήταν η νομική τύχη και υπόσταση των ναυπηγείων και κυρίως εντός του εργοστασίου. Ο Μίλενμπεκ είπε ότι θα
καταβάλω τα έξοδα από τη τσέπη μου και ύστερα θα μου καταβάλλονταν από την εταιρεία ως έξοδα της εταιρείας. Ο Αγουρίδης ήταν αυτός που μου είπε ο Μίλενμπεκ ότι, είχε αναλάβει την υπόθεση. Τα χρήματα
που δόθηκαν προορίζονταν για νομικές υπηρεσίες του Αγουρίδη προς την κοινοπραξία. Προέρχονταν από λογαριασμό δικό μου, ήταν χρήματα της εταιρείας που μεταφέρονταν για παροχές της κοινοπραξίας. Αυτό γινόταν κάποιες φορές. Όπως κι εδώ εν προκειμένω στον
Αγουρίδη. Παρέδωσα την πληρωμή που μου είπαν οι Χάουν και Μίλενμπεκ. Δεν ήταν προσωπικό δάνειο δικό μου. Δεν θα μπορούσα να περιμένω πολλά από τον Εμμανουήλ ως προς παροχή εγγυήσεων.

Ο Τσοχατζόπουλος
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Mε τον κ. Τσοχατζόπουλο είχατε επικοινωνήσει;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Oχι. Με τον Τσοχατζόπουλο δεν είχα επικοινωνία καμία.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πότε έγινε η πληρωμη προς τον δικηγόρο Αγουριδη;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Η πληρωμή προς τον Αγουρίδη έγινε το 2000 με τραπεζική επιταγή που παρέδωσα στους Γερμανούς, για να του τη δώσουν.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τον κ. Μπέλτσιο πότε τον γνωρίσατε;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Tον γνώρισα το 1998 στη Ζυρίχη. Μου συστήθηκε ως πολιτικός μηχανικός με γνώση των θεμάτων της αρμοδιότητός του, σύμβουλος της Φεροσταλ επί τεχνικών θεμάτων. Είχε
κατασκευαστική εταιρεία. Το έχει πει. Έχω διαβάσει τη δικογραφία. Μου τον σύστησαν για να συνεργαστούμε στην κατασκευή του εργοστασίου στο Σκαραμαγκά. Θα αναλάμβανε τη μελέτη και τις προδιαγραφές και τις κόκκινες γραμμές που δεν μπορούσαν να ξεπεραστούν , π.χ.
πυρασφάλεια, επιχωμάτωση κ.λπ. Δεν χειρίστηκα εγώ την ανάθεση της δουλειάς. Συζητούσαμε, αλλά τελικά δεν συνεργαστήκαμε. Ποτέ δεν μου έδωσε να καταλάβω ότι ήταν ιδρυτικό στέλεχος του τότε κυβερνώντος κόμματος. Ο Μπέλτσιος συνεργάστηκε με τους Γερμανούς. Τους έβλεπε, όπως έβλεπε κι εμένα. Είχε εργασία ως προς τις προδιαγραφές. Γι’ αυτό του έδωσα τα χρήματα. Μέσα στον κατάλογο των πληρωμών ήταν και το 1 εκ ευρώ που έδωσα στον Μπέλτσιο. Ήταν έξοδα για να καλυφθούν
χρήματα για την εργασία του, την αποζημίωσή του κ.λπ. Τότε δεν ήμουν στην Ελλάδα. Ήταν εντολή του Χάουν να δώσω αυτό το ποσό στον Μπέλτσιο. Μόνο αυτό μου ανέφερε. Δεν με ξένισε αυτή η εντολή, το κόστος της υποδομής στο Σκαραμαγκά ήταν πάνω από 100 εκ ευρώ.
Εκτός από αυτό το 1 εκ δεν είχα δώσει άλλες αμοιβές στον Μπέλτσιο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Στον Αβατάγγελο δώσατε;

Εξαπατήθηκα”

ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Οχι. Δεν τον ήξερα. Είχαμε εξαπατηθεί από τους Γερμανούς, πρώτος εγώ. Μία ή δύο εταιρείες μου εμφάνισαν οι Γερμανοί ότι ανήκαν στον Ντερμιτζιάν. Ο ρόλος του Αβατάγγελου συνδέεται με τον Ντερμιτζιάν. Τον Αβατάγγελο δεν τον είχα ακουστά μέχρι που πήγα στο Μόναχο και μου ανέφεραν το όνομά του εκεί, όμως λανθασμένως. Τον Φεβρουάριο του 2000 υπεγράφη η σύμβαση για να χτιστούν τα ΥΒ. Ένα μήνα μετά βρισκόμουν στην Αγγλία και οι Χάουν και Μίλενμπεκ μου είπαν να πάω στη Βιέννη να τους συναντήσω γιατί ήθελαν να συζητήσουμε. Δεν ήταν κάτι καινούριο αυτό. Γινόταν συχνά. Πήγα
εκεί και σε ολιγόλεπτη σύσκεψη μου σύστησαν τον Πίκλερ. Μου είπαν ότι είχαν υπόψη τους να στηθεί μία εταιρεία εμπορικών πλοίων και ήθελαν να μάθουν εάν μπορούσα να βοηθήσω στη σύσταση του μετοχικού κεφαλαίου. Τους είπα υπό όρους “γιατί όχι;”, αλλά πρέπει να ξέρω και
ποιός είναι από πίσω. Τότε δεν μου είπαν. Έληξε αρκετά γρήγορα η συνάντηση. Θα επανέρχονταν εφόσον υπήρχε η άδεια να μου φανερωθούν οι πληροφορίες. Δυόμισι εβδομάδες μετά μου δόθηκε
εντολή να πάω στο Λονδίνο να συναντήσω το Χάουν. Ο Χάουν λειτουργούσε ως μέλος της Ferrostaal. Συναντηθήκαμε και πήγαμε σε άλλο μέρος του αεροδρομίου που μου σύστησε τον Ντερμιτζιάν. Μου είπε ότι ήταν Σαουδάραβας. Μου έλεγαν για την ιδέα που είχαν υπόψη τους.
Να συσταθεί μία εταιρεία συμφερόντων Ντερμιτζιάν και ότι αυτή θα ήταν η εταιρεία που θα παρήγγελνε καράβια στο Σκαραμαγκά. Έναν πελάτη θα είχαν, τον Ντερμιτζιάν, αυτός θα αναλάμβανε τη χρηματοδότηση. Η προκαταβολή προς το ναυπηγείο θα ήταν 20% αλλά μετά από
διαπραγμάτευση συμφωνήθηκε λιγότερο. Η συμφωνία έγινε μεταξύ Χάουν, Ferrostaal και Ντερμιτζιάν.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι έγινε τελικά;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Τον Μάιο του 2000 με κάλεσαν στο Αμβούργο σε ξενοδοχείο, εκεί ήταν οι Χάουν, Μίλενμπεκ,
Πίκλερ και Ντερμιτζιάν, μου έδωσαν την πρώτη εντολή να καταβάλω στον Ντερμιτζιάν. Ήμουν παρών στη συζήτηση. Στη συμφωνία δεν θα συμμετείχα εγώ. Θα συμμετείχα ως προς την υποστήριξη της παραγγελίας, να δοθούν μηχανήματα στα πλοία. Στις εταιρείες που αντιπροσώπευα θα δίνονταν μηχανήματα. Έλαβα εντολή από τους Χάουν και Μίλενμπεκ να δώσω χρήματα σε Asian Μiddle Eastern, η
οποία ήταν εταιρεία του Ντερμιτζιάν. Μία από τις εταιρείες στις οποίες κατέβαλα χρήματα ίσως να ήταν του Αβατάγγελου. Κατέβαλα τα χρήματα, γιατί όπως μου είπαν, ήταν χρήματα που θα μετατρέπονταν σε εμπορικά πλοία – θα δινόταν η παραγγελία (κατέβαλα 11.5 εκ). Ήταν χρήματα που μου δόθηκαν από τη Ferrostaal να τα δώσω. Ήταν τότε που η Ferrostaal διαπραγματευόταν με το Ισραήλ για άλλα ΥΒ. Εάν η Σαουδική Αραβία μάθαινε ότι η συνεργασία ήταν στενή με τον Ντερμιτζιάν, ο Ντερμιτζιάν θα είχε πρόβλημα και δεν θα προχωρούσε το έργο. Ο Ντερμιτζιάν δεν ξέρω τι συμφωνία είχε με τη Ferrostaal. Θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε. Ο σκοπός ήταν να
παραγγελθούν εμπορικά πλοία. Μία τουλάχιστον από όλες αυτές τις εταιρείες ανήκαν στον Αβατάγγελο. Είναι εύλογο ερώτημα
γιατί δόθηκαν χρήματα στον Αβατάγγελο, ενώ δεν πρόσφερε εργασία στη Ferrostaal.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι εννοείτε;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Με εξαπάτησαν οι Γερμανοί. Η ανάθεση είχε ήδη γίνει πριν από τον Εμμανουήλ. Το ΚΥΣΕΑ είχε αποφασίσει για την παραγγελία. Δεν ήταν τελειωμένα όλα όταν ανέλαβε ο Εμμανουήλ,
έπρεπε να συμφωνήσει ως προς τα συμβόλαια κ.λπ., δεν νομίζω ότι θα μπορούσε όμως να πάει ενάντια στο σχέδιο, να πάει αντίθετα στην κυβερνητική πολιτική. Έγιναν πάσης φύσεως κινήσεις από εμένα βελτιώσεως των προδιαγραφών. Έγιναν πιο βαριά και
πιο ανθεκτικά τα φορτωτικά πλοία. Παρουσιάστηκε γραμμή Σαουδικής Αραβίας για πορθμεία, δεν έγινε ούτε αυτό. Υπέβαλα πρόταση για κρουαζιερόπλοια. Ούτε αυτό έγινε. Αυτό γινόταν συνεχώς από εμένα προς τη Ferrostaal. Τον Σεπτέμβριο του 2002 μου ζήτησαν να κάνω μία
υπέρογκη πληρωμή προς το Ντερμιτζιάν και είπα όχι αφού δεν γίνονταν ουσιαστικά πλοία. Θα έκανα ευχαρίστως πληρωμές που θα διευκόλυναν το έργο, εφόσον γίνονταν πλοία.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγιναν πληρωμές;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Nαι. Προς Dolmarton μία 3 εκ. Κατ’ εντολή των Γερμανών. Μου δόθηκε το όνομα λανθασμένο. Εκδίδεται η επιταγή στο όνομα της εταιρείας που είχα καταλάβει (λανθασμένως)
στον κο Ντερμιτζιάν. Εκ των υστέρων έμαθα ότι ήταν του Αβατάγγελου και όχι του Ντερμιτζιάν, Αυτή η εταιρεία όπως διάβασα στη δικογραφία, μετέπειτα έκανε αγωγή κατά της Ferrostaal που κατέληξε σε πληρωμή προς τη Dolmarton. Η πληρωμή αυτή έγινε ερήμην εμού γιατί δεν ήμουν
στη Ferrostaal τότε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι γνωρίζετε για την ομάδα προσευχής;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Την ομάδα προσευχής την έχω ακούσει. Τον Φιλιππίδη δεν τον ξέρω. Δεν τον συνάντησα ποτέ. Δεν είχα την παραμικρή ανάμειξη με την ομάδα. Ο Χάγιας ήταν υπάλληλος της εταιρείας μου. Δεν μου φαίνεται αληθοφανές ότι ο Χάγιας ήταν
μέλος της ομάδας Α. Ήταν ένα απλό στέλεχος. Συνεργαστήκαμε το διάστημα 1999-2003. Μέτα έφυγα και πήγα στην Κύπρο. Δεν θα πλήρωνα ποτέ τον Τσοχατζόπουλο εν γνώσει μου. Διάβασα πού κατέληξαν τα χρήματα στη δικογραφία. Δεν θα ρισκάριζα το όνομά μου να κάνω τέτοια πράγματα. Θα έφευγα εάν μου έλεγαν κάτι τέτοιο. Δεν ξέρω τις εταιρείες του Χάγια. Ο τομέας μου και η δραστηριότητά μου ήταν τα εμπορικά πλοία. Δεν είχα σχέση με την αμυντική
βιομηχανία. Δεν ήταν του ενδιαφέροντός μου. Ήμουν αποτελεσματικός ως προς ανάθεση εμπορικών πλοίων ανά τον κόσμο. Προσπαθούσα να δίνω καλές αμοιβές στους συνεργάτες μου ανάλογα με το έργο τους. Όταν
κάποιος φέρνει δουλειά εκατομμυρίων, δίνεις καλή αμοιβή. Σίγουρα έχω δώσει σε διάφορα μέλη της εταιρείας μου. Δεν θυμάμαι ποιά ήταν τα ποσά που έχω δώσει.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πότε έπαψε να είναι κρατική η ΗDW;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Δεν θυμάμαι πότε έπαψε να είναι κρατική. Στη δεκαετία του 80’. Όταν έγινε κρατική δεν άλλαξε κάτι στη συνεργασία μας. Ήταν όλα άψογα. Η διαχείριση της εταιρείας ήταν πάντα σαν να
ήταν ιδιωτική. Δεν φαινόταν ότι ήταν κρατική. Το κράτος συνέχιζε να έχει λόγο, όταν έπαψαν οι μετοχές να είναι δικές του. Ο ρόλος μου σιγά σιγά μειωνόταν και σταματήσαμε να συνεργαζόμαστε το 2003. Δεν έχει να
κάνει με την αποχώρηση των Χάουν και Μίλενμπεκ. Δεν με χρειάζονταν πλέον. Οι Γερμανοί είπαν χονδροειδή ψέματα. Όχι μόνο οι Χάουν και Μίλενμπεκ. Και τα επιτελεία τους. Τουλάχιστον αυτοί με εξαπάτησαν. Η συνεργασία μας δεν προχωρούσε πλέον και λόγω των ψεμάτων που έλεγαν οι Χάουν και Μίλενμπεκ. Τον Σεπτέμβριο του 2002 αρνούμην να προβαίνω σε πληρωμές ακόμα όταν μου έδιναν εντολές. Είχαμε σοβαρές διαφωνίες. Το 2002 μου ζήτησαν να πληρώσω 19 εκ στον Ντερμιτζιάν και τους είπα να τα καταθέσουν σε ένα ειδικό λογαριασμό και βλέπουμε.
Το πρόγραμμα υλοποιήσεως προχωρούσε. Έτσι μου έλεγαν εκείνοι, ενώ στην πραγματικότητα δεν προχωρούσε. Το έβλεπα και γι’ αυτό σταμάτησα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ:Τον Μανωλέμη τον γνωρίζατε;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Tον ήξερα. Ήταν εξαίρετο στέλεχος των ΕΝΑΕ. Κατ’ εντολή του Χάουν κατέθεσα 100.000 ευρώ στον Μανωλέμη τον Ιούνιο του 2002. Ήταν ικανότατος, εργατικότατος και έπρεπε να μείνει στα ναυπηγεία. Ήταν άνθρωπος κλειδί. Αυτά τα χρήματα δόθηκαν για να τον δέσουν αυτοί και να μη φύγει. Μου φάνηκε εύλογο. Κι εγώ θα έκανα το ίδιο. Τον Αθανασάκη τον γνωρίζω. Ήρθε στο γραφείο μου του 2007, μου ζήτησε ραντεβού, ήρθε και μου ζήτησε δουλειά. μπορεί κάπου να τον είχα δει πιο πριν. Δεν τον προσέλαβα. Μου είπε ότι
ήξερε από ΥΒ, να μεσολαβήσω στο Σκαραμαγκά, του είπα ότι οι σχέσεις μου με τους Γερμανούς είχαν λήξει. Του είπα να φύγει και θα δούμε. Φαινόταν βαριά άρρωστος. Αναγκάστηκα να του πω ότι δεν μπορούσα να τον προσλάβω και μου είπε ότι έπρεπε να πάει στην Αμερική και να κάνει
εγχείριση. Τον βοήθησα. Του έδωσα 200.000 ευρώ. Συνήψα σύμβαση δανείου και με τη σύζυγό
του. Η ΜΙΕ SA έκλεισε όταν αποχώρησα από τη Ferrostaal. Ίσως αρχές 2004. Αποφάσισα να τη κλείσω και να πάω να εγκατασταθώ στην Κύπρο. Εκεί υπήρχε ο θεσμός 10% στα κέρδη. Τυπικά το πρόγραμμα για τα εμπορικά πλοία τότε είχε κλείσει, είχε υλοποιηθεί. Τον Τζιώτη τον γνώρισα σε μία καθέλκυση στο Κίελο. Ο Μπέλτσιος δεν προσέφερε σε εμένα υπηρεσίες. Το ποσό που του δόθηκε δεν ήταν μεγάλο σε
σχέση με τα διεθνή standards. Αυτό που μας είπαν οι Γερμανοί ήταν ότι οι υπηρεσίες του ήταν η κατάρτιση προδιαγραφών, συμβατότητα με ελληνικούς νόμους κ.λπ. Δεν ξέρω γιατί ο ίδιος
αρνείται την καταβολή του ποσού. Μου φαίνεται ακατανόητο. Στη συνάντηση του Ιμπέριαλ δεν θυμάμαι τον Μπέλτσιο. Θυμάμαι μία έξοδο στην όπερα που ήταν παρών. Δεν είχε γίνει κάποια συνάντηση σε ξενοδοχείο με το Μπέλτσιο, που να είμαι παρών. Ίσως να
είχαμε συναντηθεί σε κάποιο ξενοδοχείο. Το πλαίσιο των συζητήσεων ήταν το υπόστεγο. Ήταν απόφαση της Ferrostaal που δεν πήρε τη δουλειά. Με εξέπληξε. Η καταβολή του 1 εκ πληρώθηκε Μάρτιο του 2000. Δεν ξέρω εάν είχε να κάνει με το υπόστεγο. Μετά την καταβολή ίσως είχα κοινωνική επαφή με Μπέλτσιο. Δεν θυμάμαι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας κάλεσε η γερμανική Δικαιοσύνη;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ:Κλήθηκα στη Γερμανία. Δεν ξέρω την ακριβή φύση των κατηγοριών εναντίον μου. Μόνο τα
πραγματικά περιστατικά ήθελαν να ξέρουν στην Εισαγγελία.
Η απολογια του θα συνεχιστεί στις 29 Μαίου.

Συνέχεια απολογίας Εμμανουήλ

Νωρίτερα ολοκλήρωσε την απολογία του ο κατηγορούμενος Σωτήριος Εμμανουήλ, που φερεται ότι πήρε μίζα τουλάχιστον 17,2 εκατ. Ευρώ, για την πώληση των ναυπηγείων στη γερμανική HDW και την ανάθεση της κατασκευής των περίφημων υποβρυχίων στον Σκαραμαγκά.
Στο πρώτο μερος της απολογίας του είχε διαψεύσει τον Ματαντό και είχε υποστηρίξει ότι, ότι τα χρήματα δεν του τα έδωσε κατ΄ εντολή των Γερμανών, αλλά εξ ιδίων:
Δεν υπήρχε εντολή από τους Γερμανούς να μου τα δώσει. Η σύμβαση Ματαντου – Γερμανών υπογράφηκε πολύ αργότερα και ο ίδιος
λέει ότι προχρονολογήθηκε. Τα χρήματα τα έδωσε από τη δική του τσέπη”, είχει πει και συνεχισε:


Η σύζυγός μου αγόρασε την εταιρεία στην οποία ανήκε το σπίτι. Τη university. Πήρε όλες τις μετοχές. Το διαμέρισμα ήταν στην Αθήνα”
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γνωρίζατε τους Χάουν και Μίλενμπεκ;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Tους ήξερα από τη διαδικασία της αγοράς των ΥΒ. Εγώ συνεργαζόμουν με τη HDW όχι με τη Ferrostaal. Τους συνάντησα μόνο σε κοινωνικές εκδηλώσεις της εταιρείας. Δεν συνεργαζόμασταν επαγγελματικά. Κάποιες συναντήσεις που αναφέρουν οι σημειώσεις στα εξοδολόγια του Μίλενμπεκ δεν είναι
πραγματικές. Κάποιες συναντήσεις από αυτές δεν είχαν γίνει γιατί βρισκόμουν αλλού. Σπανίως συναντιόμουν με αυτούς. Δεν είχαμε λόγο να βρεθούμε. Οι Γερμανοί έβαζαν κάποια ονόματα στα εξοδολόγια για να δικαιολογήσουν άλλες παρέες τους.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Tι εννοείτε;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Η ΙΝΒΕΚΟ δημιουργήθηκε για να μπει η αμοιβή μου. Τα χρήματα της αμοιβής μου μπήκαν στη
ΜΕΤΑΛΚΟ, μία εταιρεία συνεργάτιδα της HDW και της Ferrostaal, η οποία ανήκε στον Μπουσέι. Ο Μπουσέι πήρε το 1 εκ και τα υπόλοιπα μπήκαν στον λογαριασμό μου. Τα χρήματα μπήκαν σε αυτήν την εταιρεία γιατί η ΜΕΤΑΛΚΟ ήταν γνωστή εταιρεία και είχαν
κάνει και στο παρελθόν δοσοληψίες με αυτήν την εταιρεία και δεν είχε δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα μαζί της. Την καταβολή αυτήν την έκαναν χωρίς να με ρωτήσουν. Η CORVUS είναι δική μου. Τα χρήματα της αμοιβής κατέληξαν στην ΙΝΒΕΚΟ, 16 εκ. Κρατήθηκε το 1 εκ του δανείου. Ο Ματαντός έδωσε 1 εκ από τα δικά του λεφτά για το δάνειο, αυτό φαίνεται από τους λογαριασμούς του Την Βristle την γνωρίζω. Είναι δική μου εταιρεία. Όταν έκανα το συμφωνητικό με τους Γερμανούς για να αναλάβω, είχα συμφωνήσει να μου
δοθούν 3 εκ εφόσον ακύρωνα τα πλοία Στρίντζη. Ήταν ασύμφορη η συμφωνία για αυτά τα πλοία για τα ΕΝΑΕ. Η συμφωνία για τα επιπλέον 3 εκ που θα μου δίνονταν είχε προταθεί και εγγράφως. Τον Ιούλιο του 2002 ακυρώθηκε η συμφωνία για αυτά τα πλοία. Πήρα τελικά το 1 εκ από τα 3
που είχαν συμφωνηθεί. Αυτά τα χρήματα μπήκαν στη Bristle. Ο Ματαντός τα πήρε από τη HDW και τα έβαλε στην εταιρεία μου. Ο Ματαντός έβαζε λεφτά στην εταιρεία Ιnveco Ηoldings η οποία εκείνος θεωρούσε ότι είναι δική μου. Γιατί όμως δεν με ρώτησε εάν είναι δική μου ή όχι? Ήξερε
ότι η εταιρεία αυτή δεν είναι δική μου στην πραγματικότητα. Η τακτική του Ματαντού ήταν να λέει ότι δεν ξέρει τίποτα. Λέει ότι το 7% (αμοιβή του) το έπαιρνε για την προώθηση των Αντισταθμιστικών ΩφελημάτωνΠοια Α/Ω προώθησε όμως? Αυτό ήταν κατασκεύασμα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Tι εννοείτε;
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ: Την σύμβαση Στρίντζη την ακύρωσα εγώ. Όχι ο Ματαντός όπως ο ίδιος αναφέρει στον ανακριτή. Δεν είχαν λόγο οι Γερμανοί να με λαδώσουν.
Ο Ματαντός δεν έπαιρνε το 7%, έπαιρνε το 7,75%. Έπαιρνε και έξτρα 3,900 εκ βάσει σύμβασης από 12-07-2000. Η συζήτηση όμως για την ιδιωτικοποίηση ξεκίνησε το 2001, όχι το 2000. Δεν υπήρχε λόγος για αυτή τη σύμβαση, που είχε καταρτίσει για να παίρνει αυτήν την αμοιβή. Στις 11-11-2001 αγόρασαν οι Γερμανοί τα ΕΝΑΕ. Μετά ήλεγχαν τα πάντα. Για την αμοιβή μου από τη HDW έχει γίνει συνεδρίαση των μετόχων. Δεν ήταν κάτι κρυφό. Τα χρήματα πήγαν από τη ΜΕΤΑΛΚΟ στην ΙΝΒΕΚΟ, δεν πήγαν στην CORVUS. Από την ΙΝΒΕΚΟ έδωσα ένα ποσό στην CORVUS. Το ναυπηγείο εξυγιάνθηκε και έγινε κερδοφόρο. Από τον Οκτώβριο του 2001 μέχρι το Μάιο του 2002 οι Γερμανοί ήλεγχαν απόλυτα τις κινήσεις μας. Αυτό το διάστημα προσέχαμε να μη γίνει κάτι αντίθετο προς τις εντολές τους. Ήλεγχα τι ξοδεύαμε, αυτό έγινε προς όφελος διατήρησης της αξίας της επιχείρησης. Αυτό δεν ωφέλησε
εμένα προσωπικά στην ουσία. Με παρακολουθούσαν για να δουν εάν ήμουν γνώστης του αντικειμένου, ότι δεν ήμουν άσχετος. Ως προς το δάνειο του 1 εκ, δεν στράφηκα στους Γερμανούς γιατί τον Ματαντό τον ήξερα. Τον είχα γνωρίσει ένα χρόνο πριν. Είχαμε δημιουργήσει μία σχέση. Δεν με ενδιέφερε να μάθω τη σχέση του με τους Γερμανούς. Είχαν κάθε λόγο να αναφέρουν εμένα για να ελαφρύνουν τη δική τους θέση. Η γερμανική δικογραφία δεν αναφέρει ότι έκανα κάτι μεμπτό. Δεν είχα λόγο να λαδωθώ. Ο αδελφός μου δεν αναμείχθηκε πουθενά. Δεν είχε καμία εμπλοκή. Τα λεφτά που έβαλε ο Ματαντός στον Schmidt τα πήρε από τη ΗDW και κράτησε και κάτι για τον εαυτό του. Από το κατηγορητήριο ουδείς με ήξερε. Δεν είχα πολιτικές διασυνδέσεις. Δεν έχω κάνει κάτι
μεμπτό. Σήμερα λειτουργώ την εταιρεία Corvus Μaritime. Είμαι εκπρόσωπός της. O διαγωνισμός για τα ΕΝΑΕ έγινε περί τα μέσα του 1999”.