"Βόμβα" στα θεμέλια της τροπολογίας, για τον υποχρεωτικό εμβολιασμό, που ψηφίστηκε πριν από λίγο στη Βουλή, έβαλε ο γνωστός συνταγματολόγος Κώστας Χρυσόγονος, ο οποίος σε συνέντευξη του στο CNN Greece, είπε ότι «υπάρχει σοβαρό συνταγματικό πρόβλημα, διότι πολλοί από τους υπερήλικες που είναι ανεμβολίαστοι, μπορεί να μην συνεπάγονται ούτε καν κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, διότι δεν συμμετέχουν στην κοινωνική ζωή. Ζουν αποτραβηγμένοι στο σπίτι τους».
Ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου αναφέρθηκε στους πολίτες που αρνούνται να εμβολιαστούν, στα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός και ειδικότερα στο ζήτημα της υποχρεωτικότητας των εμβολιασμών, το οποίο χαρακτήρισε "προβληματικό από συνταγματικής απόψεως, επειδή μπορεί να θεωρηθεί ότι ισοδυναμεί με έμμεσο καταναγκασμό, κατά παράβαση του δικαιώματος του καθενός να διαθέτει ο ίδιος το σώμα του, σύμφωνα με τα άρθρα 2 παράγραφος 1 και 5 παράγραφος 1 του Συντάγματος".
Σε δηλώσεις, που έκανε στο CNN Greece, ο κ. Χρυσόγονος, τόνισε μεταξύ άλλων ότι, «το κράτος μπορεί, στο πλαίσιο της συνταγματικά επιβεβλημένης μέριμνάς του για τη δημόσια υγεία, να προβλέψει τους μηχανισμούς των κινήσεων των ανεμβολίαστων, όχι όμως και να τους εξαναγκάσει να εμβολιαστούν, με την επιβολή κυρώσεων με άνιση επίπτωση και σημασία για τον καθένα από αυτούς».
Και συμπλήρωσε:
«Είναι προφανές, για παράδειγμα ότι, όσοι έχουν εισόδημα 500 ευρώ μηνιαία, με 100 ευρώ λιγότερα, οδηγούνται σε στέρηση των απαραίτητων μέσων επιβίωσης. Ενώ για όσους έχουν εισόδημα 5.000 ευρώ μηνιαία, τα 100 ευρώ συνιστούν αμελητέο ποσό. Παραβιάζονται οι αρχές της ισότητας, αυτοδιάθεσης και προσωπικής ελευθερίας".
Ο καθηγητής εξήγησε ότι, "υπάρχει σοβαρό συνταγματικό πρόβλημα, διότι πολλοί από τους υπερήλικες που είναι ανεμβολίαστοι, μπορεί να μην συνεπάγονται ούτε καν κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, διότι δεν συμμετέχουν στην κοινωνική ζωή. Ζουν αποτραβηγμένοι στο σπίτι τους"
"Άρα, εκεί ποια είναι η δικαιολογία του να τους υποχρεώσεις;", διερωτήθηκε κ. Χρυσόγονος και συμπλήρωσε: "Και μάλιστα, πολύ περισσότερο, όταν η υποχρέωση αυτή επιβάλλεται με τη μορφή κατά κεφαλήν διοικητικού προστίμου, ανεξαρτήτως του εισοδήματος;".
Ενώ πρόσθεσε:
«Το αποτέλεσμα είναι, για κάποιους, που έχουν χαμηλό εισόδημα να ισοδυναμεί αυτή η απόφαση – ως προς τη βαρύτητά της – με ποινική κύρωση, ενώ για κάποιους με διαθέσιμο υψηλό εισόδημα, είναι αμελητέo".
O κορυφαίος Συνταγματολόγος είπε επίσης:
«Το αποτέλεσμα είναι, για κάποιους, που έχουν χαμηλό εισόδημα να ισοδυναμεί αυτή η απόφαση – ως προς τη βαρύτητά της – με ποινική κύρωση, ενώ για κάποιους με διαθέσιμο υψηλό εισόδημα, είναι αμελητέo".
O κορυφαίος Συνταγματολόγος είπε επίσης:
"Eντοπίζω πρόβλημα τόσο από πλευράς της προσωπικής αυτοδιάθεσης και ελευθερίας όσο και από πλευράς ισότητας. Μπορούν να επιβληθούν μέτρα, για παράδειγμα περιορισμός μετακινήσεων μόνο για ανεμβολίαστους πολίτες, περιορισμός της πρόσβασης των μη εμβολιασμένων πολιτών σε χώρους εστίασης ή αναστολή εργασιακών σχέσεων, ειδικά για εργαζόμενους που έρχονται σε επαφή με το ευρύ κοινό. Αλλά, μια επιβολή υποχρεώσεων αδιακρίτως, με την απειλή διοικητικού προστίμου και μάλιστα σε μηνιαία βάση, είναι αμφίβολο κατά πόσον υπηρετεί το σκοπό της προστασίας της δημόσιας υγείας. Από την άλλη μεριά, υπερβαίνει τα όρια της προστασίας της προσωπικής τους ελευθερίας".
Κληθείς να σχολιάσει τη δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι το διοικητικό πρόστιμο των 100 ευρώ θα καταβάλλεται μηνιαία σε ειδικό λογαριασμό για την ενίσχυση του ΕΣΥ, ο Κώστας Χρυσόγονος υπογράμμισε:
"Το ΕΣΥ χρηματοδοτείται, ούτως ή άλλως από το Δημόσιο. Άρα, η επιβολή διοικητικού προστίμου, η οποία επιφέρει κάποια επιπλέον δημόσια έσοδα, στην ουσία ενισχύει αυτά τα έσοδα και συμμετέχει στη χρηματοδότηση του ΕΣΥ, που ούτως ή άλλως θα προερχόταν από τον Προϋπολογισμό. Άρα, δεν πρόκειται για σοβαρή ενίσχυση του ΕΣΥ, με αυτόν τον τρόπο. Είναι, απλώς, μια ενίσχυση γενικά των δημοσίων εσόδων. Το ερώτημα, όμως, είναι κατά πόσον αυτή η ενίσχυση των δημοσίων εσόδων ανταποκρίνεται στα συνταγματικά δεδομένα και τις συνταγματικές υποχρεώσεις του κράτους ή όχι".
Κλείνοντας, ο Κώστας Χρυσόγονος επισήμανε μια "μεγάλη αντίφαση", αναφορικά με τα μέτρα της κυβέρνησης και τόνισε:
"Προσωπικά, δεν καταλαβαίνω σε τι αποσκοπεί από τη μια πλευρά, η μαζική μετακίνηση ανεμβολίαστων πολιτών με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και μάλιστα αδιακρίτως ηλικίας και από την άλλη πλευρά, προχωρεί η κυβέρνηση στην επιβολή διοικητικών προστίμων σε ανθρώπους που μπορεί να μην έχουν καμία συμμετοχή σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Υπάρχει μια πολύ μεγάλη αντίφαση σε όλο αυτό, στο τι κάνει και τι δεν κάνει η κυβέρνηση".
Κληθείς να σχολιάσει τη δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι το διοικητικό πρόστιμο των 100 ευρώ θα καταβάλλεται μηνιαία σε ειδικό λογαριασμό για την ενίσχυση του ΕΣΥ, ο Κώστας Χρυσόγονος υπογράμμισε:
"Το ΕΣΥ χρηματοδοτείται, ούτως ή άλλως από το Δημόσιο. Άρα, η επιβολή διοικητικού προστίμου, η οποία επιφέρει κάποια επιπλέον δημόσια έσοδα, στην ουσία ενισχύει αυτά τα έσοδα και συμμετέχει στη χρηματοδότηση του ΕΣΥ, που ούτως ή άλλως θα προερχόταν από τον Προϋπολογισμό. Άρα, δεν πρόκειται για σοβαρή ενίσχυση του ΕΣΥ, με αυτόν τον τρόπο. Είναι, απλώς, μια ενίσχυση γενικά των δημοσίων εσόδων. Το ερώτημα, όμως, είναι κατά πόσον αυτή η ενίσχυση των δημοσίων εσόδων ανταποκρίνεται στα συνταγματικά δεδομένα και τις συνταγματικές υποχρεώσεις του κράτους ή όχι".
Κλείνοντας, ο Κώστας Χρυσόγονος επισήμανε μια "μεγάλη αντίφαση", αναφορικά με τα μέτρα της κυβέρνησης και τόνισε:
"Προσωπικά, δεν καταλαβαίνω σε τι αποσκοπεί από τη μια πλευρά, η μαζική μετακίνηση ανεμβολίαστων πολιτών με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και μάλιστα αδιακρίτως ηλικίας και από την άλλη πλευρά, προχωρεί η κυβέρνηση στην επιβολή διοικητικών προστίμων σε ανθρώπους που μπορεί να μην έχουν καμία συμμετοχή σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Υπάρχει μια πολύ μεγάλη αντίφαση σε όλο αυτό, στο τι κάνει και τι δεν κάνει η κυβέρνηση".