Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024

Γιατί βιάζεται ο κ. Μητσοτάκης να αρχίσει η δίκη για τα Τέμπη


ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Πουθενά στα παγκόσμια δικαστικά χρονικά, την ημερομηνία διεξαγωγής μιάς δίκης, δεν την έχει καθορίσει η επέτειος του τραγικού συμβάντος, για το οποίο αναμένεται να αποδοθεί Δικαιοσύνη στις δικαστικές αίθουσες.

Εκτός ίσως από τη χώρα μας, όπου σε μιά πρωτοφανή προσπάθεια παρέμβασης στο έργο της Δικαιοσύνης, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, στη ΔΕΘ, επέδειξε  μιά ασυγχώρητη σπουδή, να γίνει η δίκη πριν από την επέτειο της διετίας από το σιδηροδρομικό έγκλημα των Τεμπών.

«Τελικά, έχουμε πει ότι μόνο η Δικαιοσύνη μπορεί να αποδώσει τις πραγματικές ευθύνες για αυτή την τραγωδία. Και θα σταθώ στις δηλώσεις του υπουργού Δικαιοσύνης ότι, η δίκη θα ξεκινήσει πριν το τέλος τους έτους και πρέπει. Η δίκη αυτή πρέπει να ξεκινήσει πριν το τέλος του έτους, δεν μπορούμε να φτάσουμε στην δεύτερη επέτειο χωρίς να έχει ξεκινήσει η δίκη. Κάτι που αντιλαμβάνονται όλοι και στη δικαιοσύνη ότι, πλήττεται το κύρος της Δικαιοσύνης αν δεν κάνει ότι περνάει από το χέρι της να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό», είπε.

Με πρόσχημα την επέτειο του τραγικού δυστυχήματος, ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση επιθυμούν, απροκάλυπτα, να τελειώσει άρον - άρον η ανάκριση, που διενεργεί ο εφέτης ανακριτής Λάρισας κ. Μπακαίμης.
Μήπως φοβούνται ότι, όσο η έρευνα προχωρεί, θα αποκαλυφτούν στοιχεία στοιχεία, για το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, κάτι που μέχρι τώρα παραμένει σκοτεινό?.

Την ίδια απόψη με τον Πρωθυπουργό είχε εκφράσει και ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης, ο οποίος σχεδόν αμέσως μετά το δυστύχημα διαβεβαίωνε ότι, η δίκη θα είχε ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2023!

Οπως απεδείχθη εκ των υστέρων, αυτή η εκδοχή ενδεχομένως να  εξυπηρετούσε την Κυβέρνηση, αλλά όχι μιά δίκαιη δίκη. Κι αυτό διεφάνη στη συνέχεια, καθώς οι κοπιώδεις έρευνες των συγγενών των θυμάτων έβγαλαν στην επιφάνεια συγκλονιστικά στοιχεία, για το σιδηροδομικό  έγκλημα, που κατέδειξαν και  την προσπάθεια συγκάλυψης του, για την οποία πλέον η Δικαιοσύνη και ο εφέτης ανακριτής Λάρισας Σωτήρης Μπακαίμης, που διενεργεί την έρευνα, δεν μπορούν να κλείσουν τα μάτια.

Πρόσφατα ο κ. Φλωρίδης υποστήριξε δημόσια ότι, η δίκη για τα Τέμπη θα ξεκινήσει το φετεινό φθινόπωρο.

Μήπως με αυτό τον τρόπο ο Υπουργός υπέδειξε, με εύσχημο  τρόπο στους δικαστικούς λειτουργούς την κυβερνητική βούληση?

Γιατί, εάν αυτό δεν ισχύει, πως είναι δυνατόν ο επικεφαλής της Δικαιοσύνης Υπουργός, να ισχυρίζεται ότι, πρέπει να  ξεκινήσει μιά τόσο μεγάλη δίκη, ενω  παραμένουν αναπάντητα τα σημαντικότερα ερωτήματα της και κυρίως αυτά, που επικεντρώνονται στο τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία?

Σε συνδιασμό με όλα τα παραπάνω, μήπως δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο το γεγονός ότι, η μοναδική κηδεία από τα θύματα των Τεμπών, στην οποία παρέστη ο ίδιος ο  Πρωθυπουργός, ήταν του μηχανοδηγού, που οδηγούσε την εμπορική αμαξοστοιχία, ο οποίος μάλιστα, παλαιότερα ήταν εθελοντής στο γραφείο του?

Eαν η δίκη είχε διεξαχθεί τον Ιούνιο του 2023, όπως ισχυριζόταν αρχικά ο κ. Φλωρίδης, θα γινόταν μιά δίκη λειψή, καθώς κανένα από τα σοβαρότατα στοιχεία, τα οποία προέκυψαν στη συνέχεια δεν είχε αποκαλυφθεί.

Αλλά και τώρα, δεκαεννέα μήνες μετά, στο παρά πέντε της δίκης, για το πολύνεκρο έγκλημα των Τεμπών, η έρευνα του εφέτη ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαίμη, εξακολουθεί να έχει τεράστια κενά, καθώς ακόμη δεν έχουν δοθεί απαντήσεις στα μεγάλα και κρίσιμα ερωτήματα, που θα καθορίσουν την ποινική εξέλιξη της υπόθεσης.

Ηδη εκκρεμούν τα αποτελέσματα για τέσσερεις πραγματογνωμοσύνες, τις οποίες έχει παραγγείλει ο ανακριτής κ. Μπακαίμης, μετά από αιτήματα των συγγενών των θυμάτων, με πρωτοστάτη την Πρόεδρο του συλλόγου τους Μαρία Καρυστιανού, που έχασε στο δυστύχημα τη 17χρονη κόρη της Μάρθη.

Οι απαντήσεις των ειδικών επιστημόνων, που έχουν οριστεί, αναμένεται να φωτίσουν τις πιό σκοτεινές πτυχές της υπόθεσης, όπως το εάν υπήρχε απαγορευμένο φορτίο με χημικούς καταλύτες στην εμπορική αμαξοστοιχία, σε ποιόν ανήκε το υλικό και ποιός ήταν ο παραλήπτης του.

Είναι δυνατόν να ξεκινήσει αυτή η δίκη, χωρίς να έχει απαντηθεί το πιό κρίσιμο ερωτημα,  τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, την οποία οδηγούσε ο μηχανοδηγός, στην κηδεία του οποίου παρέστη ο ίδιος ο Πρωθυπουργός?

Στο νομικό οπλοστάσιο των συγγενών των θυμάτων, προστέθηκε πρόσφατα το αποτέλεσμα έρευνας, που διεξήγαγε ο καθηγητής Φαϊσάλ Καν, στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, που επιβεβαιώνει τα ευρήματα του πραγματογνώμονα των οικογενειών των θυμάτων, ότι δηλαδή η εμπορική αμαξοστοιχία πιθανότατα μετέφερε υδρογονάνθρακες, οι οποίοι προκάλεσαν έκρηξη κατά τη σύγκρουση και θερμοκρασίες άνω των 1.000 βαθμών, με αποτέλεσμα τουλάχιστον 30 από τα 57 θύματα να απανθρακωθούν ακαριαία.

Αρχικά στην έκθεση του ο καθηγητής του πανεπιστημίου του Τέξας περιγράφει το συμβάν κατά το οποίο η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνας – Θεσσαλονίκης «κατευθύνθηκε λανθασμένα από τον σταθμάρχη Λάρισας στην λάθος γραμμή και κινήθηκε στην αντίθετη κατεύθυνση των κανονικών συνθηκών κυκλοφορίας. Ως αποτέλεσμα, η επιβατική αμαξοστοιχία βρέθηκε σε πορεία σύγκρουσης με την εμπορική».

Περιγράφει ακόμη ο Αμερικανός καθηγητής  ότι, ο οδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας αντελήφθη την επιβατική που εξερχόταν από μια σήραγγα λίγα λεπτά πριν από την σύγκρουση «και εφάρμοσε τον μηχανισμό έκτακτης πέδησης για να την σταματήσει. Ως αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας, η 1η και η 2η μηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας εξετράπησαν από τις γραμμές (ράγες), αποφεύγοντας μια μετωπική σύγκρουση με την επιβατική. Όλες οι τρεις μηχανές που εξετράπησαν δεν είχαν ίχνη φωτιάς και βρέθηκαν σε διαφορετικές θέσεις στον τόπο του ατυχήματος».

Μέσα από το βιντεοληπτικό υλικό παρακείμενων καμερών επισημαίνεται ότι, αμέσως μετά την εκτροπή των μηχανών παρατηρήθηκε μια σειρά ηλεκτρικών τόξων που είναι ορατά στα βίντεο και λίγα λεπτά πριν από την έναρξη της πύρινης σφαίρας (fireball) «παρατηρούμε επίσης ένα νέφος που ανέρχεται ευκρινώς πάνω από τον τόπο του ατυχήματος». Αμέσως μετά δημιουργείται η πύρινη σφαίρα «το μεγαλύτερο μέγεθός της ήταν 113 μέτρα επειδή επεκτάθηκε από το πέρασμα του πρώτου βαγονιού του επιβατικού τρένου ακολουθούμενο από το βαγόνι που βρίσκεται το κυλικείο του τρένου».

Ο καθηγητής στην έκθεση του τονίζει ότι, από το βιντεοληπτικό υλικό και τα δεδομένα του ατυχήματος «καθίσταται εμφανές ότι, η αμαξοστοιχία μετέφερε πιθανότατα πτητικούς υδρογονάνθρακες» προσθέτοντας μάλιστα ότι η χημική ανάλυση δειγμάτων που ελήφθησαν στην περιοχή του ατυχήματος, των υπολειμμάτων στα θύματα καθώς και στα κατεστραμμένα υλικά από υποδομές της περιοχής δείχνουν την παρουσία των χημικών ενώσεων βενζολίου, τολουολίου και ξυλολίου (ή ξυλενίου).

«Είναι πολύ πιθανό ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε βενζόλιο, τολουόλιο και ξυλόλιο. Λόγω της πρόσκρουσης που προκλήθηκε από τη σύγκρουση, αυτές οι ουσίες εκλύθηκαν από τα κοντέινερ που τα περιείχαν και έτσι σχηματίστηκε το νέφος ατμών που αναμίχθηκε αποτελεσματικά με τον αέρα και δημιούργησε την πύρινη σφαίρα» ξεκαθαρίζει ο Αμερικανός ειδικός επιστήμονας προσθέτοντας ότι: «Η πυρόσφαιρα εξερράγη πλησίον της θέσεως των χημικών στην εμπορική αμαξοστοιχία και όπως φαίνεται στα βίντεο εξελίχθηκε από την πηγή της προς τα έξω. Η πυρόσφαιρα κάλυψε την περιοχή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, προκαλώντας σοβαρές βλάβες και θανατηφόρα ατυχήματα».

Ο πραγματογνώμονας των οικογενειών των θυμάτων, Βασίλης Κοκοτσάκης εδώ και καιρό έχει αποκαλύψει βάσει στοιχείων και μετρήσεων την ύπαρξη των υδρογονανθράκων μαζί με δύο Έλληνες επιστήμονες που εργάζονται σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

«Μόνο ένα υλικό μπορεί να προκαλέσει σε τόσο λίγο χρόνο τέτοιες βλάβες στον ανθρώπινο οργανισμό και δεν μπορεί να είναι ένα υλικό που καίγεται στην καθημερινότητα. Η δυσκολία μου ήταν να πείσω τον ανακριτή που είχε στα χέρια του την έκθεση του πραγματογνώμονα που ορίστηκε από τις αρχές και η οποία έκανε λόγο για καύση ελαίου σιλικόνης. Έπρεπε λοιπόν να βρω και μια γνώμη πέραν της ομάδας και αναζήτησα έναν κορυφαίο επιστήμονα. Ο κ. Φαϊζάλ δεν είναι μόνο κορυφαίος παγκόσμια αλλά είναι και ειδικός επί των εκρήξεων» είπε ο κ. Κοκοτσάκης.

Πρόσθεσε επίσης ότι, η "η πυρόσφαιρα που δημιουργήθηκε είχε διάρκεια 9,6 δευτερόλεπτα ενώ η κορύφωση της ήταν 3 δευτερόλεπτα. Σε αυτόν τον χρόνο οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν ήταν κολοσσιαίες και 30 επιβάτες απανθρακώθηκαν και μάλιστα ο θάνατος τους ήταν ακαριαίος. Στις μη απανθρακωμένες σορούς αιτία του άμεσου θανάτου ήταν οι διαπιστωμένες βαρύτατες κακώσεις συνέπεια των φυσικών δυνάμεων που αναπτύχθηκαν από την σύγκρουση των αμαξοστοιχιών.
Περαιτέρω δε, όσον αφορά τις απανθρακωμένες σορούς ο θάνατος επήλθε λόγω της άμεσης επίδρασης της φωτιάς. Ακόμα και οι περιγραφές των ιατροδικαστικών ευρημάτων δεν αφήνουν περιθώρια περί της ύπαρξης υδρογονανθράκων καθώς οι απανθρακωμένες σοροί είχαν πλήρη αφυδάτωση, συρρίκνωση του όγκου του σώματος, αποξήρανση και συρρίκνωση του δέρματος και των υποκειμένων ιστών, διάρρηξη των κρανίων, διάσχιση και διάνοιξη των αρθρώσεων κλπ ενώ ο θάνατος των 30 απανθρακωμένων επήλθε αμέσως από την προκαλούμενη πήξη των λευκωματοειδών ουσιών και του ψησίματος του αίματος εντός των αγγείων με αποτέλεσμα την απότομη παύση όλων των λειτουργιών του οργανισμού.
Από τους 30 οι πέντε εξ αυτών όπως ανέφερε ο κ. Κοκοτσάκης βρέθηκαν σε στάση πυγμάχου. Δηλαδή την ώρα της πυρόσφαιρας αντιλήφθηκαν για δευτερόλεπτα τις φλόγες που έπεσαν πάνω τους και ενστικτωδώς ύψωσαν τα χέρια τους για να προστατευθούν. Οι υπόλοιποι δεν πρόλαβαν καν να αντιληφθούν τις φλόγες.

Για την Μαρία Καρυστιανού, πρόεδρο του Συλλόγου θυμάτων των Τεμπών και που η ίδια έχασε την κόρη της Μάρθη, η έκθεση του Αμερικάνου καθηγητή «επιβεβαιώνει την τεχνική μελέτη του κ. Κοκοτσάκη ο οποίος επέμενε ότι μια μεγάλη ποσότητα αρωματικών υδρογονανθράκων προκάλεσε όλη αυτή την έκρηξη που είδαμε» και πρόσθεσε: «Αυτό προκύπτει όχι μόνο από τη μελέτη της πυρόσφαιρας σε σχέση με το μέγεθος, τους χρωματισμούς κλπ που είναι ενδεικτικά για κάθε κατηγορία εύφλεκτων υλικών αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο κάηκαν οι άνθρωποι, δηλαδή αυτή την αφυδάτωση και την συρρίκνωση που συνέβη, είναι ο χαρακτηριστικός τρόπος με τον οποίο καίγονται έτσι όσοι καίγονται από τέτοια εύφλεκτα υλικά».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εκτίμηση του κ. Κοκοτσάκη για το φορτίο των αρωματικών υδρογονανθράκων είναι πως ήταν περί τους 20 τόνους φορτωμένοι πάνω σε πλατφόρμα (βαγόνι εμπορικής) μπροστά από κοντέινερ που επίσης ήταν φορτωμένο στην ίδια πλατφόρμα.

Τέλος υπενθυμίζεται ότι οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες όπως το βενζόλιο, το τολουόλιο και το ξυλόλιο χρησιμοποιούνται σε ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών συμπεριλαμβανομένων των προσθετικών καυσίμων, βαφών, καλλυντικών και άλλων.

Παράλληλα, ως προς το ζήτημα της έρευνας για τα αίτια της φωτιάς, υπενθυμίζεται ότι η ΕΔΑΠΟ, η πενταμελής επιτροπή διερεύνησης που διορίστηκε από τις πρώτες μέρες από οικογένειες θυμάτων ήταν η πρώτη που ασχολήθηκε από τον Μάρτιο του 2023 με τις δειγματοληψίες στα χώματα και στα βαγόνια και στη συνέχεια υπέδειξε την ανεξήγητη ύπαρξη ξυλολίου, ενώ επέμενε από την πρώτη στιγμή στην απόρριψη της θεωρίας περί ελαίων σιλικόνης, ηλεκτρικών τόξων, υγρών φρένων ή όποιας άλλης εξήγησης είχε ακουστεί. Σε συνδυασμό και με την αναλυτική χαρτογράφηση των βαγονιών τη στιγμή της σύγκρουσης και αμέσως μετά, αναμένεται να προσφέρει πολύ σημαντικά στοιχεία κατά τη διάρκεια της δίκης για ζητήματα τα οποία δεν έχουν καταγραφεί από κανέναν κρατικό φορέα ή υπηρεσία.