Γράφει ο Δήμος ΒερύκιοςΔεν γνωρίζει κανείς τις δικαιολογίες, που θα ακουστούν σήμερα στη Βουλή για τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή του 21ου αιώνα που έχει συντελεστεί φέτος στο δάσος της Δαδιάς στον Έβρο, αλλά οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και οι ευθύνες έχουν ονοματεπώνυμο σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο καθ´ ότι ολόκληρη η γηραιά ήπειρος είναι ανοχύρωτη σε ό,τι αφορά εναέρια πυροσβεστικά μέσα!
Δείτε πως έχουν τα πράγματα. Το καλοκαίρι του 2021, το 2ο της διακυβέρνησης Μητσοτάκη με αρμόδιο υφυπουργό τον Ν.Χαρδαλιά για πρώτη φορά η Ελλάδα είχε αποτολμήσει να νοικιαστεί το Ρώσικο πυροσβεστικό αεροσκάφος Beriev-200 την αποτελεσματικότητα του οποίου αμφισβητούσε το πυροσβεστικό κατεστημένο επικαλούμενο την ιδιαιτερότητα του ανάγλυφου της χώρας!
Τα αποτελέσματα της χρήσης του Beriev-200 στο ελληνικό ανάγλυφο ήταν εντυπωσιακά ! Σε 53 ημέρες, που το αεροσκάφος έμεινε στην Ελλάδα, πραγματοποίησε 69 εξόδους, 200 ώρες πτήσεις και 900 περίπου ρίψεις, 9.000 τόνων νερού!
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το δάσος της Δαδιάς και το καλοκαίρι του 2021 είχε εκδηλωθεί πυρκαγιά αλλά έσπευσε αμέσως το ρωσικό Beriev-200. Σύμφωνα με το επίσημο ημερολόγιο του Κέντρου Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας το Beriev-200:Στις 9/7/ 2021 πετούσε συνολικά 4 ώρες και 15 λεπτά.
Στις 10/7 το πρωί πέταξε 3 ώρες και 37 λεπτά και μετά πήρε εντολή να πάει στο Γραμματικό και στη συνέχεια στην Εύβοια. Δηλαδή μέσα σε μία μέρα συμμετείχε στην κατάσβεση τριών μετώπων σε διαφορετικά σημεία της Επικράτειας.
Ειδικότερα στο μέτωπο του Έβρου το διήμερο 9 και 10 Ιουλίου 2021 έγιναν συνολικά 30 ρίψεις 300 τόνων νερού με αποτέλεσμα η φωτιά να ελεγχθεί πλήρως εντός 48 ωρών!
Το 2022 που και το 2023 που διακόπηκαν οι ελληνορωσικές σχέσεις λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και ακυρώθηκε ο προγραμματισμός επινοικίασης του Beriev-200 , απήλθε η καταστροφή της Δαδιάς. Μια εκτίμηση που δεν έχει καμία δόση υπερβολής γεγονός που επαληθεύεται από τα επίσημα στοιχεία που διατηρεί το Κέντρο Επιχειρήσεων του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας.
Και για του λόγου το αληθές δείτε συνολικά τι έπραξε το Beriev-200 το καλοκαίρι του 2021 που ήταν στην Ελλάδα:
1. Σε 53 ημέρες, που το αεροσκάφος έμεινε στην Ελλάδα, πραγματοποίησε 69 εξόδους, 200 ώρες πτήσεις και 900 περίπου ρίψεις.
2. Καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου η διαθεσιμότητα του κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα(άνω το 90%) και όποιες μικροβλάβες παρουσιάστηκαν επισκευάζονταν άμεσα παρά το γεγονός ότι το αεροσκάφος επιχειρούσε μακριά από τη βάση συντήρησης του και άρα δεν υπήρχε διαθέσιμο υπόστεγο συντήρησης(όλες οι επισκευές και συντηρήσεις γίνονταν στην πίστα). Θα είχε ενδιαφέρον να γινόταν αντιπαραβολή με τα στοιχεία διαθεσιμότητας των Canadair τα οποία διαθέτουν πλήρεις εγκαταστάσεις συντήρησης.
3. Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση στη βουλή το 2021 ήταν διαθέσιμα 9 CL-215 και 5 CL-415..
Επίσης, σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας τον μήνα Ιούλιο τα 14 Canadair πραγματοποίησαν 800 ώρες πτήσεις συνολικά. Δηλαδή κατά μέσο όρο 57 ώρες πτήσης το κάθε αεροσκάφος όταν το ίδιο διάστημα το BERIEV ξεπέρασε τις 70 ώρες.
4. Την ημέρα που ξεκίνησε η φωτιά στη Βαρυμπόμπη λόγω της υψηλής θερμοκρασίας (42-44) ήταν καθηλωμένα όλα τα CL-215 ενώ ταCL-415 ήταν καθηλωμένα από βλάβες. Εκείνη την ημέρα το Beriev πετούσε αδιάκοπα από το πρωί μέχρι τις 9:30 το βράδυ.
5. Τις πρώτες μέρες του Αυγούστου που υπήρχε ταυτόχρονα φωτιά στην Εύβοια, Ηλεία και Βαρυμπόμπη το Beriev λάμβανε εντολή εν πτήση και πήγαινε όπου υπήρχε ανάγκη.
6. Στις 8 Αυγ. επί 10 ώρες έκανε πάνω από 60 ρίψεις στην μεγάλη φωτιά της Εύβοιας.
7. Στην μεγάλη φωτιά της Σάμου στις 15 Ιουλίου το αεροσκάφος σε 30 λεπτά, από τη στιγμή που απογειώθηκε από την Ελευσίνα έκανε την πρώτη ρίψη. Όταν τα Canadair έφθασαν στο χώρο της φωτιάς το Beriev είχε ήδη κάνει 3 ρίψεις νερού. Συνολικά πραγματοποίησε πάνω από 50 ρίψεις εκείνη την ημέρα.
8. Την 10η Ιουλίου το BERIEV ήταν το μοναδικό ιπτάμενο μέσο που συμμετείχε και στις τρεις μεγάλες φωτιές πετώντας επί 10 ώρες. Σε μισή ώρα(στο μισό χρόνο από τα Canadair) πέταξε από την Ελευσίνα στη Λευκίμμη του Έβρου (απόσταση πάνω από 200 ν.μ) και ξεκίνησε αμέσως τις ρίψεις στη φωτιά,. Μετά από 4 ώρες συνεχών ρίψεων και ανεφοδιασμό καυσίμων, σε μόλις μισή ώρα βρέθηκε στη μεγάλη φωτιά του Γραμματικού. Και στις δύο αυτές φωτιές η συμβολή του ΒΕ-200ES ήταν καθοριστική. Αλλά η μέρα δεν είχε τελειώσει εκεί για το αεροσκάφος καθώς δόθηκε εντολή να μεταβεί και στην τρίτη μεγάλη φωτιά της ημέρας στα Στείρα Ευβοίας όπου κάτω από αντίξοες συνθήκες κατάφερε και πάλι να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της αποστολής του
9. Στις μεγάλες φωτιές στα Βίλια το αεροσκάφος έγραψε πάνω από 35 ώρες πτήσεις πραγματοποιώντας πάνω από 200 ρίψεις νερού.
10. Στις 11/8 στη μεγάλη φωτιά στην Ηλεία το αεροσκάφος επιχειρούσε για 12 ώρες(καθαρός χρόνος πτήσης) και αν συνυπολογίσουμε και τους χρόνους ανεφοδιασμού , μετάβασης και επιστροφής το αεροσκάφος βρίσκονταν συνολικά εκτός βάσης για 16 ώρες.
11. Το BERIEV έχει διπλάσια ταχύτητα από τα Canadair. Άρα μπορεί να μεταβαίνει στο χώρο της φωτιάς στο μισό χρόνο και στη συνέχεια να ανεφοδιάζεται με νερό μετά τη ρίψη στο μισό χρόνο πάλι. Άρα περισσότερες ρίψεις από τα υπόλοιπα αεροσκάφη.
12. Το BERIEV έχει σύστημα flybywire που του παρέχει ευελιξία κινήσεων παραπλήσια με αυτή ενός μαχητικού. Το άνοιγμα φτερών είναι ίδιο με αυτό των Canadair και συνεπώς είναι κατάλληλο για τον Ελλαδικό χώρο. Ο μύθος ότι το αεροσκάφος δεν είναι κατάλληλο για το Ελληνικό ανάγλυφο και κάνει ρίψεις από ψηλά έχει καταρριφθεί παταγωδώς από το πλήθος των βίντεο που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Άλλωστε και στελέχη της πυροσβεστικής έχουν παραδεχθεί ότι μετά από τις πρώτες «αναγνωριστικές» πτήσεις οι Ρώσοι πιλότοι είχαν εξοικειωθεί και όλες οι ρίψεις ήταν από κοντινές αποστάσεις.
13. Το BERIEV μεταφέρει διπλάσιο όγκο νερού(12 tn) από τα Canadair(6tn).
Αναφέρονται όλα τα παραπάνω για την δράση του BERIEV στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2021 για να καταδειχτεί με αριθμούς και στοιχεία επι του πεδίου ότι τα γεωπολιτικά παίγνια όπως αυτό που διεξάγεται στην Ευρασία με τον πόλεμο στην Ουκρανία επηρεάζουν καθοριστικά τις ζωές όλων μας και προκαλούν ανεπανόρθωτη βλάβη στο οικοσύστημα. Εάν δεν είχε προκληθεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, η Ελλάδα το καλοκαίρι του 22 και του 23 θα είχε νοικιάσει - ενδεχομένως και αγοράσει - το BERIEV και σίγουρα σήμερα δεν θα είχε την θλιβερή πρωτιά στην Ευρώπη με την καταστροφή του δάσους της Δαδιάς στον Έβρο!