Η πιθανότητα της απευθείας άσκησης ποινικών διώξεων από την Ευρωπαική Εισαγγελία κατά πολιτικών προσώπων, για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, είναι ενδεχόμενο, που θα δρομολογήσει συνταρακτικές ποινικές εξελίξεις στο σκάνδαλο των παράνομων επιδοτήσεων, καθώς θα πρέπει να παρακαμφθεί το "ανάχωμα" του άρθρου 86 του Συντάγματος, που ορίζει ότι, μόνον η Βουλή έχει αυτή την εξουσία.
Οπως αποκάλυψε χτες το iediseis, η Ευρωπαική Εισαγγελία, που συνεχίζει να διερευνά την υπόθεση του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ, εξετάζει - σύμφωνα με πληροφορίες - την πιθανότητα ακόμη και να ασκήσει ποινικές διώξεις απευθείας σε πολιτικά πρόσωπα, που βάσει στοιχείων της δικογραφίας έχουν εμπλακεί ποινικά στην υπόθεση, χωρίς να τηρήσει τη διαδικασία που εφάρμοσε στο πρώτο μέρος της ποινικής διερεύνησης, όταν έστειλε στη Βουλή δικογραφία για τους πρώην υπουργούς Μάκη Βορίδη και Λευτέρη Αυγενάκη.
Σύμφωνα με αυτή την εκδοχή, υποστηρίζεται ότι, ίσως αυτό είναι και ο λόγος, που δεν έχει διαβιβαστεί ακόμη στη Βουλή δεύτερη δικογραφία από την Ευρωπαική Εισαγγελία για το σκανδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων, καθώς υπάρχει η πιθανότητα, το γραφείο των Ευρωπαίων Εισαγγελέων εφαρμόζοντας την Αρχή της υπεροχής του ενωσιακού Δικαίου έναντι του εσωτερικού δικαίου, να προχωρήσει στην υπόθεση αναξάρτητα από τα κωλύματα του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών.
Η παιθανότητα αυτή ήταν θέμα, που μεταξύ άλλων αναδείχθηκε σε εκδήλωση για το «Ευρωπαϊκό δίκαιο και Σύνταγμα σε υποθέσεις διαφθοράς» που διοργανώθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες χτες, Τρίτη 9 Δεκεμβρίου, όπου κοινός παρονομαστής των τοποθετήσεων ήταν ότι διατάξεις, όπως αυτή του άρθρου 86 του Συντάγματος, δεν μπορούν να εμποδίζουν την έρευνα των Ευρωπαϊκών Αρχών και της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας σε υποθέσεις διαφθοράς.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και η Πρόεδρος του Συλλόγου θυμάτων των Τεμπών Μαρία Καρυστιανού, η οποία είπε: «Δεν ήρθα να παρακαλέσω, ήρθα να απαιτήσω Δικαιοσύνη. Να προκαλέσω τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τα άλλα όργανα της ΕΕ να κάνουν τη δουλειά τους» και συμπλήρωσε καλώντας τις Ευρωπαϊκές Αρχές και την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία «να προχωρήσουν κανονικα την έρευνα και τις διώξεις παραβλέποντας ως έχουν υποχρέωση, το άρθρο 86».
Άλλωστε η ίδια η Γενική Ευρωπαία Εισαγγελέας Λάουρα Κοβέσι κατά την επίσκεψη της στη χώρα μας τον περασμένο Οκτώβριο, στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στον Πειραιά, στάθηκε ιδιαίτερα στο άρθρο 86, καθώς όπως είπε, η διάταξη έχει ήδη παρεμποδίσει δύο φορές την πορεία ερευνών, στην τραγωδία των Τεμπών και στην υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ και τόνισε: «Το άρθρο 86 είναι αντίθετο με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Εμείς δεν μπορούμε να παραβιάσουμε το Σύνταγμα, αλλά η λύση είναι να αλλάξει».
Ενα δικαστικό "παράθυρο", που ενισχύει την εκδοχή της υπεροχής του ενωσιακού δικαίου έναντι του εσωτερικού δικαίου άνοιξε πρόσφατα, όταν επιχειρήθηκε από κατηγορούμενη στην υπόθεση της σύμβασης 717 στην υπόθεση των Τεμπών, να εξαιρέσει από την υπόθεση εντεταλμένη Ευρωπαία Εισαγγελέα.
Σύμφωνα με πληροφορίες κατηγορούμενη στην υπόθεση της σύμβασης 717, που διερευνά η Ευρωπαική Εισαγγελία, για το φονικό δυστύχημα στα Τέμπη, για πρώτη φορά στα δικαστικά χρονικά, υπέβαλλε αγωγή κακοδικίας σε βάρος εντεταλμένου (έλληνα) ευρωπαίου εισαγγελέα, με την οποία ζητούσε αποζημίωση, όπως ορίζει ο νομος "για την αποκατάσταση ζημιών που προξενούνται λόγω
υπαιτιότητας ευρωπαίου εντεταλμένου εισαγγελέως κατά την εκτέλεση των
καθηκόντων του".
Να σημειωθεί ότι, η αγωγή κακοδικίας κατά δικαστή είναι μια "αποζημιωτική αγωγή, που
κατατίθεται με βάση το άρθρο 73 του Εισαγωγικού Νόμου του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (ΕισΝΚΠολΔ), ενώ για να ασκηθεί επιτυχώς, πρέπει να αποδειχθεί ότι ο δικαστής δολίως ή από βαριά αμέλεια προέβη σε παράνομη ή εσφαλμένη πράξη ή παράλειψη κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, προκαλώντας ζημία"
Το Ειδικό Δικαστήριο Αγωγών Κακοδικίας, προχώρησε σε μιά "Σολομώντεια|" απόφαση, καθώς ανέστειλε την εκδίκαση της αγωγής κακοδικίας που στρεφόταν κατά δικαστικών λειτουργών,
συμπεριλαμβανομένου κι ενός Ευρωπαίου Εντεταλμένου Εισαγγελέα.
κατατίθεται με βάση το άρθρο 73 του Εισαγωγικού Νόμου του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (ΕισΝΚΠολΔ), ενώ για να ασκηθεί επιτυχώς, πρέπει να αποδειχθεί ότι ο δικαστής δολίως ή από βαριά αμέλεια προέβη σε παράνομη ή εσφαλμένη πράξη ή παράλειψη κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, προκαλώντας ζημία"
Το Ειδικό Δικαστήριο Αγωγών Κακοδικίας, προχώρησε σε μιά "Σολομώντεια|" απόφαση, καθώς ανέστειλε την εκδίκαση της αγωγής κακοδικίας που στρεφόταν κατά δικαστικών λειτουργών,
συμπεριλαμβανομένου κι ενός Ευρωπαίου Εντεταλμένου Εισαγγελέα.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης του, το Ειδικό Δικαστήριο Αγωγών Κακοδικίας δεν αποφάσισε την εξαίρεση της εντεταλμένης Ευρωπαίας Εισαγγελέα, αλλά αποφάσισε να απευθυνθεί στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ), υποβάλλοντας κρίσιμα προδικαστικά
ερωτήματα, καθώς διαπιστώθηκε σύγκρουση μεταξύ του ελληνικού
Συντάγματος και του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία
(EPPO).
ερωτήματα, καθώς διαπιστώθηκε σύγκρουση μεταξύ του ελληνικού
Συντάγματος και του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία
(EPPO).
λειτουργού, και η προσωπική του ευθύνη παραμένει θέμα της εθνικής έννομης τάξης.
Ομως, το ΕΔΑΚ αναγνώρισε ταυτόχρονα ότι ο Ευρωπαίος Εντεταλμένος Εισαγγελέας ενδέχεται να προστατεύεται από ετεροδικία (ασυλία), για τις πράξεις του, καθώς εντάσσεται στο «προσωπικό» της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας βάσει του ενωσιακού δικαίου.
κανόνων οδήγησε στην ομόφωνη απόφαση να ζητηθεί η καθοδήγηση του Δικαστηρίου της Ευρωπαικής Ενωσης".
Η απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαικής Ενωσης θα αποτελέσει "σταθμό",καθώς πρέπει να διευκρινιστούν δύο κρίσιμα σημεία:
- Εάν οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί αποκλείουν την αρμοδιότητα του ΕΔΑΚ να
δικάσει την προσωπική αποζημίωση κατά του Εντεταλμένου Εισαγγελέα.
- Εάν το ενωσιακό δίκαιο επιβάλλει τη χορήγηση ασυλίας (ετεροδικίας)
στον Εντεταλμένο Εισαγγελέα, ακυρώνοντας ουσιαστικά την ελληνική αγωγή
κακοδικίας.
Παράλληλα, όπως αποκάλυψε το iEdiseis, με απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ (1918/2025) η άρση του κωλύματος που θέτει το άρθρο 86 του Συντάγματος στην άσκηση αρμοδιότητας της Ευρωπαικής Εισαγγελίας μπορεί να επιτευχθεί καθώς:
– H υποχρέωση τήρησης του ενωσιακού δικαίου αφορά και διατάξεις συνταγματικού επιπέδου, καθως και ότι, οι εθνικές αρχές οφείλουν να εξασφαλίζουν την αποτελεσματικότητα των διατάεξων του ενωσιακού δικαίου, ακόμη και όταν αυτές προβαίνουν σε συνταγματική αναθεώρηση κατα τη νομολογία του ΔΕΕ (Δικαστηριο Ευρωπαικής Ενωσης).
– Η επιταγή για διασφάλιση της πλήρους αποτελεσματικότητας του Δικαίου της Ενωσης περιλαμβάνει και την υποχ΄ρεωση των εθνικών δικαστηρίων να τροποποιούν, αν παρίσταται ανάγκη την πάγια νομολογία τους σε περίπτωση που αυτή στηρίζεται σε ερμηνεία του εσωτερικού δικαίου, η οποία δεν συμβιβάζεται με το δίκαιο της Ενωσης, καθώς
– Η εφαρμογή του ενωσιακού διακίου στη εθνική έννομη τάξη επιδρά στην ερμηνεία ακόμη και συνταγματικών διατάξεων, οι οποίες έχουν ρητή το γράμμα τους δια μπορεί δεν και να αφορούν και ζητηματα εθνικής δημοκρατικής παράδοσης και τάξης,
– Το διάγραμμα των εσωτερικών διαταξεων πρέπει να εμηνεύεται σε αρμονία με τους ενωσιακούς κανόνες.
Δυνάμει των ανωτέρω συνάγεται ότι, το κώλυμα που θέτει το άρθρο 86 Σ, στην άσκηση της αρμοδιότητας της Ευρωπαικής Εισαγγελίας, πρέπει να θεωρηθεί ότι αντιβαίνει στο δίκαιο και για το λόγο αυτό είναι ανίσχυρο.
