Πανεπιστήμια: Μειώνονται οι θέσεις εισακτέων στα Κεντρικά και αυξάνονται στα Περιφερειακά – Τι θα γίνει και με τα Κολλέγια
Νέο Ακαδημαϊκός Χάρτης από το Υπουργείο Παιδείας - Καταργήσεις και συγχωνεύσεις Τμημάτων - Πώς θα επηρεάσουν τα μηχανογραφικά δελτία των υποψηφίων και την πορεία των βάσεων εισαγωγής
Νέο Ακαδημαϊκό Χάρτη δημιουργεί το Υπουργείο Παιδείας με αύξηση των θέσεων στα Περιφερειακά Πανεπιστήμια και μείωση του αριθμού εισακτέων στα Κεντρικά, αλλά και καταργήσεις και συγχωνεύσεις Τμημάτων. Οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν και τα μηχανογραφικά δελτία των υποψηφίων των Πανελλαδικών εξετάσεων καθώς και την πορεία των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ, καθώς όπως είναι λογικό αναμένεται να ανέβουν ακόμα περισσότερο στις σχολές και τα Τμήματα των Κεντρικών ΑΕΙ, λόγω μείωσης των θέσεων αλλά και να γίνει πιο εύκολη η πρόσβαση στις αντίστοιχες σχολές της Περιφέρειας.
Στόχος είναι, σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να
μην «αδειάζουν» τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια όπως συνηθίζεται από τις μετεγγραφές αλλά και από τις απώλειες λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και ταυτόχρονα να «διπλασιάζονται» τα κεντρικά Πανεπιστήμια.Σύμφωνα με πληροφορίες θα μεταφερθούν εκ νέου θέσεις σε τρία ακριτικά Πανεπιστήμια, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, προκειμένου να μην ερημώνουν αυτές οι περιοχές.
Το Υπουργείο Παιδείας έδωσε παράταση στους Πρυτάνεις έως και τις 20 Απριλίου για την υποβολή των προτάσεων για τον αριθμό εισακτέων και παράλληλα ζητεί και αλλαγές και στα προγράμματα σπουδών ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες τόσο σε Ακαδημαικό-Επιστημονικό επίπεδο, όσο και στην σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας. Πέρσι ο συνολικός αριθμός εισακτέων είχε μειωθεί στις 77.415 θέσεις από 77.970 πρόπερσι.
Πανεπιστήμια που πρόκειται να δουν λιγότερους πρωτοετείς φοιτητές στα αμφιθέατρά τους είναι μεταξύ άλλων, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΕΚΠΑ, το ΑΠΘ το, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο , το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Την “πρωτιά” στη μείωση του αριθμού εισακτέων κατείχε πέρυσι το Πανεπιστήμιο Πατρών, το οποίο από 7.020 πρόπερσι οι θέσεις μειώθηκαν στις 6.283. Σύμφωνα με τα στοιχεία το Πανεπιστήμιο Αθηνών για την τρέχουσα Ακαδημαϊκή χρονιά πήρε 6.765 θέσεις από 7.836 την προηγούμενη και το ΑΠΘ 6.396 θέσεις από 6.554.
Το μέτρο ενίσχυσης των Περιφερειακών Πανεπιστημίων αποσκοπεί στην κάλυψη επί της ουσίας των θέσεων καθώς πολλές από τις ήδη υπάρχουσες, δεν καλύφθηκαν πέρυσι, λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Στις Σχολές που έμειναν κενές θέσεις το κριτήριο ήταν γεωγραφικό και όχι γνωστικό καθώς αυτές οι σχολές ήταν μακριά από τα μεγάλα κέντρα.
Το 2021 δόθηκαν 77.415 θέσεις εισακτέων στα Πανεπιστήμια, αλλά λόγω της ΕΒΕ, 17.762 θέσεις στα ΑΕΙ έμειναν κενές. Σύμφωνα με τα στοιχεία 50 σχολές δεν κατάφεραν να καλύψουν τις θέσεις τους καθώς είχαν έως 30 εισακτέους, ενώ 16 Τμήματα δεν είχαν καθόλου εισακτέους, μεταξύ των οποίων το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Ξάνθης. Στο Τμήμα αυτό οι θέσεις ήταν 108, αλλά κανένας από τους υποψήφιους δεν έπιασε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία είχε οριστεί από τις αρχές του τμήματος στο 14,45. Χωρίς νέους φοιτητές έμεινε την τρέχουσα Ακαδημαϊκή χρονιά και η σχολή Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος που εδρεύει στη Δράμα.
Από το Πανεπιστήμιο Αθηνών η μοναδική σχολή που δεν κάλυψε τις θέσεις της (81 θέσεις, 26 επιτυχόντες) είναι η σχολή Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας που εδρεύει στα Ψαχνά Ευβοίας. Τέσσερις, αντιστοίχως, είναι οι Σχολές στο ΑΠΘ: Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (105 θέσεις, 17 εισακτέοι), Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος (80 θέσεις, 21 εισακτέοι), Θεολογίας – Μουσουλμανικών Σπουδών (97 θέσεις, 13 εισακτέοι) και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (94 θέσεις, 20 εισακτέοι).
Το δόγμα «κάθε πόλη και Πανεπιστήμιο»
Οι αλλαγές στις έδρες των Σχολών που πρότειναν τα Πανεπιστήμια στο Υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έχουν αναστατώσει τις τοπικές κοινωνίες που εμμένουν στο παλιό δόγμα «κάθε πόλη και Πανεπιστήμιο». Σύμφωνα με την εισήγηση του Διεθνούς Πανεπιστημίου, προτείνεται, το παράρτημα Νοσηλευτικής Διδυμοτείχου να μεταφερθεί στην Αλεξανδρούπολη με δεδομένη την ύπαρξη Νοσοκομείου στην πρωτεύουσα του Έβρου, αναστάτωσαν την τοπική κοινωνία.
Ο Πρόεδρος της διοικούσας του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας εισηγείται επίσης: Να μεταφερθεί το τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης από τη Θεσσαλονίκη στις Σέρρες, να καταργηθεί το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος ,να συγχωνευθεί το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων με το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών , με έδρα της Σέρρες να συγχωνευθεί το τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής με το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών , με έδρα της Σέρρες, να εξεταστεί η αρωγή της πολιτείας για την ενίσχυση της βιωσιμότητας των τμημάτων στη Δράμα να καταργηθεί το τμήμα Φυσικής στην Καβάλα.
Επίσης το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, πρότεινε τη συγχώνευση του Τμήματος Περιφερειακής Ανάπτυξης με το Τμήμα Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών και τη μετονομασία του Τμήματος Στατιστική.
Τα υπόλοιπα Πανεπιστήμια, μέσω πολυσέλιδων απαντήσεων, ανακοίνωσαν στο υπουργείο Παιδείας ότι δεν έχουν να προτείνουν καταργήσεις και συγχωνεύσεις Τμήματων. Αντίθετα δεν έλειψαν προτάσεις γα δημιουργία νέων Τμημάτων, ενώ το Υπουργείο εμμένει στην απόφασή του να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις-καταργήσεις, ακόμα και αν οι Πρυτάνεις δεν εισηγούνται σχετικά, καθώς στόχος παραμένει η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού «χάρτη» μέσω και της ανακατανομής των θέσεων των φοιτητών.
Το νέο πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια – Δείτε τι αλλάζει
Εσωτερικό «Erasmus», κοινά και δίπλα Πτυχία, αξιοκρατικές διαδικασίες εκλογής Καθηγητών το νέο πλαίσιο για τα ΑΕΙ, αλλά χωρίς το νέο μοντέλο διοίκησης των ΑΕΙ.
Τους τέσσερις άξονες του νέου νομοσχεδίου για τα Πανεπιστήμια, χωρίς το νέο μοντέλο Διοίκησης, παρουσίασε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας στην έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων.
Σήμερα έχει προγραμματιστεί συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.), ενώ έχει ήδη σταλεί επιστολή προς όλα τα πολιτικά κόμματα για τη συζήτηση των βασικών ρυθμίσεων του εν λόγω νομοσχεδίου και τη διεξαγωγή διαλόγου που θα συνδράμει στην οριστική διαμόρφωση εντός της επόμενης εβδομάδα.
Το νέο πλαίσιο που παρουσιάστηκε περιλαμβάνει εσωτερικό «Erasmus», κοινά και δίπλα πτυχία, start-ups φοιτητών, νέες αξιοκρατικές διαδικασίες εκλογής Καθηγητών, βιομηχανικά διδακτορικά ενώ δεν έγινε συζήτηση για το νέο σύστημα Διοίκησης των Πανεπιστημίων παρά τις πιέσεις των Πρυτάνεων.
Σύμφωνα με την ηγεσία του Υπουργείου δεν υπάρχει η τελική μορφή ενώ σύμφωνα με πληροφορίες από τη Σύνοδο ειπώθηκε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο με το νέο μοντέλο διοίκησης ΑΕΙ, που περιλαμβάνει Συμβούλια Διοίκησης, βρίσκεται στο γραφείο του Πρωθυπουργού.
Τις επικείμενες αλλαγές του Υπουργείου Παιδείας για την ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία παρουσίασε η Υπουργός Νίκη Κεραμέως στην έκτακτη Σύνοδο Πρυτάνεων, οι οποίοι αντέδρασαν θετικά στο πλαίσιο που παρουσιάστηκαν. Η Σύνοδος πραγματοποιήθηκε χθες, με τη συμμετοχή του Υφυπουργού Άγγελου Συρίγου και του Γενικού Γραμματέα Αποστόλη Δημητρόπουλου. Η ενίσχυση της αυτονομίας των Πανεπιστημίων, η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο προς τα ΑΕΙ, η παροχή ευελιξίας, η διεπιστημονικότητα, η κινητικότητα φοιτητών και η ανάπτυξη εξωστρέφειας είναι μερικές από τις βασικές έννοιες που διαπνέουν το επερχόμενο νομοσχέδιο. Οι ρυθμίσεις διαρθρώνονται σε τέσσερις επιμέρους βασικούς άξονες, όπως αναλύονται στη συνέχεια, ενώ στο νομοσχέδιο θα ενταχθεί και το νέο μοντέλο διοίκησης των Πανεπιστημίων.
1. Αναβάθμιση ποιότητας ΑΕΙ:
Εισαγωγή βασικών ρυθμίσεων που εστιάζουν στα προγράμματα σπουδών, την έρευνα αλλά και το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό, όπως ενδεικτικά:
-εκσυγχρονισμός προγραμμάτων σπουδών και αναβάθμιση της ποιότητάς τους μέσω πιστοποίησής τους από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης πριν την έναρξη λειτουργίας τους,
-δυνατότητα ίδρυσης περισσοτέρων προγραμμάτων σπουδών από ένα Τμήμα, αλλά και οργάνωσης διεπιστημονικών και διπλών προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στο πλαίσιο συνεργασιών Τμημάτων του ίδιου ή άλλου ΑΕΙ,
-ευελιξία στη δόμηση του προγράμματος σπουδών και επιλογή μαθημάτων μέσω του Ιδρυματικού καταλόγου μαθημάτων – θέσπιση συστήματος εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών μεταξύ των Ελληνικών Πανεπιστημίων για ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο σε πρόγραμμα σπουδών άλλου Πανεπιστημίου – ακόμη και μη ομοειδούς γνωστικού αντικειμένου,
-απελευθέρωση του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας μεταπτυχιακών, παροχή της δυνατότητας ίδρυσης επαγγελματικών μεταπτυχιακών και απασχόλησης εμπειρογνωμόνων από την αγορά εργασίας, εξορθολογισμός του καθεστώτος δωρεάν φοίτησης σε μεταπτυχιακά με δίδακτρα μέσω εισαγωγής προϋποθέσεων αριστείας και κοινωνικών κριτηρίων,
-δυνατότητα οργάνωσης βιομηχανικών διδακτορικών,
-ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας μέσω της ίδρυσης ερευνητικών κέντρων και διϊδρυματικών ερευνητικών κέντρων εντός των Πανεπιστημίων σε συνεργασία με Πανεπιστήμια της αλλοδαπής, δυνατότητα στελέχωσης με ερευνητές επί θητεία αμειβόμενους από ίδιους, ιδιωτικούς και διεθνείς πόρους, προσέλκυση Επισκεπτών καθηγητών και Ερευνητών και προώθηση δράσεων ανταλλαγής Ερευνητών.
Πλήρης αναδιάρθρωση του συστήματος εκλογής και εξέλιξης μελών ΔΕΠ που εξασφαλίζει τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την αντικειμενικότητα.
2. Ενίσχυση λειτουργικότητας ΑΕΙ: Θεσμοθέτηση νέων αναπτυξιακών εργαλείων για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της οργανωτικής λειτουργίας των ΑΕΙ, πέραν των Οργανισμών και των Εσωτερικών Κανονισμών, όπως σύνταξη πολυετούς στρατηγικού σχεδίου και των επιμέρους ακαδημαϊκών μονάδων τους, σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού, σχεδίου αειφορίας και σχεδίου προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία. Απλοποίηση του πλαισίου διεξαγωγής έρευνας, ιδίως σε θέματα οικονομικής διαχείρισης των ερευνητικών έργων/προγραμμάτων με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας των Μελών ΔΕΠ.
3. Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία: Ενίσχυση του ρόλου των Πανεπιστημίων εντός της κοινωνίας, με προαγωγή της γνώσης και της καινοτομίας μέσω βασικών ρυθμίσεων που εστιάζουν σε:
Θεσμοθέτηση πλαισίου ίδρυσης start-ups φοιτητών/διδακτόρων/μεταδιδακτόρων και παροχής υπηρεσιών από τα πανεπιστημιακά εργαστήρια σε πολίτες και φορείς.
Σύγχρονο πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των Εταιρειών Αξιοποίησης και Διαχείρισης της περιουσίας των Πανεπιστημίων σύμφωνα με τα πρότυπα ανωνύμων εταιριών συμφερόντων του Δημοσίου τομέα.
Ενίσχυση του ρόλου των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης των Πανεπιστημίων και ίδρυση θερινών/χειμερινών προγραμμάτων σπουδών.
4. Εκσυγχρονισμός ΔΟΑΤΑΠ: Θέσπιση νέου σύγχρονου και ευέλικτου πλαισίου για την ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων σπουδών από Ιδρύματα της αλλοδαπής (δηλ. για φοιτητές εξωτερικού που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα), που μειώνει τη γραφειοκρατία, διευκολύνει τον πολίτη, εξυπηρετεί τα Πανεπιστήμια και στηρίζει το αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας, περιορίζει τη γραφειοκρατία και αυξάνει την αποτελεσματικότητα. Οι βασικές ρυθμίσεις επικεντρώνονται στα ακόλουθα:
-Ίδρυση Μητρώων των Ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων της αλλοδαπής και των αλλοδαπών προγραμμάτων σπουδών κάθε κύκλου,
-Κατάργηση της υποβολής ατομικής αίτησης για την έκδοση ατομικής πράξης Ακαδημαϊκής αναγνώρισης από μέρους των πολιτών που έχουν σπουδάσει στα ανωτέρω Πανεπιστήμια και θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα,
-Απελευθέρωση εισδοχής αλλοδαπών και Ελλήνων φοιτητών σε προγράμματα σπουδών β΄ και γ΄ κύκλου των Ελληνικών Πανεπιστημίων, χωρίς την υποχρέωση προηγούμενης αναγνώρισης Τίτλου Σπουδών.
Ποια είναι τα 10 καλύτερα Πανεπιστήμια της Ελλάδας
Η βαθμολογία των ΑΕΙ, θα αποτελέσει και το κριτήριο με το οποίο θα λάβουν το 20% της χρηματοδότησης, οπότε ήδη άρχισαν οι ενστάσεις από τους Πρυτάνεις.
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Πάντειο και το Χαροκόπειο, αποτελούν το τοπ –τεν των Ελληνικών ΑΕΙ. Η βαθμολογία αυτή των ΑΕΙ, θα αποτελέσει και το κριτήριο με το οποίο θα λάβουν το 20% της χρηματοδότησης, οπότε ήδη άρχισαν οι ενστάσεις από τους Πρυτάνεις.
Τα στοιχεία κατάταξης προκύπτουν από την συλλογή ποιοτικών στοιχείων ενώ αυξημένη κατά περισσότερα από 13 εκ. ευρώ είναι η φετινή Ετήσια Τακτική Επιχορήγηση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, ύψους άνω των 105 εκατ. € για το οικονομικό έτος 2022. Για πρώτη φορά, η απόφαση κατανομής των κονδυλίων, κατόπιν εισήγησης του Ανώτατου Συμβουλίου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘAΑΕ), λαμβάνεται βάσει:
α. Αντικειμενικών κριτηρίων ως προς το 80% της επιχορήγησης και β. αξιολόγησης και σε ποιοτικούς δείκτες για το υπόλοιπο 20% της επιχορήγησης. Δηλαδή, από την αυθαίρετη απόφαση εκάστοτε Υπουργού Παιδείας που ίσχυε μέχρι το 2019, εφαρμόζεται πλέον ένα αντικειμενικό και διαφανές σύστημα κατανομής χρηματοδότησης το οποίο λαμβάνει υπόψιν του και ποιοτικούς δείκτες απόδοσης των ΑΕΙ.
Έτσι, τα Πανεπιστήμια της χώρας μας περνούν σε μια νέα εποχή, αφ’ ενός ως προς την κάλυψη των πραγματικών τους αναγκών, με μέριμνα για τις ιδιαιτερότητές τους και διαφάνεια, αφ’ ετέρου ως προς την έμπρακτη αναγνώριση της ποιοτικής λειτουργίας τους, τη στοχοθεσία, τον εντοπισμό και την ανάδειξη των συγκριτικών τους πλεονεκτημάτων. Βάσει της εγκριθείσας κατανομής, θα αναμορφωθούν οι τακτικοί προϋπολογισμοί των ΑΕΙ για το οικονομικό έτος 2022.
Υπενθυμίζεται ότι τα αντικειμενικά κριτήρια βάσει των οποίων κατανέμεται το 80% της τακτικής χρηματοδότησης περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τον αριθμό Τμημάτων/Σχολών/ενεργών προπτυχιακών φοιτητών, τις απαιτήσεις εργαστηριακού εξοπλισμού, τη γεωγραφική διασπορά, τις λειτουργικές δαπάνες και το προσωπικό. Το 20% της τακτικής χρηματοδότησης κατανέμεται πλέον με ποιοτικά κριτήρια και δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων των ΑΕΙ, που αφορούν σε πέντε επιμέρους ενότητες, εκ των οποίων κάθε ΑΕΙ αξιολογείται σε τρεις. Τη συνεχή βελτίωση των βασικών ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων του ΑΕΙ (Α), ενότητα υποχρεωτική για όλους, και σε δύο εκ των τεσσάρων ενοτήτων που τα ίδια επιλέγουν: Β. αριστεία στην έρευνα και επιδόσεις του επιστημονικού προσωπικού (επελέγη από 16 στα 23 ΑΕΙ), Γ. διασύνδεση με την κοινωνία την αγορά εργασίας και αξιοποίηση της παραγόμενης γνώσης (επελέγη από 10 στα 23 ΑΕΙ), Δ. διεθνοποίηση (επελέγη από 12 στα 23 ΑΕΙ), Ε. ποιότητα Πανεπιστημιακού περιβάλλοντος (επελέγη από 8 στα 23 ΑΕΙ).
Επιτέλους! Τομή με λίστα Πτυχίων ξένων ΑΕΙ!
Θα είναι αναγνωρισμένα από το κράτος – Νέο «αντιγραφειοκρατικό» σύστημα, γέφυρα επαναπατρισμού Ελλήνων επιστημόνων
Η Ελλάδα ανοίγει τις πύλες στους Έλληνες επιστήμονες που έφυγαν για σπουδές στο εξωτερικό. Το μήνυμα αυτό, επί της ουσίας, σηματοδοτεί η σημαντική μεταρρύθμιση-τομή στην οποία προχωράει το Υπουργείο Παιδείας, περιορίζοντας τη γραφειοκρατία, τις μεγάλες αναμονές αλλά –κυρίως– τα συντεχνιακά εμπόδια που υπήρχαν έως τώρα στη διαδικασία αναγνώρισης των πτυχίων ξένων ΑΕΙ. Όπως παρουσιάζει σήμερα η «Κ», αλλάζει άρδην το πλαίσιο αναγνώρισης ξένων τίτλων, τόσο της επαγγελματικής όσο και της ακαδημαϊκής. «Το σημερινό σύστημα είναι πολύπλοκο, γραφειοκρατικό, εσωστρεφές, συντεχνιακό. Οφείλουμε να δώσουμε την ευκαιρία στους Έλληνες αποφοίτους του εξωτερικού να επιστρέψουν στην Ελλάδα χωρίς να τους βάζουμε εμπόδια», τονίζει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Παιδείας. Χαρακτηριστικές στρεβλώσεις του ισχύοντος συστήματος είναι ότι τα τετραετή προγράμματα σπουδών ΑΕΙ, όπως π.χ. του Columbia, στην Ελλάδα τα αντιστοιχούν με τα πτυχία ΤΕΙ, ενώ για να αναγνωριστούν οι σπουδές του Βρετανικού Open University, ενός από τα καλύτερα διεθνώς στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, απαιτείται τουλάχιστον μία εξέταση των φοιτητών να έχει γίνει διά ζώσης.
Ειδικότερα, το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας είναι να γίνει διάκριση στις διαδικασίες της επαγγελματικής και της ακαδημαϊκής αναγνώρισης των Πτυχίων ξένων ΑΕΙ. Η Ακαδημαϊκή αναγνώριση ενός Πτυχίου δίνει τη δυνατότητα στον κάτοχό του να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα. Με το νέο σύστημα θα υπάρχει λίστα ΑΕΙ του εξωτερικού, οι σπουδές στα οποία θα έχουν αναγνωριστεί από το ελληνικό κράτος. Έτσι θα υπάρχει άμεση Ακαδημαϊκή αναγνώριση Πτυχίου ενός ΑΕΙ της λίστας και ο κάτοχός του θα μπορεί να απευθυνθεί σε ελληνικό ΑΕΙ για να διεκδικήσει μια θέση σε κάποιο μεταπτυχιακό πρόγραμμά του. Το ελληνικό ΑΕΙ δεν θα χρειάζεται να εξετάζει το πρόγραμμα σπουδών του Πτυχίου ενός αιτούντος για σπουδές, ώστε να προχωρήσει στην έγκριση ή όχι της αίτησής του. Δηλαδή δεν θα υπάρχει ο όρος των επιπλέον μαθημάτων στα οποία έως τώρα πτυχιούχοι αναγνωρισμένων ξένων ΑΕΙ πρέπει να εξεταστούν σε ελληνικό ΑΕΙ για να πάρουν ακαδημαϊκή αναγνώριση των σπουδών τους, η οποία ωστόσο συνδέονταν και με την επαγγελματική (π.χ. οδηγούσε σε εγγραφή στο Τεχνικό Επιμελητήριο). «Δηλαδή, δεν θα γίνεται αξιολόγηση του τίτλου σπουδών κάθε πτυχιούχου, αλλά του εκπαιδευτικού ιδρύματος. Τώρα ξαναζητάμε έλεγχο στοιχείων, ο οποίος μπορεί να έχει ξαναγίνει σε προηγούμενες αιτήσεις. Αναζητάμε τα πάντα σαν να μην υπάρχει ιστορικό. Η λίστα με τα αναγνωρισμένα ΑΕΙ θα είναι αναρτημένη», ανέφερε στην «Κ» ο αρμόδιος για την ανώτατη εκπαίδευση Υφυπουργός Παιδείας Αγγελος Συρίγος. Για την περίπτωση ξένων ΑΕΙ που δεν είναι στη λίστα των αναγνωρισμένων, πρέπει να υπάρξει διακρατική συμφωνία.
«Η ισχύουσα νομοθεσία στη χώρα μας θεωρεί ότι τα ελληνικά Πανεπιστήμια είναι τα καλύτερα διεθνώς και πρέπει να εναρμονισθούν με αυτά τα ξένα. Δεν λαμβάνει υπόψη τις διεθνείς εξελίξεις και τις αλλαγές στη διάρθρωση σπουδών με βάση τη Διακήρυξη της Μπολόνια για τα τριετή προγράμματα προπτυχιακών σπουδών. Η νομοθεσία μας υπηρετεί τη λογική ενός Πανεπιστημιακού σοβινισμού», τονίζει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Παιδείας.
Στην περίπτωση που ο κάτοχος Πτυχίου ξένου ΑΕΙ ζητάει μόνο αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματική ισοδυναμία του Πτυχίου του, τότε θα ακολουθείται διαφορετική οδός. Θα υπάρχει ένας κεντρικός φορέας του Υπουργείου Παιδείας που θα χορηγεί την επαγγελματική ισοδυναμία, κατά τα πρότυπα του Αυτοτελούς Τμήματος Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ). Πλέον θα ακολουθείται αυτόματη διαδικασία για τα Πτυχία προγραμμάτων Σπουδών που έχουν περάσει από το ΑΤΕΕΝ.
Σύμφωνα με την ηγεσία του Υπουργείου, το νέο θεσμικό πλαίσιο αποτελεί ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των σχετικών Ευρωπαϊκών Οδηγιών. Στην ίδια λογική κινείται η ρύθμιση που είχε ψηφιστεί πέρυσι τον Δεκέμβριο στη Βουλή, με την οποία ορίζεται ότι ο οικείος επαγγελματικός φορέας είναι υποχρεωμένος να εγγράφει τους Πτυχιούχους που έχουν λάβει αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων. Ουσιαστικά πρόκειται για τους αποφοίτους των Ιδιωτικών Κολεγίων που συνεργάζονται με ευρωπαϊκά ΑΕΙ με συμφωνίες δικαιόχρησης (franchise) και θεωρούνται παραρτήματά τους. Οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλουν αίτηση εγγραφής στον οικείο επαγγελματικό φορέα, ο οποίος υποχρεούται να τον εγγράψει εντός προθεσμίας ενός μηνός από την υποβολή της αίτησης και των δικαιολογητικών. Οι ρυθμίσεις εκτιμάται ότι θα προκαλέσουν αντιδράσεις, κυρίως από την πλευρά των επιμελητηρίων, καθώς η νέα διαδικασία τούς αφαιρεί τη δυνατότητα να θέσουν φίλτρα για την αξιολόγηση των Πτυχίων όσων καλούνται να εγγράψουν στις επαγγελματικές τους λίστες.
Θα ισχύσει αναδρομικά;
Καίριο σημείο είναι εάν θα δοθεί αναδρομική ισχύς και έως πότε στις νέες διατάξεις για την Ακαδημαϊκή αναγνώριση. Ένα παράδειγμα είναι εάν ένας απόφοιτος ξένου ΑΕΙ ο οποίος παλαιότερα είχε κάνει αίτηση στον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ) και του χρεώθηκαν μαθήματα προς εξέταση σε ελληνικό ΑΕΙ για να πάρει Ακαδημαϊκή αναγνώριση, θα μπορεί –με βάση το νέο πλαίσιο– να πάρει ακαδημαϊκή αναγνώριση χωρίς να εξετασθεί στα μαθήματα, επειδή το ΑΕΙ του είναι αναγνωρισμένο. Να αποφύγει δηλαδή την προηγούμενη διαδικασία των εξετάσεων. Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπ. Παιδείας εξήγησε στην «Κ» ότι κάθε πράξη αναγνώρισης ενός πτυχίου έχει δημιουργήσει νομικά αποτελέσματα, δεν είναι εύκολο να αλλάξει αυτό. Ενδεικτικά, καθώς με το νέο πλαίσιο θα αναγνωρίζονται οι τριετείς προπτυχιακές και διετείς Μεταπτυχιακές Σπουδές (κατά το μοντέλο της διακήρυξης της Μπολόνια), εάν ένας παλαιότερος απόφοιτος έχει τέτοιες σπουδές αλλά τις έχει αναγνωρίσει μόνο ως προπτυχιακές, τότε –στην περίπτωση της αναδρομικής ισχύος του νέου νόμου– θα μπορεί να διεκδικήσει από την εργασία του επίδομα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Είναι ένας εκ των λόγων για τους οποίους ακόμη η τυχόν αναδρομικότητα των νέων διατάξεων εξετάζεται από τις νομικές υπηρεσίες του Υπουργείου.
Επιτέλους! Αλλάζουν όλα στην αναγνώριση των Πτυχίων ξένων ΑΕΙ
Μεγάλες αλλαγές στη διαδικασία αναγνώρισης Πτυχίων ξένων ΑΕΙ επέρχονται με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τον ΔΟΑΤΑΠ, που αναμένεται σύντομα.
Τέλος στις πολύμηνες καθυστερήσεις και στη γραφειοκρατία στην αναγνώριση Πτυχίων των Ξένων Πανεπιστημίων επιδιώκει να βάλει το Υπουργείο Παιδείας, με το νέο νομοθετικό πλαίσιο που προωθεί την αναγνώριση από την Ελλάδα των Πτυχίων Ξένων Πανεπιστημίων. Η Ακαδημαϊκή αναγνώριση των Πτυχίων θα γίνεται αυτόματα με βάση λίστα αναγνωρισμένων Ξένων ΑΕΙ, ενώ θα ακολουθείται διαφορετική διαδικασία για την επαγγελματική αναγνώριση. Για τον λόγο αυτό, ο Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ) θα ενσωματώσει τη σχετική Διεύθυνση (ΑΤΕΕΝ) του Υπ. Παιδείας. Την ίδια στιγμή, η διοίκηση του ΔΟΑΤΑΠ έχει επιτύχει σημαντική επιτάχυνση της διαδικασίας, με τον αριθμό αναγνώρισης πτυχίων να έχει αυξηθεί κατά 63,5% σε σχέση με τον ετήσιο μέσο όρο της δεκαετίας 2010-2019 και κατά 23,6% σε σχέση με το 2020.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αναγνώριση (Ακαδημαϊκή και Επαγγελματική) των Πτυχίων Ξένων ΑΕΙ διαρθρώνεται ως εξής:
• Θα καταρτιστεί εθνική λίστα αναγνωρισμένων Ξένων ΑΕΙ. Έτσι, εάν ένας φοιτητής –Έλληνας ή ξένος– ζητεί να συνεχίσει τις σπουδές του σε κάποιο Μεταπτυχιακό ή Διδακτορικό Πρόγραμμα ελληνικού ΑΕΙ, εάν έχει πάρει Πτυχίο από ΑΕΙ το οποίο περιλαμβάνεται στην εθνική λίστα δεν θα χρειάζεται να αξιολογεί την αίτησή του ο ΔΟΑΤΑΠ για να δώσει Ακαδημαϊκή αναγνώριση. Αλλά μόνο το ίδρυμα θα αξιολογεί το ακαδημαϊκό προφίλ του αιτούντα. Με αυτό τον τρόπο θα αντιμετωπιστούν φόρτος εργασίας και καθυστερήσεις, αφού σήμερα μπορεί να περάσει και διετία για να τηρηθούν όλα τα βήματα για τη χορήγηση ακαδημαϊκής αναγνώρισης.
• Το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) που λειτουργεί σήμερα στο Υπουργείο Παιδείας και είναι αρμόδιο για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων πτυχιούχων εξωτερικού θα ενταχθεί στον νέο ΔΟΑΤΑΠ.
• Στην περίπτωση που Πτυχιούχος Εξωτερικού θέλει να ασκήσει επαγγελματική δραστηριότητα στην Ελλάδα, θα κάνει αίτηση στον νέο φορέα και η νέα Διεύθυνση που θα αναλάβει τις αρμοδιότητες του ΑΤΕΕΝ θα την εξετάζει. Η νέα Διεύθυνση θα στελεχώνεται από επιστήμονες, με τη σφραγίδα του ΔΟΑΤΑΠ ή και του ΑΤΕΕΝ.
Το νέο πλαίσιο αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς θα γίνει ευκολότερα η Αναγνώριση Επαγγελματικών Προσόντων Πτυχιούχων Ελληνικών Ιδιωτικών Κολεγίων που λειτουργούν στη χώρα μας ως παραρτήματα Ευρωπαϊκών ΑΕΙ. Επίσης, θα υπάρξουν αντιδράσεις διότι θα αναγνωρίζονται τα προγράμματα τριετούς φοίτησης Πανεπιστημίων που θα περιλαμβάνονται στην εθνική λίστα αναγνωρισμένων ΑΕΙ.
Η διοίκηση του ΔΟΑΤΑΠ –Πρόεδρος ο Καθηγητής του ΑΠΘ Ορέστης Καλογήρου– παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν τη βελτίωση των χρόνων στη διεκπεραίωση των αιτήσεων που έχουν φθάσει στον Οργανισμό. Το 2021 υποβλήθηκαν στον ΔΟΑΤΑΠ συνολικά 8.129 αιτήσεις αναγνώρισης Τίτλων. Όπως και το 2020, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, το 2021, επιτεύχθηκε πλεόνασμα ολοκληρωμένων έναντι υποβληθεισών πράξεων (605 περισσότερες πράξεις), παρά τη μεγάλη αύξηση υποβληθεισών αιτήσεων κατά 18,4% σε σχέση με το 2020 (1.266 περισσότερες υποβληθείσες αιτήσεις το 2021).
Εκτός από τις 8.734 πράξεις Αναγνώρισης Τίτλου που εκδόθηκαν το 2021, στο ίδιο διάστημα εκδόθηκαν ακόμη περίπου 2.000 βεβαιώσεις βαθμολογικής αντιστοιχίας κατόπιν αιτήματος των πολιτών και περίπου 9.000 βεβαιώσεις γνησιότητας τίτλων κατόπιν αιτήματος φορέων, κυρίως του Δημοσίου και του ΑΣΕΠ.
Πανεπιστήμια: Σαρωτικές αλλαγές στα ΑΕΙ φέρνει το Υπουργείο Παιδείας
Oι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου αφορούν μεταξύ άλλων στην παροχή ευελιξίας, στην διεπιστημονικότητα, στην κινητικότητα φοιτητών – Τι θα γίνει με τα Ιδιωτικά Κολλέγια;
Σαρωτικές αλλαγές στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας φέρνει το Υπουργείο Παιδείας με σχέδιο νόμου που αφορά στην ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία.
Το σχέδιο νόμου παρουσίασε η Υπουργός Νίκη Κεραμέως στην έκτακτη Σύνοδο Πρυτάνεων που πραγματοποιήθηκε χθες, με τη συμμετοχή του Υφυπουργού Άγγελου Συρίγου και του Γενικού Γραμματέα Αποστόλη Δημητρόπουλου.
Για σήμερα έχει προγραμματιστεί συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.), ενώ έχει ήδη σταλεί επιστολή προς όλα τα πολιτικά κόμματα για τη συζήτηση των βασικών ρυθμίσεων του εν λόγω νομοσχεδίου και τη διεξαγωγή γόνιμου διαλόγου που θα συνδράμει στην οριστική του διαμόρφωση εντός της επόμενης εβδομάδας.
Οι βασικές αλλαγές
Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου αφορούν στην ενίσχυση της αυτονομίας των Πανεπιστημίων, στην αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο προς τα ΑΕΙ, στην παροχή ευελιξίας, στην διεπιστημονικότητα, στην κινητικότητα φοιτητών και στην ανάπτυξη εξωστρέφειας.
Οι ρυθμίσεις διαρθρώνονται σε τέσσερις επιμέρους βασικούς άξονες, όπως αναλύονται στη συνέχεια, ενώ στο νομοσχέδιο θα ενταχθεί και το νέο μοντέλο διοίκησης των Πανεπιστημίων.
- Αναβάθμιση ποιότητας ΑΕΙ:
Εισαγωγή βασικών ρυθμίσεων που εστιάζουν στα προγράμματα σπουδών, την έρευνα αλλά και το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό, όπως ενδεικτικά:
- Εκσυγχρονισμός προγραμμάτων σπουδών και αναβάθμιση της ποιότητάς τους μέσω πιστοποίησής τους από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης πριν την έναρξη λειτουργίας τους,
- Δυνατότητα ίδρυσης περισσοτέρων προγραμμάτων σπουδών από ένα Τμήμα, αλλά και οργάνωσης διεπιστημονικών και διπλών προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στο πλαίσιο συνεργασιών Τμημάτων του ίδιου ή άλλου ΑΕΙ,
- Ευελιξία στη δόμηση του προγράμματος σπουδών και επιλογή μαθημάτων μέσω του Ιδρυματικού καταλόγου μαθημάτων – θέσπιση συστήματος εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών μεταξύ των Ελληνικών Πανεπιστημίων για ένα ακαδημαϊκό εξάμηνο σε πρόγραμμα σπουδών άλλου Πανεπιστημίου – ακόμη και μη ομοειδούς γνωστικού αντικειμένου,
- Απελευθέρωση του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας μεταπτυχιακών, παροχή της δυνατότητας ίδρυσης επαγγελματικών μεταπτυχιακών και απασχόλησης εμπειρογνωμόνων από την αγορά εργασίας, εξορθολογισμός του καθεστώτος δωρεάν φοίτησης σε μεταπτυχιακά με δίδακτρα μέσω εισαγωγής προϋποθέσεων αριστείας και κοινωνικών κριτηρίων,
- Δυνατότητα οργάνωσης βιομηχανικών διδακτορικών,
- Ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας μέσω της ίδρυσης ερευνητικών κέντρων και διϊδρυματικών ερευνητικών κέντρων εντός των Πανεπιστημίων σε συνεργασία με Πανεπιστήμια της αλλοδαπής, δυνατότητα στελέχωσης με ερευνητές επί θητεία αμειβόμενους από ίδιους, ιδιωτικούς και διεθνείς πόρους, προσέλκυση Επισκεπτών καθηγητών και Ερευνητών και προώθηση δράσεων ανταλλαγής Ερευνητών.
- Πλήρης αναδιάρθρωση του συστήματος εκλογής και εξέλιξης μελών ΔΕΠ που εξασφαλίζει τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την αντικειμενικότητα.
- Ενίσχυση λειτουργικότητας ΑΕΙ: Θεσμοθέτηση νέων αναπτυξιακών εργαλείων για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της οργανωτικής λειτουργίας των ΑΕΙ, πέραν των Οργανισμών και των Εσωτερικών Κανονισμών, όπως σύνταξη πολυετούς στρατηγικού σχεδίου και των επιμέρους ακαδημαϊκών μονάδων τους, σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού, σχεδίου αειφορίας και σχεδίου προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία. Απλοποίηση του πλαισίου διεξαγωγής έρευνας, ιδίως σε θέματα οικονομικής διαχείρισης των ερευνητικών έργων/προγραμμάτων με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ερευνητικής δραστηριότητας των Μελών ΔΕΠ.
- Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία: Ενίσχυση του ρόλου των Πανεπιστημίων εντός της κοινωνίας, με προαγωγή της γνώσης και της καινοτομίας μέσω βασικών ρυθμίσεων που εστιάζουν σε:
- Θεσμοθέτηση πλαισίου ίδρυσης start-ups φοιτητών/διδακτόρων/μεταδιδακτόρων και παροχής υπηρεσιών από τα πανεπιστημιακά εργαστήρια σε πολίτες και φορείς.
- Σύγχρονο πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των Εταιρειών Αξιοποίησης και Διαχείρισης της περιουσίας των Πανεπιστημίων σύμφωνα με τα πρότυπα ανωνύμων εταιριών συμφερόντων του Δημοσίου τομέα.
- Ενίσχυση του ρόλου των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης των Πανεπιστημίων και ίδρυση θερινών/χειμερινών προγραμμάτων σπουδών.
- Εκσυγχρονισμός ΔΟΑΤΑΠ: Θέσπιση νέου σύγχρονου και ευέλικτου πλαισίου για την Ακαδημαϊκή Αναγνώριση Τίτλων Σπουδών από Ιδρύματα της αλλοδαπής (δηλ. για φοιτητές εξωτερικού που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα), που μειώνει τη γραφειοκρατία, διευκολύνει τον πολίτη, εξυπηρετεί τα Πανεπιστήμια και στηρίζει το αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας, περιορίζει τη γραφειοκρατία και αυξάνει την αποτελεσματικότητα. Οι βασικές ρυθμίσεις επικεντρώνονται στα ακόλουθα:
- Ίδρυση Μητρώων των Ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων της αλλοδαπής και των αλλοδαπών προγραμμάτων σπουδών κάθε κύκλου,
- Κατάργηση της υποβολής ατομικής αίτησης για την έκδοση ατομικής πράξης Ακαδημαϊκής Αναγνώρισης από μέρους των πολιτών που έχουν σπουδάσει στα ανωτέρω Πανεπιστήμια και θέλουν να συνεχίσουν τις Σπουδές τους στην Ελλάδα,
- Απελευθέρωση εισδοχής αλλοδαπών και Ελλήνων φοιτητών σε προγράμματα σπουδών β΄και γ΄ κύκλου των Ελληνικών Πανεπιστημίων, χωρίς την υποχρέωση προηγούμενης αναγνώρισης τίτλου σπουδών.
Τι θα γίνει με τα Ιδιωτικά Κολλέγια;
Και πράγματι ωραία όλα αυτά και έπρεπε επιτέλους να γίνουν αλλά υπάρχουν βέβαια εκατοντάδες ερωτήματα από ενδιαφερόμενους φοιτητές τόσο στα κοινωνικά δίκτυα όσο και στο ιστολόγιό μας για το τι πρόκειται να γίνει και με τα λεγόμενα Επαγγελματικά Δικαιώματα που αναγνωρίζει η ΚΟ 36/2005 για τους αποφοίτους Ελληνικών Κολλεγίων μέσω Ξένων Αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων και τα “τερτίπια” των διαφόρων αριστεροδεξιούληδων καρεκλοκένταυρων του Υπουργείου Παιδείας (ΑΤΕΕΝ) που όπως λένε οι πολίτες ούτε η σημερινή ηγεσία παρά τις υποσχέσεις τολμά να ακουμπήσει αφήνοντας τους να λυμαίνονται έναν χώρο με χιλιάδες ενδιαφερόμενους που ενώ Ξένα αναγνωρισμένα μεγάλα και σοβαρά Πανεπιστήμια αναγνωρίζουν τα Προγράμματα Σπουδών τους και αυτά τα ίδια παρακολουθούν και χορηγούν τα Πτυχία τους οι εδώ άσχετοι καρεκλοκένταυροι δυσκολεύουν τις αναγνωρίσεις… Δηλαδή για να καταλάβουν κάποιοι ένα μεγάλο Πανεπιστήμιο της Αγγλίας, ή της Αμερικής, ή της Γαλλίας ή της Γερμανίας αναγνωρίζει το Πρόγραμμα Σπουδών ενός Ελληνικού Ιδιωτικού Κολλεγίου χορηγεί τον αντίστοιχο Τίτλο Σπουδών και έρχονται οι γνωστοί καρεκλοκένταυροι γραφειοκράτες του Υπουργείου Παιδείας και δημιουργούν ένα σωρό προβλήματα με αστεία και έωλα επιχειρήματα και τερτίπια στα παιδιά αυτά, οδηγώντας τα επί χρόνια στα Δικαστήρια… Μάλλον οι τύποι αυτοί θα ήθελαν τα παιδιά αυτά να πληρώνουν τα Δίδακτρα και τα διάφορα έξοδα διαβίωσης σε ακριβό συνάλλαγμα στις πανάκριβες χώρες εξωτερικού…
Αυτό το θέμα κυρία Κεραμέως και κύριε Συρίγο θα το δείτε επιτέλους ή πάλι θα το στείλετε στις καλένδες; Ή σας ενδιαφέρουν μόνο οι όποιες συνεργασίες των Ελληνικών Κρατικών Πανεπιστήμων (θετικότατες φυσικά) με τα μεγάλα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια του εξωτερικού όπως Οξφόρδη, Χάρβαρντ Κολούμπια κλπ…;;; Συνεργασίες Ελληνικών Ιδιωτικών Κολλεγίων με Κρατικά μάλιστα Πανεπιστήμια του εξωτερικού δεν μας ενδιαφέρουν…;;; Έλεος πια…!!!
Δηλαδή για να καταλάβουμε αν ένα Πανεπιστήμιο σαν τη Οξφόρδη, ας πούμε, αναγνώριζε ένα ή δύο χρόνια σπουδών ή ακόμα και επαγγελματική εμπειρία όπως συνηθίζεται σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού και ενέγραφε τον φοιτητή στο δεύτερο ή το τρίτο έτος σπουδών του και του χορηγούσε αυτόν τον Τίτλο Σπουδών σύμφωνα με το Πρόγραμμα, τις διαδικασίες και τις εξετάσεις του Πανεπιστημίου της εμείς εδώ πάλι δεν θα το αναγνωρίζαμε…;;; Δεν είναι απλά γελοίο αυτό…;;; Μήπως πρέπει να το δείτε και να το λύσετε αν δεν το έχετε ήδη κάνει…;;;
Η λύση είναι μία κα Κεραμέως και κ. Συρίγο…!!!
Την ώρα που τα παγκοσμίου φήμης Πανεπιστήμια Χάρβαρντ και Κολούμπια έρχονται στην Ελλάδα, ιδρύοντας Παρατήματα για Μεταπτυχιακές, αλλά και Προπτυχιακές Σπουδές, αποκαλύπτεται το παράδοξο ότι η Αλβανία δεν αναγνωρίζει στην πραγματικότητα τα Πτυχία των ελληνικών Πανεπιστημίων, τα οποία ωστόσο αναγνωρίζονται από χώρες όπως η Γαλλία, η Αγγλία και η Αμερική.
Η γειτονική χώρα εξισώνει ουσιαστικά τα ελληνικά Πτυχία με τα δικά της, που είναι τριετούς φοίτησης (όπως τα περισσότερα της Βρετανίας αλλά και σε άλλες χώρες του κόσμου), αλλά, αντιθέτως, αναγνωρίζει κανονικά και χωρίς άλλου είδους γραφειοκρατικά προβλήματα τα Πτυχία Ιδρυμάτων άλλων χωρών.
Όταν το αντιλήφθηκε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ξεκίνησαν οι προσπάθειες επίλυσης του θέματος καθώς ήδη επιστημονικές «γέφυρες» χτίζονται μεταξύ των ελληνικών και αλβανικών Πανεπιστημίων, ενώ για τη διευθέτηση του ζητήματος το σχετικό φάκελο χειρίζεται ο Υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος.
Η Ελλάδα, μέσω συνεργασιών, βοηθά στο πλαίσιο της εξωστρέφειας την Αλβανία, που επιθυμεί να βρει τη θέση της στην διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα. Ωστόσο, το Αλβανικό Υπουργείο Παιδείας δεν αναγνωρίζει ακόμα τα Πτυχία των ελληνικών Πανεπιστημίων, αφού η Αλβανία αντιστοιχεί τα 4 έτη Σπουδών στην Ελλάδα με 3τή φοίτηση στην Αλβανία με αποτέλεσμα οι Πτυχιούχοι ελληνικών Πανεπιστημίων να μην έχουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας.
Οι Πτυχιούχοι ελληνικών Πανεπιστημίων μπορούν να αποκτήσουν δίπλωμα, μόνο αν συνεχίσουν τη φοίτησή τους σε Πανεπιστημιακό Ίδρυμα της Αλβανίας αφού τα ελληνικά Πτυχία 4ετούς φοίτησης αναγνωρίζονται ως αντίστοιχα με τα αλβανικά bachelor 3ετούς φοίτησης.
Για την επίλυση του θέματος υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον τόσο από ελληνικής όσο και αλβανικής πλευράς. Αλλεπάλληλες συσκέψεις έχουν γίνει τον τελευταίο καιρό προκειμένου να αρθεί το εμπόδιο και να αναγνωρισθούν τα Πτυχία των Ελληνικών Πανεπιστημίων στην Αλβανία και οι κάτοχοί τους να μπορούν να αναζητούν δουλειά στο επιστημονικό τους αντικείμενο.
Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον και του Υπουργείου Παιδείας αλλά και της Ελληνικής Πρεσβείας στα Τίρανα. Υπηρεσιακά έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες, ενώ ο κ. Συρίγος συνεργάζεται άριστα για το θέμα με την Πρέσβη της Αλβανίας στην Αθήνα κα Luela Hajdaraga, με την οποία συναντήθηκε πρόσφατα.
Ο Άγγελος Συρίγος με την Πρέσβη της Αλβανίας στην Αθήνα κα Luela Hajdaraga
Τα Υπουργεία Παιδείας Ελλάδας και Αλβανίας επιδιώκουν να επιλύσουν το θέμα μέσω του συστήματος πιστωτικών μονάδων, καθώς η Αλβανία στις τριετείς προπτυχιακές σπουδές έχει 180 πιστωτικές μονάδες, και στη συνέχεια ακολουθεί το Μεταπτυχιακό για ένα ή και δύο χρόνια.
Η Ελλάδα, δίνει 240 μονάδες πιστωτικές μονάδες σε όσους ολοκληρώσουν τις τετραετείς σπουδές.
Και όλα αυτά ενώ υπάρχει το ενδιαφέρον των φοιτητών για σπουδές, κυρίως από Αλβανούς που θέλουν να κάνουν Προπτυχιακές και Μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα αλλά και από Έλληνες που κάνουν Μεταπτυχιακό στην Αλβανία, το εμπόδιο που αφορά στην αναγνώριση των τετραετών Πτυχίων των ελληνικών ΑΕΙ, από την Αλβανία περιορίζει την εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων της γείτονος αλλά και δημιουργεί ακαδημαϊκές εκκρεμότητες στους κατόχους Πτυχίου από την Ελλάδα που επιστρέφουν στην Αλβανία.
Το Υπουργείο Παιδείας εργάζεται για την αναγνώριση Πτυχίων των ελληνικών Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων από το Αλβανικό Υπουργείο Παιδείας όπως λέει ο αρμόδιος Υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος. Υπάρχουν θέματα που πρέπει να διευθετηθούν και από τα δυο Υπουργεία Παιδείας προκειμένου να ξεκινήσουν κοινά προγράμματα Σπουδών, πράγμα που επιθυμούν και οι δυο πλευρές.
Η Αλβανία αντιστοιχεί τα 4 έτη σπουδών στην Ελλάδα με 3τή φοίτηση στην Αλβανία (όπως γίνεται και σε άλλες χώρες φυσικά, κυρίως στην Μεγ. Βρετανία της Οξφόρδης και του Κέμπριτζ κά κορυφαίων Πανεπιστημίων του κόσμου) με αποτέλεσμα οι Έλληνες Πτυχιούχοι να μην έχουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας. Σύμφωνα με στοιχεία από το Υπουργείο Παιδείας, το επιχείρημα της Αλβανίας είναι πως τα ελληνικά Πτυχία διάρκειας 4 ετών τοποθετούνται στη βαθμίδα 6 του ελληνικού Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Η βαθμίδα 6 στην Αλβανία είναι τα τριετή bachelor, άρα τα ελληνικά Πτυχία 4ετούς φοίτησης αναγνωρίζονται ως Αλβανικά αντίστοιχα bachelor 3ετούς φοίτησης.
Το παράδοξο είναι πως ενώ οι Αλβανοί αντιστοιχούν την 4ετή φοίτηση με 3, η Ελλάδα (μέσω ΔΟΑΤΑΠ) εξισώνει τα 3+1 έτη σπουδών στην Αλβανία (bachelor + 1 έτος μεταπτυχιακό) με 4 έτη σπουδών στην Ελλάδα.
Στην Αλβανία, σύμφωνα με τα στοιχεία, οι κάτοχοι Πτυχίων 3+1 έτη έχουν δικαιώματα εργασίας. Σύμφωνα με τον Αλβανικό νόμο οι πιστωτικές μονάδες που αντιστοιχούν σε Πτυχία αλβανικών Πανεπιστημίων ανέρχονται σε 180 (για τα 3 έτη Προπτυχιακού) και σε 60 μονάδες για το ένα έτος μεταπτυχιακού και 120 για τα 2 έτη μεταπτυχιακού.
Αντίστοιχα τα ελληνικά Πτυχία προβλέπουν 60 μονάδες ανά έτος. Ακόμα λοιπόν και από την οπτική των Ευρωπαϊκών Διδακτικών Μονάδων (ECTS) τα ελληνικά Πτυχία 4ετούς φοίτησης θα έπρεπε στην Αλβανία να αναγνωρίζονται ως Πτυχία 3+1 έτη φοίτησης. Τίθεται δηλαδή σαφώς ζήτημα αντιστοιχίας επί τη βάσει των πιστωτικών μονάδων ECTS.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει Δικαστική απόφαση στην Αλβανία που δικαιώνει κάτοχο ελληνικού Πτυχίου με το επιχείρημα των επαρκών Ακαδημαϊκών μονάδων.
Η αναγνώριση των ελληνικών Πτυχίων θα βοηθούσε πολλούς Αλβανούς υπηκόους αποφοίτους ελληνικών Πανεπιστημίων να επιστρέψουν στην πατρίδα τους και να έχουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας ενώ αντίστοιχα θα αύξανε το ενδιαφέρον Αλβανών υποψήφιων φοιτητών για σπουδές στη χώρα μας.
Συνεργασία Ελληνικών και Αλβανικών ΑΕΙ
Πρωτόκολλα συνεργασίας έχουν υπογραφεί και παλαιότερα ανάμεσα σε αλβανικά και ελληνικά ΑΕΙ π.χ. το EqeremÇabej του Αργυροκάστρου, το Πανεπιστήμιο Τιράνων και το Ismail Qemali στον Αυλώνα με τα Πανεπιστήμια Ιωαννίνων, ΕΚΠΑ και ΑΠΘ. Ειδικά το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων πρωτοστατεί σε συνεργασίες και δραστηριότητες με τα Πανεπιστήμια της Αλβανίας. Στην Αλβανία υπάρχουν τρία ΑΕΙ με Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας, το Πανεπιστήμιο Τιράνων, το Πανεπιστήμιο Αργυροκάστρου και το Λόγος (Πανεπιστήμιο της Ελληνορθόδοξης Αρχιεπισκοπής Τιράνων).
Ιδιαίτερα δημοφιλής δραστηριότητα θεωρείται η συμμετοχή φοιτητών σε καλοκαιρινά κάμπους και σε διάφορες δραστηριότητες πολιτιστικές δραστηριότητες σε Πανεπιστήμια των δύο χωρών.
Η λύση είναι μία κα Κεραμέως και κ. Συρίγο…!!!
Προχωρήστε άμεσα σε λύση των δίκαιων χρόνιων αιτημάτων των χιλιάδων καταταλαιπωρημένων Ελλήνων φοιτητών Κολλεγίων που αναγνωρίζονται από μεγάλα Πανεπιστήμια του εξωτερικού και κάποια μάλιστα από αυτά βρίσκονται σε ψηλότερες θέσεις κατάταξης στις παγκόσμιες μετρήσεις από κρατικά ελληνικά Πανεπιστήμια, σύμφωνα με τις συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και φυσικά δώστε λύση και στο θέμα και με τις άλλες χώρες όπως την Αλβανία… Την πολύ ενδιαφέρουσα Αναφορά του Βουλευτή της Ν.Δ. κ. Δ. Κούβελα την είδατε…;;;
Ας ξεφύγουμε πια ως Κράτος και ως κοινωνία από αρτηριοσκληρωτικούς “αριστεροδεξιούληδες” μηχανισμούς καρεκλοκένταυρων όπως του ΔΟΑΤΑΠ, του ΑΤΕΕΝ κλπ με αντιλήψεις άλλων εποχών… Το έχετε αντιληφθεί επιτέλους ότι χιλιάδες οικογένειες καταταλαιπωρούνται αφάνταστα…;;; Είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο υπό αυτό το καθεστώς… Ακόμα και η κομμουνιστική Κίνα και η Κούβα προχώρησαν… Για να μην μιλήσουμε φυσικά για την Κύπρο μας και την εξέλιξη εκεί την τελευταία δεκαπενταετία… Αυτό το διαβάσατε ΕΔΩ στο ιστολόγιό μας μέχρι το τέλος του…;;;
Ξυπνήστε επιτέλους…!!!
Δείτε βίντεο: Η Αλβανία δεν αναγνωρίζει τα Πτυχία Ελληνικών Πανεπιστημίων
Σημαντική Αναφορά – Παρέμβαση του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ. κ. Δ. Κούβελα στο σχέδιο Νόμου για τα Πανεπιστήμια!
Κα Κεραμέως, κ. Συρίγο και κ. Πλεύρη πάρτε τώρα θέση… Δώστε λύση σε αυτό το χρόνιο πρόβλημα που ταλανίζει χιλιάδες οικογένειες…
- Διαβάστε παρακάτω ολόκληρη την Αναφορά στην Βουλή του κ. Κούβελα… Έχει πολύ ενδιαφέρον… Ας ελπίσουμε να την διαβάσουν και η κα Κεραμέως και ο Καθηγητής κ. Συρίγος.
- https://www.hellenicparliament.gr/Koinovouleftikos-Elenchos/Mesa-Koinovouleutikou-Elegxou?pcm_id=c9d1b336-b5cc-47dd-afe0-ae5c00eda55a
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
- Αριθμός: 1797
- Τύπος: Αναφορές
- Σύνοδος / Περίοδος:
- Γ’ Σύνοδος ΙΗ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
- Θέμα:
- με επιστολή τους ζητούν τη διασφάλιση επαγγελματικών τους δικαιωμάτων καθώς και την ίση πρόσβαση και μεταχείριση στην αγορά εργασίας και πιο συγκεκριμένα, τα Επιμελητήρια και οι Σύλλογοι οι οποίοι είναι οργανωμένοι σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) αρνούνται να εγγράψουν στα μητρώα τους αποφοίτους Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων και Ελληνικών Κολεγίων, όπως υποχρεούνται, και αιτείται απαντήσεων.
- Κοινοβουλευτική Ομάδα:
ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ - Ημερομηνία:
- 18/03/2022
- Ημ. Τελευταίας Τροποποίησης:
- 18/03/2022
- Καταθέτοντες:
Κούβελας Σωτηρίου Δημήτριος - Υπουργεία:
Παιδείας και Θρησκευμάτων Υγείας - Αρχεία Μέσων Κοινοβουλευτικού Ελέγχου: Πατήστε επάνω στο ακόλουθο PDF φάκελο για να διαβάσετε ολόκληρη την πολύ ενδιαφέρουσα Αναφορά του κ. Κούβελα ώστε να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα…
Η Παγκόσμια Κατάταξη (2022) των Ελληνικών Πανεπιστημίων και Κολλεγίων σύμφωνα με την «Google Scholar»
Σύμφωνα με τη δημοσίευση της Κατάταξης, το ΕΚΠΑ βρίσκεται στην 256η θέση παγκοσμίως μεταξύ 12.000 Πανεπιστημίων, στην 58η θέση μεταξύ των 3237 Πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που περιλαμβάνονται στην εν λόγω κατάταξη και στην 1η θέση στην Ελλάδα μεταξύ των ελληνικών Πανεπιστημίων που περιλαμβάνονται στην κατάταξη.
Η συγκεκριμένη κατάταξη καταρτίζεται από τη Cybermetrics (CCHS), μια μονάδα του Ισπανικού Εθνικού Κέντρου Ερευνών (Spanish National Research Council – CSIC), που αποτελεί και το κύριο ερευνητικό ίδρυμα της Ισπανίας. Δίνει πληροφορίες για περισσότερα από 28.000 πανεπιστήμια σύμφωνα με την παρουσία τους στο διαδίκτυο και την απήχηση του ερευνητικού τους έργου. Τα πανεπιστήμια κατατάσσονται με κριτήρια τα οποία αφορούν κυρίως στην παρουσία και στη δημοτικότητα τους στον παγκόσμιο ιστό, την επίδραση του ερευνητικού τους έργου όπως αυτή αποτυπώνεται στο συνολικό αριθμό ετεροαναφορών των άρθρων και των δημοσιεύσεων των καθηγητών και των ερευνητών τους αλλά και στο ποσοστό των δημοσιεύσεων τους που βρίσκεται στο 10% των πλέον «διαβασμένων» και σημαντικών δημοσιεύσεων παγκοσμίως.
Με βάση τα αποτελέσματα της κατάταξης, μετά το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ακολουθούν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στη θέση 261, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στη θέση 383, ενώ την πρώτη πεντάδα κλείνουν το Πανεπιστήμιο Πατρών στη θέση 587 και το Πανεπιστήμιο Κρήτης στη θέση 674.
Στην συγκεκριμένη κατάταξη που δημοσιεύτηκε περιλαμβάνονται περίπου 12.000 Πανεπιστήμια παγκοσμίως από τα 30.000 για τα οποία συγκεντρώθηκαν στοιχεία.
Ανάμεσα σε αυτά βρίσκονται και Ελληνικά Πανεπιστήμια, και Ιδιωτικοί Φορείς
Αναλυτικά, η λίστα κατάταξης της Webometrics Πίνακας 1
Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και Ιδρύματα παροχής υπηρεσιών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με τον πίνακα WEBOMETRICS για το 2022 (α΄ εξάμηνο)
Η κατάταξη δημοσιεύεται για 19η χρονιά, από το 2004, και ανανεώνεται δύο φορές το χρόνο κάθε Ιανουάριο και Ιούλιο. Η κατάταξη κάθε Πανεπιστημίου βασίζεται στα εξής τρία κριτήρια:
Απήχηση – Ορατότητα (Impact Rank) 50%
Η ποιότητα του περιεχομένου αξιολογείται από τη δημοτικότητά του, δηλαδή από τον αριθμό των εξωτερικών δικτυακών συνδέσμων σε περιεχόμενο του ιδρύματος. Υπολογίζει ουσιαστικά τα «backlinks» δηλαδή τους συνδέσμους που έχουν άλλες σελίδες προς την ιστοσελίδα του Ιδρύματος που αξιολογείται. Η δημοτικότητα του περιεχομένου θεωρείται ότι αναγνωρίζει την αξία του ιδρύματος, την ακαδημαϊκή του επίδοση, την αξία και τη χρησιμότητα της δημοσιευμένης πληροφορίας ή υπηρεσίας που παρέχει το ίδρυμα.
Ανοιχτό Επιστημονικό Περιεχόμενο (Openness Rank) 10%.
Αξιολογείται η συμμετοχή του ιδρύματος στα ανοιχτά επιστημονικά πρότυπα του παγκόσμιου ιστού μέσω του πλήθους των εγγράφων που καταλογογραφούνται στο Google Scholar και των αριθμό των ετεροαναφορών σε αυτά. Πρακτικά η μελέτη των ετεροαναφορών θεωρείται το εγκυρότερο κριτήριο αποτίμησης του επιστημονικού – ερευνητικού έργου ενός Πανεπιστημίου. Στο κριτήριο αυτό δεν ενδιαφέρει το πόσα άρθρα έχουν γραφτεί από τους καθηγητές του Πανεπιστημίου αλλά πόσες αναφορές του ονόματος και του έργου του έχουν γίνει σε άρθρα και έρευνες άλλων συγγραφέων και καθηγητών άλλων Πανεπιστημίων.
Ο αριθμός ετεροαναφορών και κατά συνέπεια η βαθμολογία του κάθε Πανεπιστημίου υπολογίζεται από το άθροισμα των ετεροαναφορών των πρώτων 210 προφίλ Καθηγητών και Ερευνητών του Πανεπιστημίου μείον τις ετεροαναφορές των είκοσι πρώτων προφίλ.
Αριστεία (Excellence Rank) 40%.
Ποσοστό των δημοσιεύσεων του ιδρύματος στο 10% των περισσότερο αναφερόμενων δημοσιεύσεων σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Ο δείκτης αυτός προέρχεται από τη SCImago και περιλαμβάνει στοιχεία της πενταετίας 2016-2020 σε 27 διαφορετικά επιστημονικά πεδία.