Πέντε μήνες πριν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, επέδειξε μία ασυγχώρητη σπουδή, να γίνει η δίκη για τα Τέμπη, πριν από την επέτειο της διετίας από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό έγκλημα.
Μάλιστα έφτασε στο σημείο, να διαπράξει μιά ανεπίτρεπτη παρέμβαση στη Δικαιοσύνη, καθώς είχε προαναγγείλει ακόμη και την ημερομηνία της δίκης για τα Τέμπή, λέγοντας πως: "H δίκη αυτή πρέπει να ξεκινήσει πριν το τέλος του έτους (σ.σ 2024), δεν μπορούμε να φτάσουμε στην δεύτερη επέτειο χωρίς να έχει ξεκινήσει η δίκη. Κάτι που αντιλαμβάνονται όλοι και στη δικαιοσύνη ότι, πλήττεται το κύρος της Δικαιοσύνης αν δεν κάνει ότι περνάει από το χέρι της να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό".
Με πρόσχημα την επέτειο του τραγικού δυστυχήματος τότε, ο Πρωθυπουργός δεν έκρυψε την επιθυμία του να τελειώσει άρον - άρον η ανάκριση, που διενεργεί ο εφέτης ανακριτής Λάρισας κ. Μπακαίμης και να οδηγηθεί η υπόθεση στο ακροατήριο.
Προφανώς κάτι ήξερε ο κ. Μητσοτάκης, που βιαζόταν να κλείσει ο φάκελος ΤΕΜΠΗ, καθώς σήμερα, μετά από όσα έχουν αποκαλυφτεί από το λυσσαλέο δικαστικό αγώνα των συγγενών των θυμάτων, οι δικαστικές εξελίξεις και εξ αντανακλάσεως οι αντίστοιχες πολιτικές, αναμένονται καταιγιστικές, ραγδαίες και ανατρεπτικές...
Οπως συνέβη ήδη με τις απολογίες στον ειδικό εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαίμη, των δύο πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών, επί Υπουργίας Κώστα Αχ. Καραμανλή, οι οποίοι είναι κατηγορούμενοι στην υπόθεση.
Ενώ αρχικά ο ανακριτής κ. Μπακαίμης προσανατολιζόταν να απαγγείλει κατηγορίες σε βαθμό πλημμελήματος σε βάρος των πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών, οι εξελίξεις ανέτρεψαν την αρχική δικαστική του εκτίμηση, καθώς τα δύο στελέχη και στενοί συνεργάτες του πρώην Υπουργού Μεταφορών και νυν Βουλευτή Σερρών πλέον έχουν κληθεί σε απολογία, κατηγορούμενοι σε βαθμό κακουργήματος, για τους θανάτους των 57 θυμάτων του τραίνου!
Η εξέλιξη αυτή θεωρείται εξόχως σημαντική, καθώς ενδέχεται να συμπαρασύρει και αντίστοιχες ποινικές ευθύνες, για τα πολιτικά πρόσωπα, που εμλέκονται στην υπόθεση.
Ετσι, αντί για μιά απλή παράβαση καθήκοντος, που σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν η αρχική πρόθεση του κ. Μπακαίμη, για το κατηγορητήριο το οποίο σκεπτόταν να απαγγείλει στα πρώην στελέχη του Υπουργείου, τα στοιχεία της υπόθεσης, τα οποία συγκέντρωσαν οι συγγενείς θυμάτων προκάλεσαν ντόμινο εξελέξεων, καθώς οδήγησαν τον ανακριτή να απαγγείλει κατηγορητήριο σε βαθμό κακουργήματος, που επισύρει ποινές από 10 έτη μέχρι και ισόβια κάθειρξη!
Πλέον τα αδικήματα, για τα οποία καλούνται σε απολογία οι δύο πρώην διευθυντές του Υπουργείου ειναι:
1) Διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς (σιδηροδρόμου) με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας συμπεριφορές, η οποία είχε ως αποτέλεσμα: α) το θάνατο περισσοτέρων και μεγάλου αριθμού προσώπων (κατά συρροή), β) τη βαριά σωματική βλάβη περισσοτέρων προσώπων (κατά συρροή) καθώς και βλάβη εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, γ) τον κίνδυνο περισσοτέρων προσώπων και δ) τον κοινό κίνδυνο σε περισσότερα ξένα πράγματα, 2) ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή, 3) βαριά σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή και 4) απλή
σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή.
Το αποδεικτικό υλικό της υπόθεσης, στο οποίο - κατά πληροφορίες - βασίστηκε το κατηγορητήριο του κ. Μπακαίμη σε βάρος των δύο πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου, τα οποία καλούνται ως κατηγορούμενοι, υπήρχε στη δικογραφία εξ αρχής.
Σε αυτό περιλαμβάνονταν μεταξύ άλλων, οι καταθέσεις δύο σημαντικών μαρτύρων, του πρώην CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Μάρτιος του 2016 έως τις 14 Σεπτεμβρίου του 2021) Φίλιππου Τσαλίδη και του τέως Προέδρου των μηχανοδηγών Κώστα Γενηδούνια.
Ο πρώην CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης, καταθέτοντας στον ανακριτή, είχε αποκαλύψει ότι, είχε ενημερώσει αρκετές φορές, τόσο διά αλληλογραφίας όσο και προφορικά το τότε υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για την κατάσταση που επικρατεί στον σιδηρόδρομο, ενώ είχε αναφερθεί σε επιστολή που είχε στείλει στο υπουργείο Μεταφορών στις 6 Σεπτεμβρίου του 2021. Μάλιστα, σε ερώτηση του ανακριτή εάν δεχόταν απαντήσεις μετά τις ενημερώσεις του, ο κ. Τσαλίδης απάντησε πως τις περισσότερες φορές δεν λάμβανε καμία απάντηση.
Παρόμοια κατάθεση είχε δώσει, στο πλαίσιο της έρευνας και ο Πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενηδούνιας, ο οποίος είχε μιλήσει, για τις αλλεπάλληλες ενημερώσεις, που είχαν κάνει στο Υπουργείο, με σωρεία εγγράφων και mail, βάσει των οποίων το Υπουργείο Μεταφορών είχε ενημερωθεί, για τον κίνδυνο δυστυχήματος, όπως συνέβη στα Τέμπη στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Επρόκειτο, για email και εξώδικα, παρόμοια με την επιστολή Τσαλίδη, που αποκάλυψε η εφημερίδα «Δημοκρατία», η οποία απευθυνόταν στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Σπύρο Πατέρα, με πρώτο όνομα στην κοινοποίηση αυτό του Κώστα Καραμανλή και δεύτερο του τότε υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου, ενώ ενήμερη ήταν και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων Ιωάννα Τσιαπαρίκου.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η επιστολή ο πρώην υπουργός είχε ενημερωθεί εγκαίρως, για «τον ορατό πλέον κίνδυνο να υπάρξει ένα συμβάν μεγίστης σοβαρότητας», όπως πράγματι συνέβη λίγο καιρό μετά, στα Τέμπη.
Εκτοτε μεσολάβησαν σημαντικές δικαστικές εξελίξεις, που επέφεραν ως αντίκτυπο και πολιτικές και που όπως φαίνεται θα προκαλέσουν στη Βουλή νέες Προανακριτικές Επιτροπές.
Αλλωστε, αμέσως μετά τις απολογίες των πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών στον εφέτη ανακριτή, ο κ. Μπακαίμης αναμένεται να στείλει τη δικογραφία στη Βουλή, ενεργοποιώντας εκ νέου το νόμο περί ευθύνης Υπουργών, όπως συνέβη πρόσφατα με τον πρώην Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και τελούντα υπό παραίτηση Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Τριαντόπουλος, που οδηγήθηκε σε Προανακριτική Επιτροπή, για το μπάζωμα στον τόπο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Ο δρόμος της ποινικής διαδικασίας, στον οποίον "οδηγείται" η Δικαιοσύνη μέσω των τραίνων των Τεμπών, ενδέχεται να αναδείξει νέεες ποινικές ευθύνες, για τουλάχιστον τέσσερα ακόμη πολιτικά πρόσωπα, που φέρονται εμπλεκόμενα στην υπόθεση, μέσω της σύμβασης 717, η οποία ελέγχεται για τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη.
Για πρώτη φορά αποτυπώνεται σε επίσημο έγγραφο δημόσιας Αρχής ότι, πέντε έως επτά άνθρωποι πέθαναν από τη φωτιά και όχι από τη σύγκρουση των τρένων.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, εάν ο ανακριτής εντοπίσει επαρκή στοιχεία από την περαιτέρω έρευνα που να στοιχειοθετούν το συμπέρασμα του πορίσματος, τότε θεμελιώνεται το αδίκημα της κακουργηματικής θανατηφόρας έκθεσης, που θα επιφέρει διεύρυνση του κατηγορητηρίου και νέο κύκλο απολογιών.
Ένα άλλο κρίσιμο δεδομένο του πορίσματος αφορά στην διαπίστωση ότι, τα έλαια σιλικόνης είναι απίθανο να έπαιξαν ρόλο στην πυρόσφαιρα και στην ανάπτυξη της φωτιάς. Η διαπίστωση αυτή έρχεται σε αντίθεση με την επίσημη πραγματογνωμοσύνη για τα αίτια της φωτιάς που βρίσκεται εδώ και καιρό στα χέρια του αρμόδιου Ειδικού Εφέτη Ανακριτή.
Το ερώτημα είναι τι εξελίξεις θα πυροδοτήσει αυτή η διαπίστωση, διότι κατά πάγια νομολογία του Αρείου Πάγου η πραγματογνωμοσύνη «υπερέχει» του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, καθώς αποτελεί ιδιαίτερο αποδεικτικό μέσο.
Ωστόσο αναμένεται και το πόρισμα του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στο οποίο έχει ανατεθεί η έρευνα από τον εφέτη ανακριτή κ. Μπακαίμη΄, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε πράνομες ουσίες.
Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ κάνει λόγο, για πιθανή παρουσία άγνωστου καυσίμου και ουσιαστικά ανεξαρτήτως της γνησιότητας ή μη κρατικός φορέςκρίνει ότι μάλλον υπήρχε καύσιμη ύλη και συνεπώς πρέπει να συνεχιστεί η έρευνα για να εντοπιστεί τι ακριβώς συνέβη.
Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ κάνει λόγο, για πιθανή παρουσία άγνωστου καυσίμου και ουσιαστικά ανεξαρτήτως της γνησιότητας ή μη κρατικός φορέςκρίνει ότι μάλλον υπήρχε καύσιμη ύλη και συνεπώς πρέπει να συνεχιστεί η έρευνα για να εντοπιστεί τι ακριβώς συνέβη.
Ενα ακόμη δεδομένο, που αναμένεται να δρομολογήσει εξελίξεις αναμένεται να είναι η παράθεση συμπερασμάτων για το θέμα της σύμβασης «717», καθως αναφερεται πως εάν είχε υλοποιηθεί, η σύμβαση, τότε το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί και δεν θα είχαν βρει τραγικό θάνατο 57 άνθρωποι.
Τέλος, τα μέλη της επιτροπής του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρθηκαν στο μπάζωμα, που είχε ως αποτέλεσμα να χαθούν κρίσιμα στοιχεία για τη διαλεύκανση της υπόθεσης. Μάλιστα, στο μπάζωμα αποδίδεται η δυσκολία να πέσει φως στο ποιο φορτίο ή ποιο υλικό προκάλεσε την πυρόσφαιρα, την έκρηξη και τη φωτιά που έκαψε επιβάτες.
Είναι πολύ νωπές ακόμη οι μνήμες από την τηλεοπτική συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον δημοσιογράφο Αντώνη Σρόιτερ, όταν ο Πρωθυπουργός έκανε μιά τεράστια μετατόπιση από τις αρχικές του δηλώσεις, για τα Τέμπη και έφτασε στην αππστροφή "προφανώς με αυτά που γνωρίζω σήμερα δεν θα έλεγα τότε αυτό που είπα"!
Τότε επίσης, εν μέσω των πιέσεων από τις προηγούμενες συγκεντρώσεις για τα Τέμπη και προκειμένου να κατευνάσει τη λαική οργή απέναντι του, ο Πρωθυπουργός δεν δίστασε να προαναγγείλει ακόμη και Ειδικό Δικαστήριο, καθώς είπε ότι, "εαν διαπιστωθούν ευθύνες πολιτικών προσώπων, η κυβερνητική πλειοψηφία δεν θα σταθεί εμπόδιο σε εξεταστική ή προανακριτική επιτροπή".
Μήπως ο κ. Μητσοτάκης, με αυτόν τον τρόπο, προσπάθησε για πολλοστή φορά μία ακόμη συγκάλυψη στην υπόθεση του εγκλήματος των Τεμπών?
Aγνοεί, ως φαίνεται, τα λόγια του Αρχαίου τραγικού ποιητή Ευρυπίδη "Αλλ’ η Δίκη γαρ και κατά σκότον βλέπει", σε μετάφραση "αλλά η Δικαιοσύνη βλέπει και στο σκοτάδι"!