Δευτέρα 7 Μαΐου 2018

Ο “κύκλος της προσευχής” και οι μίζες των υποβρυχίων

Στον “κύκλο της προσευχής” έφτασε το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων της Αθηνας, με την απολογία του Γιάννη Μπέλτσιου, πρώην στενού συνεργάτη του Ακη Τσοχατζόπουλου, ο οποίος φέρεται ότι, είχε κεντρικό ρόλο στην διακίνηση «ωφέλιμων αμοιβών» στην υπόθεση των εξοπλιστικών προγραμμάτων, καθώς κατηγορείται ότι, ανήκε στην ομάδα των προσώπων που λάμβανε και διένειμε χρήματα, για τα υποβρύχια.
Η ομάδα αυτή, που έγινε γνωστή και ως ο «κύκλος της προσευχής», φέρεται ότι, μοίραζε τα χρήματα από τις κατασκευάστριες εταιρίες όπλων σε πρόσωπα, που λόγω των ιδιοτήτων και των θέσεων που κατείχαν εξυπηρετούσαν τα συμφέροντα τους τόσο στην επιλογή όπλων όσο και στην ταχύτερη σύναψη συμβάσεων του ελληνικού Δημοσίου για τις προμήθειες.
Σύμφωνα με στοιχεία της δικογραφίας, πρώην στελέχη της Ferrostaal μεταξύ άλλων αναφέρουν ότι, “τον Γιάννη Μπέλτσιο συνέστησε ως χρήσιμο άνθρωπο ο Άκης Τσοχατζόπουλος, ότι αυτός ήταν ο σύνδεσμος της εταιρίας με τον υπουργό, ότι αυτός ήταν παρών σε συναντήσεις των προσώπων του κύκλου προσευχής, στον οποίο ανήκε και ο ίδιος, στην Βιέννη και αλλού, όπου συζητήθηκε και αποφασίστηκε ο τρόπος καταβολής των παράνομων πληρωμών”.

Η απολογία

Ο κατηγορούμενος, ο οποίος είχε διατελέσει γενικός γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, επί θητείας Τσοχατζόπουλου και Νομάρχης Καβάλας αρνήθηκε τα περί μιζας και είπε μεταξύ άλλων στην απολογία του:
Σπούδασα στη Γερμανία πολιτικός μηχανικός. Συμμετείχα σε οργανώσεις φοιτητικές, σε κινήματα φοιτητικα. Ημουνα μέλος σε γερμανικές και ελληνικές φοιτητικές οργανώσεις. Συμμετείχα και στο φοιτητικό κοινοβούλιο. Μετα τις σπουδές μου βρήκα δουλειά σε ένα τεχνικό έργο στον Παρνασσό. Ήμουν εργοταξιάρχης. Μετά μου πρότειναν (από τον Κώστα Ζήγρα) θέση στο Υπουργείο Δημοσίων Έργων (1982 - 1985). ΣτοΥπουργείο Εσωτερικών πήγα το 1987 μέχρι το 1989. Παράλληλα ήμουν νομάρχης στην Καβάλα. Ο λόγος, που ο Τσοχατζόπουλος μου πρότεινε θέση γενικού γραμματέα στοΥπουργείου Εσωτερικών το 1987 ήταν ακριβώς αυτός, δηλαδή το καλό μου έργο. Είχα καλή εικόνα. Ήταν φυσιολογικό να μου ζητήσουν να αναλάβω αυτή τη θέση”.

Δεν κράταγα την τσάντα του Τσοχατζόπουλου”
Για τη σχέση του με τον πρώην υπουργό του ΠΑΣΟΚ Ακη Τσοχατζόπουλο είπε:
“ Δούλεψα καλά με τον Τσοχατζόπουλο. Σίγουρα υπήρχαν διαφορές γιατί ήταν δύσκολη εποχή. Με παρουσίασαν από τα ΜΜΕ ότι ήμουν ο άνθρωπος που κρατούσε τη τσάντα του Τσοχατζόπουλου. Δεν ήταν
έτσι. Με ταύτισαν με τον Τσοχατζόπουλο, εξαιτίας της θέσης μου σε εκείνο το Υπουργείο. Δεν είχαμε άλλη σχέση μεταξύ μας. Το 1990 ήρθε άλλη κυβέρνηση. Τότε άνοιξα το γραφείο μου και εργάστηκα εκεί. Ασχολήθηκαμόνο με τη δουλειά μου. Εδώ στην Αθήνα. Το 1995 δέχτηκα μια δουλειά, να τοποθετήσω κολώνες στα πεζοδρόμια της Αθήνας. Ήταν
πρωτοποριακό έργο”.
Πρόεδρος: Ποιά ήταν η εταιρία σας;
Kατηγορούμενος: Η εταιρεία μου ονομάζεται Urbanica. έδρα της τότε ήταν στο Παγκράτι. Από το 1990 ασχολήθηκα με τις υποδομές – κατασκευές. Αναλάμβανα ιδιωτικά έργα. Δεν ασχολήθηκα ποτέ εγώ ο ίδιος εξ ολοκλήρου με δημόσια έργα. Δεν ήθελα να νομίζουν ότι εξαργυρώνω την πολιτική μου πορεία. Θα μπορούσα, εαν ήθελα να το κάνω...
Πρόεδρος: Δεν έχετε δουλέψει σε δημόσια έργα;
Κατηγορούμενος: Σε δημόσια έργα έχω δουλέψει ως υπεργολάβος. Συμμετείχα με απευθείας διαγωνισμούς. Ποτέ με απευθείας ανάθεση. Συνεργαζόμασταν με πολλές ξένες εταιρείες, οι οποίες είχαν προϊόντα που
εισάγαμε και τοποθετούσαμε σε έργα.
Πρόεδρος: Πείτε μας γιά τη Ferrostal.
Κατηγορούμενος: To 1998 δέχτηκα τηλεφώνημα από Γερμανό μηχανικό. Ήρθε ο μηχανικός αυτός της Ferrostal, η οποίαπροσπαθούσε να πάρει το έργο στο ελληνικό αεροδρόμιο. Πήγαν στην Ολυμπιακή και της είπαν να της κατασκευάσουν το έργο, για να βάλει τα αεροπλάνα. Ο μηχανικός αυτός έψαχνε μηχανικό γερμανομαθή, για να κατασκευάσουν έργο. Ήθελαν κάποιον τοπικό για να οργανώσει τη δουλειά και να μπορεί ο Γερμανός, να συνεννοηθεί μαζι του.
Πρόεδρος: Eίχατε από πριν σχέση μαζί του;
Kατηγορούμενος: Oχι. Πιο πριν δεν είχαμε σχέση με αυτήν την εταιρεία. Δεν γνώριζα καν την εταιρεία.
Πρόεδρος: Πως σας ήξεραν?
Kατηγορούμενος:Έδωσε το τηλέφωνό μου μηχανικός υπηρεσίας της Ολυμπιακής μαζί με τηλέφωνα άλλων μηχανικών. Ήμουν στο συμβούλιο του Αττικού Μετρό μέχρι το 2004. Ήμουν γνωστός στο χώρο.
Μετά δέχτηκα τηλεφώνημα από άλλον Γερμανό. Ήρθαν στο γραφείο μου ο Χαουν και ο Μιλενμπεκ. Μου είπαν ότι τους είχε μιλήσει ο μηχανικός. Μου είπαν ότι έχουν πολλές μηχανικές εταιρείες, που δεν έχουν δραστηριότητα στην Ελλάδα και έψαχναν για να συνεργαστούν. Μου πρότειναν να πάω στο Εσσεν, για να συζητήσω τη συνεργασία με τις θυγατρικές τους, που είχαν ενασχόληση με διάφορα αντικείμενα. Πήγα και ο Χάουν με σύστησε σε στελέχη. Κατέληξα να διαλέξω 4 εταιρείες, που με ενδιέφεραν (διαμόρφωση δομικού σιδήρου,
οικοδομικούς γερανούς, θέρμανση ψύξη σε κτίρια, μεταλλικές κατασκευές). Αυτες οι εταιρίες δεν υπήρχαν στην
ελληνική αγορά. Τότε αποφάσισα να ασχοληθώ με την τελευταία την DSD που ασχολείτο με μεταλλικές κατασκευές. Δεν υπήρχε τότε καλή υποδομή. Θα αναλαμβάναμε να χτίσουμε κτίρια ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων.
Πρόεδρος: Συμμετείχαν άλλες εταρίες;
Kατηγορούμενος: Στους διαγωνισμούς συμμετείχαν μεγάλες εταιρείες που αναλάμβαναν τα πάντα. Εμείς από αυτά θα κάναμε μεταλλική κατασκευή ως υπεργολάβοι των μεγάλων ελληνικών εταιρειών.
Όταν το είπα στον Χάουν μου είπε εντάξει, αλλά μου πρότεινε να ενημερώνομαι από τις δικές τους υπηρεσίες και εάν προέκυπτε κάτι για να προχωρήσουν, θα το προχωρούσαν. Με πληροφόρησε ότι, ανάμεσα στις μεταλλικές κατασκευές θα γινόταν και μεταλλική κατασκευή
για να μπουν υποβρύχια.

Τα υποβρύχια

Σε άλλο σημείο της απολογίας του είπε:
Η DSD έχει κάνει πολλές κατασκευές. Τα τελευταία χρόνια είχαν οικονομικά προβλήματα οπότε ήθελαν να βρουν αντικείμενο. Αυτό θα ήταν επωφελές και για εμάς. Δεν το είδα μόνο ως συνεργασία για κατασκευές, θέλαμε να κάνουμε και την υποδομή να
κατασκευάζονται τα υλικά εδώ. Μέχρι τότε τα μετέφεραν έτοιμα εδώ. Βρήκα το χώρο και άρεσε στους Γερμανούς. Με τη DSD συνεργάστηκα για όλα τα ολυμπιακά έργα. Η συνεργασία ήταν να δουλεύουμε μαζί για να δώσουμε προσφορά, για να πάρουμε έργο και να το κάνουμε μαζί. Από 1998 μέχρι 2003 δούλεψα πάρα πολύ, για να φτιάχνουμε φακέλους και να δίνουμε προσφορές. Τελικά δεν έγινε τίποτα”.
Πρόεδρος: Γιατί;
Kατηγορούμενος: Δώσαμε προσφορά στην εταιρεία που κατασκεύαζε τη γέφυρα Ριου – Αντιρρίου. Ήμασταν ανάμεσα στις 2 επικρατέστερες. Τελικά δεν κατακυρώθηκε το έργο σε εμάς.

Πρόεδρος: Πόσο διήρκεσε η συνεργασία σας με την DSD;
Kατηγορούμενος:Από το 1998 μέχρι το 2003 κράτησε η συνεργασία μου με τη DSD. Είχαμε συχνές συναντήσεις με τους Γερμανούς και εδώ και στο εξωτερικό. Στις συναντήσεις αυτές φέρονται να συμμετέχουν άτομα , που δεν συμμετείχαν. Αυτά φαίνονται στα εξοδολόγια.
Πρόεδρος: Ανήκατε στην ομάδα “Κύκλος της προσευχής”
Kατηγορούμενος: Δεν ανήκα ποτέ σε καμία ομάδα. Ενημερώθηκα για το υπόστεγο των Υποβρυχίων. Υπέγραψαν σύμβαση οι Γερμανοί για τα Υποβρύχια. Περίμενα μετά την υπογραφή της σύμβασης με τη DSD, να με καλέσουν, για τις λεπτομέρειες του έργου. Δεν ασχολήθηκα ποτέ με τη σύμβαση των ΥΒ. Όταν συναντούσα τους Γερμανούς ρωτούσα για την πορεία της σύμβασης των ΥΒ, επειδή ενδιαφερόμουν για το υπόστεγο. Ήξεραν την πορεία μου στα Υπουργεία. Δεν με είχαν συνδέσει
με τον Τσοχατζόπουλο. Δεν μου μίλησαν ποτέ για τον Τσοχατζόπουλο. Άκουσα ότι πηγαινοέρχονταν στο Υπουργείο, για να συζητήσουν για τη σύμβαση και έβλεπαν και τον Τσοχατζόπουλο οι ίδιοι. Αυτό μου το
ανέφεραν εκείνοι. Το θεωρούσα δεδομένο ότι, θα αναλάμβανα το υπόστεγο και μου έλεγαν και ο Χάουν και ο Μίλενμπεκ και η DSD ότι, θα το αναλάμβανε η DSD. Το 2000 υπέγραψα σύμβαση με DSD ότι, θα συνεργαστούμε για τα ολυμπιακά έργα και ότι, για το
έργο του υποστέγου θα ήμουν εγώ αποκλειστικός υπεργολάβος.
Πρόεδρος: Είπε όμως ο μάρτυρας του Ματαντού (Μπλανκ) ότι, δεν θα κατασκευάζατε εσείς το υπόστεγο...
Kατηγορούμενος: Λάθος. Είπε ακριβώς το αντίθετο. Στη σύμβαση αυτή ζήτησα από το Χάουν να πάρω το πράσινο φως για να προχωρήσουμε.
Δεν κάναμε πάρα πολλές συναντήσεις (μελέτησα τα εξοδολόγια). Περίπου 10 συναντήσεις στα πέντε χρόνια, δύο φορές το χρόνο.
Πρόεδρος: Πως και πηγαίνατε και σε άλλα μέρη και όχι στα γραφεία τους?
Kατηγορούμενος:Και μένα με παραξένεψε. Το σύνηθες είναι η επίσκεψη στα γραφεία. Νοίκιαζαν μία μικρη αίθουσα σε ένα ξενοδοχείο και
κάνανε τις συναντήσεις. Διάλεγαν πόλη με αεροδρόμιο. για να μπορούν να φύγουν κατευθείαν. Ήταν το μοντέλο τους. Μου είπαν να πάω στη Βιέννη. Ζήτησα να έρθει ο Ματαντός ο οποίος ήταν ο εκπρόσωπος της
Ferrostal στην Ελλάδα και υπεύθυνος για τα Αντισταθμιστικά Ωφέλη. Όταν μου είπαν ότι ήταν αρμόδιος για τα Αντισταθμιστικά Ωφέλη ήθελα να είναι και εκείνος παρών για να βγει αποτέλεσμα από τη συζήτηση. Μετά τη πρώτη συνομιλια μας ο Ματαντός ήρθε στο γραφείο μου, για να με γνωρίσει . Αυτο εγινε στο Μαρούσι. Το 1998 τον γνώρισα. Από την αρχή του εξήγησα το έργο μου και πώς σκέφτομαι για το
συγκεκριμένο έργο.
Πρόεδρος: Δεν αρκούσαν τα εύσημα των Γερμανών, έπρεπε να έχει γνώμη και ο ίδιος?
Kατηγορούμενος:Λόγω της αρμοδιότητας που είχε ενδιαφερόταν. θα τον ρωτούσαν σίγουρα επειδή ήταν εκπρόσωπος. Η συνάντηση στη Βιέννη ήταν περίπου το 2000. Αντικείμενο της συζήτησης ήταν το υπόστεγο.
Ήταν το πράσινο φως για την ανάθεση. Στο ξενοδοχείο Ιμπέριαλ. Ήταν ο Χαουν, ο Μίλενμπεκ και ο
Ματαντός.. Τους βρήκα και τους 3 εκεί. Τους είπα τι πρότεινα. Είπαν κι εκείνοι τις απόψεις τους. Δεν καταλήξαμε σε κάποιο αποτέλεσμα. Με έζωναν τα φίδια ότι κάτι γινόταν. Μετά από 2,5 ώρες ακόμα μιλούσαμε.
Υπήρχαν κάποια ερωτηματικά, εάν θα ήμασταν εμείς φορέας του έργου, ή τα ναυπηγεία. Έλεγαν πολλά και δεν έλεγαν τίποτα”.
Πρόεδρος: Ποιός πλήρωνε τα ταξίδια σας;
Kατηγορούμενος:Τα ταξίδια μου τα πλήρωνα μόνος μου.

Οι δύο... πονηρές αλεπούδες

Πρόεδρος: Τι έγινε στη συνάντηση;
Kατηγορούμενος:Από τη συνάντηση έφυγα πρώτος εγώ. Μου είπαν οτι θα το δουν.Δεν πήρα καμία απολύτως απάντηση. Αναρωτιόμουν γιατί με κάλεσαν. Δεν ασχοληθήκαμε με κανένα άλλο θέμα. Στις συναντήσεις δεν ήταν ούτε ο Αβατάγγελος, ούτε ο Φιλιππιδης. Το ότι ο Αβατάγγελος ασχολείται με την υπόθεση των υποβρυχίων, το έμαθα μετά. Όταν βγήκε στη φόρα η υπόθεση. Τον Φιλιππίδη δεν τον ήξερα καθόλου. Εμένα με ενδιέφερε το έργο. Δεν συζήτησα κανένα άλλο θέμα. Έμεινα σε ένα μικρό ξενοδοχείο και την άλλη μέρα έφυγα. Το Σεπτέμβριο του 2000 μου είπαν ότι, το έργο θα το δώσουν σε μία άλλη εταιρεία. Δεν μου
είχαν πει τίποτα άλλο. Με κορόιδεψαν με το φθηνότερο τρόπο. Την θυγατρική τους εταιρεία δεν την έβαλαν καν στο έργο για να μη συνεργαστούν με εμένα.
Πρόεδρος: Συνέβη κάτι?
Kατηγορούμενος:Εχω σκεφτεί πολύ το γιατί. Διαβάζοντας τη δικογραφία κατάλαβα ότι, οι δύο αυτοί άνθρωποι δούλευαν για τον εαυτό τους. Είχαν στήσει μία ιστορία, για να γυρίζουν τα χρήματα σε αυτούς. Πολύ πιθανό να ήθελαν να δώσουν χρήματα και σε άλλα άτομα. Δεν έχω προσωπική πληροφορία – γνώση. Από την πρώτη στιγμή έχω ζητήσει να ανοίξουν οι λογαριασμοί μου να φανεί η ροή των χρημάτων μου.
Πρόεδρος: Γιατί σας κορόιδεψαν έτσι? Γιατί σας ενέπλεξαν με τα έργα τους?
Kατηγορούμενος:Νομίζω, συμπεραίνω ότι από
την αρχή με χρησιμοποίησαν ως το πρόσωπο στην εταιρεία τους, για να δικαιολογούν μεγαλύτερα ποσοστα προμήθειας και λόγω της προηγούμενης σχέσης μου με τον Τσοχατζόπουλο. Ήταν δύο πονηρές
αλεπούδες. Στις 16 Μαρτιου, δέκα μέρες νωρίτερα από τη συνάντηση, ο αρμόδιος αξιωματικός έστειλε ειδοποίηση στην τράπεζα να εκταμιεύσει την προκαταβολή. Αυτό κοινοποιήθηκε στον Μπλανκ. Υπάρχει σύμπραξη – συμπαιγνία. Επιβεβαιώνουν ψεύδη στις καταθέσεις τους οι Γερμανοί.
Πρόεδρος: Κάποιον άλλον ξέρετε?
Kατηγορούμενος:Τον Πουκλερ όχι, τον Ντερμιτζιαν όχι, τον Φιλιππίδη εδώ τον γνώρισα.Τον Αβατάγγελο τον γνωρισα το 1993 όταν εργαζόμουν για την εταιρεία με παρκόμετρα, θυγατρική γαλλική. Ο αδερφός του εργάστηκε εκεί (κατά τη σύστασή της) και μέσω του αδερφού
του τον γνωρισα. Τότε ήταν στο εξωτερικό και επισκέφτηκε τα γραφεία μου στην Ελλάδα. Είχε επαφές με την εταιρεία εκείνη με τα παρκόμετρα. Ήρθε από ενδιαφέρον από τη στιγμή που μου προξένεψε αυτήν την εταιρεία, για να κάνει αυτήν τη δουλειά. Ήθελε να δει πώς λειτουργεί. Όταν έφυγα από την εταιρεία αυτή, μου είπε ότι η εταιρεία αυτή έχει άλλες θυγατρικές, που μπορεί να με ενδιέφεραν. Είχε κάποιες γνωριμίες και ενδιαφερόταν. Εγώ το σκέφτηκα και δεν με ενδιέφερε και σταμάτησε εκεί. Δεν ήξερα ότι γνωρίζει και συνεργάζεται με τους Γερμανούς. Δεν μου το είπε ούτε εκείνος ούτε οι Γερμανοί.
Πρόεδρος:Tι περιμένατε να κάνουν;
Kατηγορούμενος:Περιμένω ο Αβατάγγελος να πει την αλήθεια, ποιος του ειπε να τα πει αυτά για μένα. Στη Γερμανία τα είπε αυτά σε μία μυστική διαδικασία με βεβαιότητα ότι,αυτά δεν θα τα μάθαινα ποτέ. Ότι ο καθένας θα έλεγε ό,τι ήθελε. Αυτά που λέει εδώ είναι ένα βήμα προς την αλήθεια. Είπε για δύο εμβάσματα. Λέει στα δύο τελευταία απολογητικά του υπομνήματα ότι, του υπέδειξε η Ferrostal, όχι εγώ όπως έλεγε στην αρχή. Είναι βήμα προς την κατεύθυνση της αλήθειας. Κάποιοι άλλοι του είπαν κάποια πράγματα. Δεν είχα καμία σχέση με κανέναν λογαριασμό, με καμία τράπεζα κ.λπ. Δεν είχα σχέση με τράπεζα UBS. Aρχικά, στην απολογια του στη Γερμανία ο Αβατάγγελος είπε ότι, ο Ματαντός ήθελε να πληρώσει 2,5 εκ ευρω το 2003 και μου τα έφερε. Στην απολογία, που έδωσε εδω, στον αναριτή, είπε ότι δεν μου τα έφερε. Ότι τα κράτησε. Ανέθεσα σε ορκωτό ελεγκτή να μελετήσει τους λογαριασμούς του Ματαντού, για να δει πόσα χρήματα βγήκαν από λογαριασμούς του και από τον έλεγχο δεν προκύπτει να βγαίνει αυτό το ποσό, για να το δώσει σε κάποιον. Αρνούμαι ότι, υπέδειξα λογαριασμό στον Αβατάγγελο, για να μπουν χρήματα.
Αποτελεί απλώς έναν ισχυρισμό του. Αλλα δεν υπάρχει στοιχείο που να το αποδεικνύει.
Πρόεδρος:Εχετε ακούσει την Asian Middle Eastern;
Kατηγορούμενος: Οχι. Δεν έχω ακούσει ποτέ γιά Asian Middle Eastern εταιρεία, ούτε άλλες εταιρείες, που αναφέρονται.
Πρόεδρος: Πότε συναντηθήκατε με τον Αβατάγγελο;
Kατηγορούμενος:Ελάχιστες ήταν οι συναντήσεις μας με τον Αβατάγγελος. Συνάντηση με τον Αβατάγγελο και τους Γερμανούς μαζί δεν έγινε ποτέ. Δεν αναφέρθηκαν ούτε καν τα ονόματα του Φιλιππίδη, του Αβατάγγελου,του Πουκλερ και του Ντερμιτζιάν. Εάν έγιναν συναντήσεις αυτές γιατί δεν υπάρχει εξοδολόγιο που να αναφέρει αυτά τα ονόματα?
Πλήρωνα το εισιτήριό μου αλλά τον καφέ κ.λπ. τα πλήρωναν εκείνοι. Στα εξοδολόγια φαίνομαι μόνον εγώ και μάλιστα και σε ημερομηνίες, που εγώ δεν μπορούσα να παρίσταμαι. Ήμουν στο ΔΣ του Αττικού Μετρό και μάλιστα υπάρχουν και πρακτικά που φαίνεται αυτό. Αυτό κάτι σημαίνει.
Πρόεδρος: Γιατί ονομαστηκε έτσι η “Ομάδα προσευχής”;
Kατηγορούμενος: Αυτή είναι μία λογοπλασια του Χάουν. Του άρεσε να
αναφέρεται σε μία μυστηριώδη ομάδα. Του άρεσε να δείχνει ότι έχει πολλές γνωριμίες. Αυτό φαίνεται από τις καταθέσεις στο εξωτερικό.

Ο Κάντας με ενέπλεξε”

Νωρίτερα, πριν από τον κατηγορούμενο Γιαννη Μπέλτσιο, ο οποίος θα συνεχίσει την απολογία του την ερχόμενη Δευτέρα 7 Μαίου, είχε απολογηθει ο δικηγόρος Σπύρος Μεταξάς, ο οποίος ειπε:
“ Γνώρισα τον Κάντα τον 2005. Μου τον συνέστησε άλλος πελάτης μου. Ήρθε ως πελάτης στο γραφείο μου. Ήταν αντιπρόσωπος εταιρείας Audiovox. Ήταν μέλος ΔΣ τράπεζας. Ήθελε να του κάνω ένα κατασκεύασμα από ένα ίδρυμα και μία εταιρεία για κληρονομικό
προγραμματισμό. Για να παίρνουν τα μέλη της οικογένειάς του χρήματα εάν κάτι πάθαινε και με τοn τρόπο που ήθελε ο ίδιος. Δεν είχε σκοπό φορολογικό. Δεν με ρώτησε πώς να το κάνει. Μου έφερε το σχέδιο έτοιμο.
Έμοιαζε να δουλεύει με πολλές ελβετικές τράπεζες, οπότε είχε αποκομίσει πολλές γνώσεις από την συνεργασία μαζί τους. Ήρθε ουσιαστικά για να αναλάβω το τυπικό κομμάτι της εργασίας που ήθελε.
ΠρόεδροςTι ακριβως ήθελε;
Kατηγορούμενος:Γνώριζε ακριβώς τι ήθελε και πώς το ήθελε. Πρώτα ιδρύθηκε εταιρεία και ίδρυμα. Μετά εταιρεία και trust. Ο Κάντας άνοιξε τους λογαριασμούς με δική του υπογραφή. Μόνος του τους διαχειριζόταν. Εγώ ποτέ. Ποτέ δεν διαχειριστήκαμε περιουσιακό στοιχείο του Κάντα (π.χ. αγορά μετοχών). Δεν ξέραμε ποια ήταν τα ποσά του Κάντα, δεν ήμασταν υποχρεωμένοι βάσει της ελβετικής νομοθεσίας. Δεν ήμασταν χρηματιστηριακοί ενδιάμεσοι. Ανοίξαμε τους λογαριασμούς του trust στην ίδια τράπεζα και τα χρήματα μεταφέρθηκαν από λογαριασμούς του ιδίου. Τα χρήματα προφανώς είχαν ελεγχθεί.
ΠρόεδροςΦτιάξατε υπεράκτιες εταιρίες;
Kατηγορούμενος: Oχι. Υπεράκτιες εταιρείες δεν φτιάξαμε. Η συνεργασία μας σταμάτησε το Δεκέμβριο του 2013 απότομα. Λάβαμε εντολή του Κάντα να στείλουμε στον Μαντζουράνη 40.000 ευρώ. Αυτό μας αναστάτωσε. Το trust είναι τυπικό. Δεν μπορεί κάποιος να ξεφύγει από κανόνες. Δεν είχε αυτήν την ευχέρεια να στείλει χρήματα σε ένα
δικηγόρο ξαφνικά. Στη δομή του trust υπογράφαμε, αλλά δεν διαχειριζόμαστε. Για να βγουν και να μπουν τα χρήματα από το trust υπογράφαμε εμείς. Στους λογαριασμούς το 2012 μπήκαν 1 εκ. και την ίδια χρονιά 3 εκ. στο λογαριασμό της Σιγκαπούρης. Στην εισροή δεν υπήρχε κάτι που να μας ανησυχεί. Πιστεύω ότι, ο Κάντας με ενέπλεξε επειδή δεν μεταφέραμε τα χρήματα που ζήτησε στον Μαντζουράνη. Το 2008 ζήτησε να κλείσει το αρχικό σχήμα εταιρείας – ιδρύματος. Υπήρχε λογαριασμός στην τράπεζα Χόφμαν. Δεν ξέρω τι έγινε με αυτόν τον λογαριασμό. Ίσως τον άδειασε. Ήθελε να μεταφέρει τα στοιχεία του στην Julius Baer.Μετά κατασκευάσαμε πάλι σχήμα εταιρείας – ιδρύματος. Πάλι γιατί τον βόλευε. Επειδή ξεκινούσε καινούρια σχέση με άλλη τράπεζα, ήθελε να δημιουργηθεί καινούριο σχήμα.Το ίδρυμα θα ενεργοποιείτο μετά το θάνατο του Κάντα. Στο πρώτο σχήμα θα ήμασταν εκτελεστές διαθήκης. Στο δεύτερο σχήμα δεν υπήρχε αυτή η πρόβλεψη. Το τρίτο σχήμα του 2012 συνυπήρχε με το δεύτερο. Εταιρεία – Trust. Σε αυτήν την περίπτωση
είχαμε δικαίωμα υπογραφής. Μας έδινε υποχρέωση να πράττουμε αυτά που μας είχε αναθέσει να πράξουμε. Να μοιράσουμε τα στοιχεία όπως τα ήθελε εκείνος.
ΠρόεδροςΣας είχε μιλήσει για τη θητεία του στο Υπουργείο Εθνικής Αμυνας;
Kατηγορούμενος: Oχι. Δεν μου είχε πει για την θητεία του στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Εάν μου είχε πει θα τον
έδιωχνα. Θα πίστευα ότι κάτι παράνομο θα συνέβαινε. Θα υπήρχε υποχρέωση ελέγχου.