Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2020

Οταν τα λέγαμε...

 


H σημερινή παραίτηση από την ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ του πρώην υπουργού Δικαιοσύνης Σταύρου Κοντονή αμέσως μετά την καταδίκη ως εγκληματικής οργάνωσης της Χρυσής Αυγής, όπου κατήγγειλε μεταξύ άλλων,  τις αλλαγές που έγιναν στον Ποινικό Κώδικα από την κυβέρνηση Τσίπρα, με αντίκτυπο, στο ύψος των ποινών, γιά τα μέλη της, αλλά κυρίως γιά την κατάργηση των παρεπόμενων ποινών, που το δικαστήριο δεν μπόρεσε να θα επιβάλει, διότι δεν υπάρχουν πλέον στον Ποινικό Κώδικα, ήταν ένα... προαναγγελθέν γεγονός από τις "Δικογραφίες", που το είχαν επισημάνει από τον Ιούνιο του 2019 και τώρα ΔΙΚΑΙΩΝΟΝΤΑΙ:

Tα γεγονότα μιλάνε μόνα τους:

Εγραφαν οι "Δικογραφίες":

ΠΕΜΠΤΗ, 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019

Fast track ψήφιση, με προοπτική αμφισβήτησης στην επόμενη Βουλή


Οι «Δικογραφίες» επιβεβαιώνονται, για την χτεσινή ανάρτηση «Συνταγματική η "fast track" ψήφιση των κωδίκων;»:http://dikografies.blogspot.com/2019/06/fast-track.html
Ο πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης Σταύρος Κοντονής είπε σήμερα, στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής  (από τα πρακτικά https://www.hellenicparliament.gr/Praktika/Synedriaseis-Olomeleias):
«Άκουσα προηγουμένως τον κύριο Υπουργό να λέει ότι ενσωματώθηκαν στο σχέδιο το οποίο έχουμε μπροστά μας οι παρατηρήσεις που έγιναν και διατυπώθηκαν στη διαβούλευση. Δηλαδή, έχουμε ένα νέο σχέδιο νόμου από αυτό που παρέδωσε η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή; Και αν συνέβη αυτό, επανασυστάθηκε με νόμο η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή ή με άλλη διαδικασία; Δεν θέλω να επεκτείνω το σκεπτικό μου, κύριε Υπουργέ. Αντιλαμβάνεστε τι ερωτώ».
Να σημειωθεί επίσης ότι ο Υπουργός Δικαιοσύνης, σε μια αποστροφή του λόγου του έκανε αναφορά στην έκφραση fasttrack, της ανάρτησης των «Δικογραφιών»:
«Οι παρατηρήσεις έγιναν. Πολλές από τις παρατηρήσεις και τις τροποποιήσεις ενσωματώθηκαν, προκειμένου να επιτευχθεί αυτό που μέχρι προχθές υπήρχε, δηλαδή μία ευρεία συναίνεση σε σχέση με τους δύο αυτούς κώδικες, οι οποίοι τεχνηέντως την επόμενη μέρα και για μικροπολιτικούς λόγους και με απόλυτη υποκρισία εμφανίζονται σήμερα δήθεν να παραπονιούνται για μία fast track διαδικασία, η οποία κρύβει ‘σκορπιούς και φίδια’».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΟΝΤΟΝΗΣ: Και ελπίζω μέχρι πέρας της συζήτησης να έχουμε μια μεταστροφή της άποψης του Υπουργείου όσον αφορά για τον χρόνο έναρξης ισχύος.
Όσον αφορά όμως το πρώτο ζήτημα που έθεσα, κύριε Υπουργέ, έχω την εντύπωση ότι οι Νομοπαρασκευαστικές Επιτροπές –μάλιστα στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας δεν βλέπω ούτε καν τον Πρόεδρο της Νομοπαρασκευαστικής, η οποία είχε συσταθεί με νόμο, τον κ. Παντελή- μετά την παράδοση του σχεδίου είχαν ολοκληρώσει το έργο τους και καθ’ όν χρόνο δεν είχε δοθεί παράταση κατά τον χρόνο των εργασιών τους, δεν θα μπορούσε μετά να δοθεί.
Αυτή η είναι η προσωπική μου προσέγγιση και ελπίζω στο σημείο αυτό κάτι να έχει γίνει, ούτως ώστε να τηρηθεί η νομιμότητα. Και το λέω αυτό, κύριε Υπουργέ, διότι εάν είχε επανασυσταθεί η νομοπαρασκευαστική ή οι νομοπαρασκευαστικές με νόμο, δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα. Κανένα απολύτως! Αλλά με υπουργική απόφαση να δοθεί παράταση σε μια νομοπαρασκευαστική που είχε τελειώσει ο χρόνος ζωής της και μάλιστα, αν θυμάμαι καλά, από τον Σεπτέμβριο του 2017, αυτό νομίζω ότι μας δημιουργεί ένα διαδικαστικό, αλλά σοβαρό πρόβλημα στην όλη υπόθεση.


ΤΕΤΑΡΤΗ, 5 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019


Συνταγματική η "fast track" ψήφιση των κωδίκων?

Ανώτατος δικαστικός λειτουργός έστειλε στις "Δικογραφίες" μιά άλλη οπτική για τους νέους κώδικες.
Διαβάστε την:
Οι νομοπαρασκευαστικές επιτροπές που εισηγήθηκαν τα σχέδια των νέων Κωδίκων του Ποινικού Δικαίου συστάθηκαν και συγκροτήθηκαν με αποφάσεις του Υπουργού Δικαιοσύνης που βασίστηκαν, για την έκδοσή τους, στις εξουσιοδοτικές διατάξεις των παραγράφων 1α, 1β και 5 του άρθρου 74 του ν. 4139/2013 («Σύσταση Επιτροπής για τη σύνταξη νέου Ποινικού Κώδικα, νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και νέου Κώδικα περί Δικηγόρων»).
Για το λόγο αυτό, στη διαδικτυακή ανάρτηση – πρόσκληση για δημόσια διαβούλευση ορθώς ανέφερε ο Υπουργός Δικαιοσύνης ότι  «μ π ο ρ ε ί  να ακολουθηθεί η διαδικασία κύρωσης στο σύνολό τους με ιδιαίτερο νόμο, κατ’ εφαρμογή της πρόβλεψης του άρθρου 76 παρ. 6 του Συντάγματος» (http://www.opengov.gr/ministryofjustice/?p=9834). 
Στην προαναφερθείσα διάταξη του Συντάγματος («Συζήτηση και ψήφιση νομοσχεδίων και προτάσεων νόμων») προβλέπεται όμως ότι «η επιψήφιση δικαστικών ή διοικητικών κωδίκων, που συντάχθηκαν από ειδικές επιτροπές, οι οποίες  έ χ ο υ ν  σ υ σ τ α θ ε ί  μ ε  ε ι δ ι κ ο ύ ς  ν ό μ ο υ ς,  μπορεί να γίνει από την Oλομέλεια της Bουλής με ιδιαίτερο νόμο που τους κυρώνει στο σύνολό τους».
Και στην παράγραφο 3 του άρθρου 111 του Κανονισμού της Βουλής («Νομοσχέδια και πρoτάσεις νόμων για τη σύσταση ειδικών επιτρoπών σύνταξης και κύρωσης κωδίκων») προβλέπεται ότι «κατά την επιψήφιση δικαστικών ή διoικητικών κωδίκων και κατά την κωδικoπoίηση διατάξεων πoυ υπάρχoυν σύμφωνα με τo άρθρo 76 παρ. 6 και 7 του Συντάγματος η συζήτηση γίνεται μία φoρά καταρχήν και κατόπιν ακoλoυθεί ψήφιση στo σύνoλo».
Ωστόσο, όπως προελέχθη, παρατηρείται ότι οι νομοπαρασκευαστικές επιτροπές που εισηγήθηκαν τα σχέδια των νέων Κωδίκων  δ ε ν  συστάθηκαν απ’ ευθείας με τον προβλεπόμενο στο Σύνταγμα ειδικό νόμο, αλλά με υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν δυνάμει της νομοθετικής εξουσιοδότησης που δόθηκε στον Υπουργό με τι;ς προαναφερθείσες διατάξεις του 2013 (παρ. 1α, 1β και 5 του άρθρου 74 του ν. 4139/2013).
Ακόμα, πρέπει να παρατηρηθεί ότι η σύνθεση των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών τροποποιήθηκε πολλές φορές στη συνέχεια με υπουργικές αποφάσεις*, και όχι με νόμο.
Τα γεγονότα αυτά εγείρουν ερωτηματικά αναφορικά με τη συνταγματικότητα/νομιμότητα της επικείμενης («fast track») επιψήφισής τους με τη διαδικασία κωδίκων του άρ. 76 παρ. 6 του Συντάγματος και της παρ. 3 του άρ. 111 του Κανονισμού της Βουλής, εν  όψει μάλιστα του γεγονότος ότι η νομοθετική διαδικασία λαμβάνει χώρα σε προεκλογική περίοδο.
*Ν/Π ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΟΙΝΙΚΟΥ ΚΩΔΙΚΑ:
ΥΟΔΔ, 375/26.5.2015
ΥΟΔΔ, 57/5.2.2016
ΥΟΔΔ, 554/18.10.2016
ΥΟΔΔ, 42/1.2.2017
ΥΟΔΔ, 183/21.4.2017
ΥΟΔΔ, 207/4.5.2017
ΥΟΔΔ, 496/10.10.2017
ΥΟΔΔ, 676/15.11.2018

Ν/Π ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΥΟΔΔ, 375/26.5.2015
ΥΟΔΔ, 478/1.7.2015
ΥΟΔΔ, 712/7.10.2015
ΥΟΔΔ, 912/14.12.2015
ΥΟΔΔ, 57/5.2.2016
Τεύχος Β΄, 1089/18.4.2016
ΥΟΔΔ, 358/8.7.2016
ΥΟΔΔ, 497/20.9.2016
ΥΟΔΔ, 11/16.1.2017
ΥΟΔΔ, 183/21.4.2017
ΥΟΔΔ, 496/10.10.2017
ΥΟΔΔ, 676/15.11.2018

_________________________



ΝΟΜΟΣ - 4139 - 2013
Αρθρο:
74
Ημ/νία:
20.03.2013
Περιγραφή όρου θησαυρού:
ΝΟΜΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ



Τίτλος Αρθρου
Σύσταση Επιτροπής για τη σύνταξη νέου Ποινικού Κώδικα, νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και νέου Κώδικα περί Δικηγόρων


Κείμενο Αρθρου
1α. Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων συνιστάται εννεαμελής επιτροπή για τη σύνταξη σχεδίου νέου Ποινικού Κώδικα. Το σχέδιο που συντάσσει η επιτροπή αυτή υποβάλλεται για κύρωση στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την παράγραφο 6 του άρθρου 76 του Συντάγματος. 1β. Η επιτροπή της παραγράφου 1α συγκροτείται από δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς, μέλη ΔΕΠ Νομικών Σχολών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και δικηγόρους με εμπειρία και εξειδίκευση σε ζητήματα ποινικού δικαίου.
2α. Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων συνιστάται εννεα-μελής επιτροπή για τη σύνταξη σχεδίου νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Το σχέδιο που συντάσσει η επιτροπή αυτή υποβάλλεται για κύρωση στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την παράγραφο 6 του άρθρου 76 του Συντάγματος. 2β. Η επιτροπή της παραγράφου 2α συγκροτείται από δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς, μέλη ΔΕΠ Νομικών Σχολών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και δικηγόρους με εμπειρία και εξειδίκευση σε ζητήματα ποινικής δικονομίας.
3α. Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων συνιστάται εννεα-μελής επιτροπή για τη σύνταξη σχεδίου νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Το σχέδιο που συντάσσει η επιτροπή αυτή υποβάλλεται για κύρωση στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την παράγραφο 6 του άρθρου 76 του Συντάγματος. 3β. Η επιτροπή της παραγράφου 3α συγκροτείται από δικαστικούς λειτουργούς, μέλη ΔΕΠ Νομικών Σχολών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και δικηγόρους με εμπειρία και εξειδίκευση σε ζητήματα πολιτικής δικονομίας.
4α. Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων συνιστάται εννεα-μελής επιτροπή για τη σύνταξη σχεδίου νέου Κώδικα περί Δικηγόρων. Το σχέδιο που συντάσσει η επιτροπή αυτή υποβάλλεται για κύρωση στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την παράγραφο 6 του άρθρου 76 του Συντάγματος. 4β. Η επιτροπή της παραγράφου 4α συγκροτείται από τέσσερις δικηγόρους, τους οποίους προτείνει η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων και πέντε δικηγόρους κύρους και μεγάλης εμπειρίας.
5. Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ρυθμίζεται ο χρόνος περάτωσης του έργου κάθε επιτροπής, καθώς και θέματα που αναφέρονται στη λειτουργία, στη διοικητική μέριμνα και στη διοικητική υποστήριξη αυτών. Για τον ορισμό των δικαστικών και εισαγγελικών λειτουργών, μελών των επιτροπών των παραγράφων 1α, 2α και 3α του παρόντος, τηρείται η διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 41 της παραγράφου 2 του ν. 1756/1988 (Α' 35). Ως γραμματείς των επιτροπών των παραγράφων 1α, 2α, 3α και 4α του παρόντος ορίζονται υπάλληλοι του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Στα μέλη των ως άνω επιτροπών δεν καταβάλλεται οποιασδήποτε μορφής αποζημίωση.