Τρίτη 9 Απριλίου 2024

Δικαιοσύνη - νέος Δικαστικός Χάρτης: 114 χρόνια μετά τον Ελευθέριο Βενιζέλο!


Ο,τι δεν κατάφερε ο Ελευθέριος Βενιζέλος στη Δικαιοσύνη, το πέτυχε ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης, με τη συνδρομή του Υφυπουργού Ιωάννη Μπούγα, με το νομοσχέδιο που ολοκληρώθηκε και έχει τεθεί σε διαβούλευση, γιά την "ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας και τη χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης".

Ο κ. Φλωρίδης χαρακτήρισε το νομοσχέδιο για την ενοποίηση των Ειρηνοδικείων με τα Πρωτοδικεία "ξεχωριστή στιγμή, καθώς αφορά τη μεγαλύτερη μεταρύθμιση στο χώρο της Δικαιοσύνης από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους", αρνήθηκε ωστόσο την ταύτιση με τον Ελευθέριο Βενιζέλο, λέγοντας χαρακτηριστικά:

"Kάποιοι κακεντρεχείς υποστηρίζουν ότι, προσπαθούμε να συγκριθούμε με τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια αυτό. Απλώς χρειάστηκαν να περάσουν 114 χρόνια από την προσπάθεια του Βενιζέλου, μέχρι να υλοποιηθεί σήμερα αυτό"!

Στην παρουσίαση του Νέου Δικαστικού Χάρτη, που έγινε από τον Υπουργό Δικαιοσύνης Γιώργο Φλωρίδη και τον Υφυπουργό Δικαιοσύνης Ιωάννη Μπούγα, τονίστηκε μεταξύ άλλων ότι, επιχειρείται επιδραστικότερη όλων μεταρρυθμιστική τομή, καθώς εξορθολογίζει στη βάση του το δικαστικό σύστημα της χώρας".

Ο κ. Φλωρίδης μίλησε για "Δικαιοσύνη, που γίνεται ταχύτερη" και τόνισε:

"Στέλνουμε στην πρώτη γραμμή 1000 περίπου πρώην ειρηνοδίκες, οι οποίοι με κατάλληλη κατάρτιση θα μπορούν να κάνουν πλέον το σύνολο της δουλειάς των πρωτοδικών και να δικάζουν ταυτόχρονα ποινικές και πολιτικές υποθέσεις".

Και συμπλήρωσε ο κ. Φλωρίδης:

"Mε την ενοποίηση διπλασιάζεται η δεξαμενή των δικαστών και θα υπάρχουν πλέον συνολικά 2.100 πρωτοδίκες, με καταλυτική επίδραση στην έκδοση των πρωτοβάθμιων αποφάσεων".

Ενώ επεσήμανe o κ. Φλωρίδης:

"H συνδιασμένη απόδοση όλων των πρωτοβάθμιων δικαστών (ειρηνοδικών και πρωτοδικών) μετά την ενοποίηση μπορεί να αυξηθεί μέχρι και 17%".

Ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης, που παρουσίασε και ανέλυσε το νέο δικαστικό χάρτη, που ήταν δική του ιδέα, όπως είπε νωρίτερα και ο κ. Φλωρίδης, υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι, "η ισοκατανομή ύλης του Πρώτου Βαθμού, θα σταματήσει το φαινόμενο, όπου το 50% των δικαστών αναλαμβάνει το 80% της ύλης".

Και τόνισε: "H συνδιαστική εφαρμογή του Δικαστικού Χάρτη και του προσφάτως ψηφισθέντος Ν. 5095/2024, για την ενίσχυση της δικηγορικής ύλης, αναμένεται να μειώσει το χρόνο έκδοσης της τελεσίδικης απόφασης από τις 1482 ημέρες στις 900!

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Δικαιοσύνη, αναλυτικά ο κ. Φλωρίδης τόνισε:

Η ενδυνάμωση του Κράτος Δικαίου, όπως και η Δημοκρατία, δεν είναι
αφηρημένο σχήμα ούτε πολιτική ρητορεία αλλά η συστηματική και
έμπρακτη προσπάθεια θεσμικών τομών, αλλαγών και παρεμβάσεων που,
ανάμεσα σε άλλα, αναβαθμίζουν διαρκώς την ποιότητα και την ταχύτητα
της Δικαιοσύνης.
Η μεταρρυθμιστική προσπάθεια που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για την
επιτάχυνση στον χώρο της ελληνικής δικαιοσύνης βρίσκεται σε πλήρη
εξέλιξη. Ο σχεδιασμός είναι πολύπλευρος και συνδυαστικός: Θεσμικές
αλλαγές στους Κώδικες του Ποινικού, Αστικού και Διοικητικού Δικαίου,
ολοκλήρωση της Ψηφιακής Δικαιοσύνης, ενίσχυση και ανανέωση των
κτιριακών και υλικοτεχνικών υποδομών και ενίσχυση του προσωπικού
των δικαστικών υπαλλήλων για την καλύτερη λειτουργία των
δικαστηρίων.
Με το παρόν νομοσχέδιο ενοποίησης του α’ βαθμού δικαιοδοσίας και τη
χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων, επιχειρείται η
επιδραστικότερη όλων μεταρρυθμιστική τομή καθώς εξορθολογίζει στη
βάση του το δικαστικό σύστημα της ελληνικής πολιτείας.
Για πρώτη φορά, ο Δικαστικός Χάρτης της χώρας αναμορφώνεται
ουσιαστικά, έχοντας πλέον ενοποιημένη, συγκεντρωμένη, αυξημένη
ποιοτικά και ποσοτικά την πρωτοβάθμια δομή των δικαστών, με τρόπο
που καθιστά πιο εύρυθμη, ταχύτερη και αποτελεσματική τη λειτουργία των δικαστηρίων της πρωτοβάθμιας, ποινικής και πολιτικής, ελληνικής
δικαιοσύνης.
Ο Νέος Δικαστικός Χάρτης είναι η ατμομηχανή των μεταρρυθμίσεων
στον χώρο της δικαιοσύνης. Θα δώσει ώθηση και θα κρίνει την
αποδοτικότητα και των λοιπών μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων, που
εξελίσσονται, και οι οποίες θα συμβάλλουν συνολικά σε μια νέα εποχή
για την ελληνική δικαιοσύνη.

2. Ο χωρισμός του α’ βαθμού δικαιοσύνης στην Ελλάδα


Μέχρι σήμερα, η πρωτοβάθμια δικαιοσύνη, κρισιμότατη βαθμίδα για την
επιτάχυνση του δικαστικού συστήματος, ήταν διχοτομημένη σε δύο
τύπους δικαστών-δικαστηρίων, Ειρηνοδίκες και Πρωτοδίκες -
Ειρηνοδικεία και Πρωτοδικεία. Η διχοτόμηση αυτή αποτελεί γέννημα
του 19αι, αντανάκλαση παλιών εποχών και δυνατοτήτων, η δε ανάγκη να
ξεπεραστεί είχε διαπιστωθεί εδώ και 114 χρόνια, επί Ελευθερίου
Βενιζέλου, χωρίς να γίνει κατορθωτή.
Μέχρι τώρα, οι 916 ειρηνοδίκες εκδίκαζαν το 20% των αστικών
υποθέσεων και το υπόλοιπο 80% μαζί με τις ποινικές υποθέσεις σε πρώτο
βαθμό, οι 1200 πρωτοδίκες.
Η ισχύουσα λοιπόν δικαστική διχοτόμηση σε ειρηνοδίκες και πρωτοδίκες
αποδυνάμωνε το πρωτοβάθμιο δικαστικό δυναμικό εξαιτίας της
ανισοκατανομής της δικαστικής ύλης και αδυναμίας εκδίκασης ποινικών
υποθέσεων και άσκησης ανακριτικού έργου από τους ειρηνοδίκες, με
τελικό αποτέλεσμα, η ασυμμετρία εισερχομένων υποθέσεων στο
πρωτοβάθμιο δικαστικό προσωπικό να οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις
στις πρωτόδικες αποφάσεις.

3. Η ενοποίηση του α’ βαθμού δικαιοσύνης στην Ελλάδα

Σήμερα, ενοποιούμε τους πρωτοβάθμιους δικαστές, με αναβάθμιση των
ειρηνοδικών σε πρωτοδίκες, αφήνοντας πίσω μας την παρωχημένη,
αντιπαραγωγική και αχρείαστη διάκριση τους. Στέλνουμε στην πρώτη
γραμμή μάχης 1000 περίπου πρώην ειρηνοδίκες, οι οποίοι με κατάλληλη
κατάρτιση θα μπορούν να κάνουν πλέον το σύνολο της δουλειάς των
πρωτοδικών και να δικάζουν ταυτόχρονα ποινικές και πολιτικές
υποθέσεις.
Έτσι με την ενοποίηση διπλασιάζεται η «δεξαμενή» των δικαστών και θα
υπάρχουν πλέον συνολικά 2100 πρωτοδίκες , με καταλυτική επίδραση
στην ταχύτητα έκδοσης των πρωτοβάθμιων αποφάσεων.
Η προτεινόμενη, λοιπόν, ενοποίηση είναι μεταρρυθμιστική τομή που
λύνει μια μεγάλη ιστορική εκκρεμότητα και ταυτόχρονα, ενισχύοντας
δομικά και λειτουργικά το δικαστικό μας σύστημα, αυξάνει σημαντικά
την ποιότητα και τις επιδόσεις του.
Ο ενιαίος πρώτος βαθμός στην ελληνική δικαιοσύνη, με την αξιοποίηση
του διαθέσιμου πλέον ανθρώπινου δικαστικού δυναμικού, εκτιμούμε ότι
θα οδηγήσει σε σημαντικά οφέλη. Η συνδυασμένη απόδοση όλων πλέον
των πρωτοβάθμιων δικαστών (ειρηνοδικών+πρωτοδικών) εκτιμάται ότι
μετά την ενοποίηση μπορεί ν’ αυξηθεί μέχρι και 17%. Επίσης, το
ποσοστό εκκαθάρισης των νέων πρωτοδικείων (περαιωθείσες προς
εισερχόμενες υποθέσεις) αναμένεται ν’ αυξηθεί μέχρι και 24% μετά την
ενοποίηση.

4. Χωροταξική αναδιάρθρωση δικαστηρίων

Σε ό,τι αφορά την αναδιάρθρωση και κατανομή των πρωτοβάθμιων
δικαστηρίων, ως απόρροια της ενοποίησης, παύουν να υπάρχουν
ειρηνοδικεία. Αυτό οδηγεί συνολικά σε μια ορθολογική μείωση του
αριθμού των πρωτοβάθμιων δικαστικών σχηματισμών από 217 σε 111.
Βασικός κανόνας της χωροταξικής κατανομής των δικαστηρίων είναι ότι
κάθε περιφερειακή ενότητα (πρώην νομός) θα έχει κεντρική έδρα
Πρωτοδικείου (Κεντρικό Πρωτοδικείο), στην οποία θα υπάγεται το
σύνολο πλέον των πρωτοβάθμιων δικαστών, με όρια αρμοδιότητάς της
τα όρια της περιφερειακής ενότητας (πρώην νομού).
Προβλέπονται, επίσης, παράλληλη και περιφερειακή έδρα Πρωτοδικείου
σε περιοχές όπου υπάρχουν ανάγκες προκειμένου ν΄ αντιμετωπιστούν
ειδικά θέματα απόστασης, κτιριακών υποδομών, κ.α. και ιδιαιτέρως
λόγοι εθνικής σημασίας όπως στα σύνορα και στα νησιά (Έβρος,
Δωδεκάνησα, Κυκλάδες).
Σε ό,τι αφορά στην περιοχή της Αττικής, ειδικά για την Αθήνα και τον
Πειραιά: Τίθεται σε εφαρμογή ο διαχωρισμός του Πρωτοδικείου Αθηνών
(υπό ενιαία διοίκηση) σε Ποινικό, που θα στεγαστεί στην Ευελπίδων, και
Πολιτικό με έδρα στη Λουκάρεως, στο κτίριο που στεγάζονται σήμερα
το Ειρηνοδικείο Αθηνών και τμήμα του Πρωτοδικείου.
Στην Αθήνα θα λειτουργήσουν από 16/9/2024 τρία (3) περιφερειακά
Πρωτοδικεία με έδρες το Μαρούσι, το Κορωπί και το Περιστέρι με
πλήρη αρμοδιότητα από 01/01/2026. Μέχρι τότε θα λειτουργούν ως
περιφερειακές έδρες Πρωτοδικείων με την καθ’ ύλην αρμοδιότητα των
πρώην Ειρηνοδικείων (20.000 ευρώ). Αντίστοιχα στον Πειραιά θα
λειτουργήσουν δύο (2) περιφερειακά Πρωτοδικεία με έδρα την Καλλιθέα
και τα Μέγαρα.

5. Εξέλιξη πρωτοβάθμιων δικαστών και διοίκηση δικαστηρίων

Σχετικά με την πορεία εξέλιξης των δικαστών α’ βαθμού προβλέπεται ή
ύπαρξη παράλληλων (χωριστών) επετηρίδων, πρώην Ειρηνοδικών και Πρωτοδικών. Οι πρώην Ειρηνοδίκες, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να
υποβάλλουν αίτηση προς το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο για ένταξη
στην επετηρίδα των Πρωτοδικών και να εισέρχονται στο τέλος της
επετηρίδας αυτής.
Τέλος σχετικά με τη διοίκηση των δικαστηρίων, οι προϊστάμενοι
δικαστών σχηματισμών, απαλλάσσονται από την ενασχόληση και
εκτέλεση πρόσθετων, μη δικαιοδοτικών καθηκόντων διαχειριστικής
φύσεως, όπως έλεγχος συμβάσεων προμηθειών, επισκευή και συντήρηση
κτιρίων, θέρμανση, κλιματισμός κ.α.


O Yφυπουργός Δικαιοσύνης Ιωάννης Μπούγας  ανέλυσε τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου, που είναι οι παρακάτω:

«Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής και
ποινικής δικαιοσύνης, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων
της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις τοy
Υπουργείου Δικαιοσύνης»

ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ:
 Συνολικός χρόνος έκδοσης τελεσίδικης απόφασης στην Ελλάδα 1482
ημέρες ενώ αντίστοιχος χρόνος στις χώρες του Συμβουλίου της
Ευρώπης (CoE) οι 637.
 Λειτουργούν 154 ειρηνοδικεία και 63 πρωτοδικεία. Τα 63 από τα 154
ειρηνοδικεία λειτουργούν στις έδρες των 63 πρωτοδικείων. Συνολικά
στον α’ βαθμό υπάρχουν 217 δικαστικοί σχηματισμοί.
 Οι συνολικά 916 Ειρηνοδίκες σε όλη την Ελλάδα δικάζουν μόνο αστικές
υποθέσεις έως 20.000€, ενώ δεν δικάζουν καθόλου ποινικές υποθέσεις
(ιδίως από το 2019 που καταργήθηκαν τα πταίσματα με τον νΠΚ).
 Οι 1.200 Πρωτοδίκες δικάζουν αστικές υποθέσεις από 20.001€ και άνω,
καθώς και όλες τις ποινικές υποθέσεις πρώτου βαθμού.
 Μία απόφαση ειρηνοδικείου κοστίζει κατά μέσο όρο επτακόσια εξήντα
(760) ευρώ, ενώ κάθε απόφαση πρωτοδίκη κοστίζει μόλις τριακόσια
ογδόντα (380) ευρώ.


ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
 Ενοποίηση Πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας
 Διαμόρφωση Χωροταξικού Σχεδιασμού (Κεντρικές, Παράλληλες,
Περιφερειακές Έδρες, Οργανικές Θέσεις, καταργήσεις μικρών
σχηματισμών)
 Μεταφορά διαχειριστικών-διοικητικών αρμοδιοτήτων των
Προϊσταμένων Δικαστών στο ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. (Ταμείο Χρηματοδοτήσεως
Δικαστικών Κτιρίων)
Με την προτεινόμενη ενοποίηση του α’ βαθμού δικαιοδοσίας:
 Ορίζονται 56 κεντρικά Πρωτοδικεία και 7 παράλληλες έδρες αυτών.
Καταργούνται τα 63 Ειρηνοδικεία που βρίσκονται στις έδρες των 63
Πρωτοδικείων (56 Ειρηνοδικεία των κεντρικών εδρών και 7
Ειρηνοδικεία των παράλληλων εδρών). Τα κτίριά τους θα
χρησιμοποιούνται ως χώροι του Πρωτοδικείου.
 Από τα εναπομείναντα 91 Ειρηνοδικεία, τα 48 αναβαθμίζονται σε
περιφερειακές έδρες Πρωτοδικείου και τα υπόλοιπα 43 καταργούνται
τελείως (κλείνουν και σαν κτίρια).
 Θα επέλθει διπλασιασμός των Δικαστών Πρώτου Βαθμού (περίπου
2.000 Δικαστές α’ βαθμού),
 Ταχύτερη διεκπεραίωση υποθέσεων
 Ισοκατανομή της ύλης


Ως προς τη χωροταξική διαμόρφωση των δικαστικών σχηματισμών:


Βασικός κανόνας Ι: Ένα Κεντρικό Πρωτοδικείο για κάθε Περιφερειακή Ενότητα
(πρώην νομός)
Βασικός Κανόνας ΙΙ: Σύνορα και νησιά για εθνικούς λόγους δεν επηρεάζονται
Στις Περιφερειακές Ενότητες όπου υπάρχουν 2 ή 3 Πρωτοδικεία, οι έδρες των
Πρωτοδικείων (πλην της κεντρικής) μετατρέπονται σε παράλληλες με πλήρη
καθ’ ύλην αρμοδιότητα. Συγκεκριμένα, στις Περιφερειακές Ενότητες:
α) Μεσσηνίας (παράλληλη έδρα η Κυπαρισσία)
β) Λακωνίας (παράλληλη έδρα το Γύθειο)
γ) Ηλείας (παράλληλη έδρα η Αμαλιάδα)


3


δ) Αχαΐας (παράλληλες έδρες το Αίγιο και τα Καλάβρυτα)
ε) Αιτωλοακαρνανίας (παράλληλη έδρα το Μεσολόγγι)
στ) Βοιωτίας (παράλληλη έδρα η Θήβα)
Στις Περιφερειακές Ενότητες:
α) Έβρου διατηρούνται όπως είναι σήμερα τα Πρωτοδικεία Αλεξανδρούπολης
και Ορεστιάδας,
β) Πέλλας διατηρούνται όπως είναι σήμερα τα Πρωτοδικεία Έδεσσας και
Γιαννιτσών,
γ) Κυκλάδων διατηρούνται όπως είναι σήμερα τα Πρωτοδικεία Σύρου και
Νάξου και
δ) Δωδεκανήσου διατηρούνται όπως είναι σήμερα τα Πρωτοδικεία Ρόδου και
Κω.
 Οι οργανικές θέσεις Δικαστών, Εισαγγελέων και δικαστικών υπαλλήλων
κάθε περιφερειακής ενότητας, μεταφέρονται στο Κεντρικό
Πρωτοδικείο.
 Στις Παράλληλες Έδρες εξακολουθεί να δικάζεται το σύνολο των
υποθέσεων, όπως σήμερα.
 Στις Περιφερειακές Έδρες δικάζονται α) όλες οι αστικές υποθέσεις
αρμοδιότητας Μονομελούς Πρωτοδικείου (Τακτική- Ειδική διαδικασία)
που αποτελούν το 80% της δικαστικής ύλης, β) όλες οι ποινικές
υποθέσεις αρμοδιότητας Μονομελούς Πλημμελειοδικείου με την
προϋπόθεση να υπάρχει κατάλληλη υποδομή (κυρίως αίθουσες
ακροατηρίων).
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ (ΑΘΗΝΑ-ΠΕΙΡΑΙΑΣ)
 Τίθεται σε εφαρμογή ο διαχωρισμός του Πρωτοδικείου Αθηνών (υπό
ενιαία διοίκηση) σε Ποινικό, που θα στεγαστεί στην Ευελπίδων, και
Πολιτικό με έδρα στη Λουκάρεως, στο κτίριο που στεγάζονται σήμερα
το Ειρηνοδικείο Αθηνών και τμήμα του Πρωτοδικείου.


 Στην Αθήνα θα λειτουργήσουν από 16/9/2024 τρία (3) περιφερειακά
Πρωτοδικεία με έδρες το Μαρούσι, το Κορωπί και το Περιστέρι με
πλήρη αρμοδιότητα από 01/01/2026. Μέχρι τότε θα λειτουργούν ως
περιφερειακές έδρες Πρωτοδικείων με την καθ’ ύλην αρμοδιότητα των
πρώην Ειρηνοδικείων (20.000 ευρώ). Αντίστοιχα στον Πειραιά θα
λειτουργήσουν δύο (2) περιφερειακά Πρωτοδικεία με έδρα την
Καλλιθέα και τα Μέγαρα.
Ως προς την επετηρίδα:
 Δημιουργία παράλληλης ειδικής επετηρίδας όπου οι Ειρηνοδίκες -
δικαστές πρώτου βαθμού πλέον - εξελίσσονται έως τον βαθμό του
Προέδρου Πρωτοδικών.
 Από την ειδική επετηρίδα προβλέπεται, κατόπιν αίτησής του, η
μετακίνηση δικαστή (πρώην ειρηνοδίκη) στο τέλος της γενικής
επετηρίδας μετά από θέσπιση συγκεκριμένων κριτήριων, αξιολόγηση
και απόφαση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου.
 Μισθολογικά, όλοι λαμβάνουν τον ίδιο μισθό με τους συναδέλφους
τους της γενικής επετηρίδας, ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας στο
δικαστικό σώμα.
 Καταργείται η κατεύθυνση Ειρηνοδικών στην Εθνική Σχολή Δικαστών
και στο εξής προκηρύσσονται εξετάσεις αποκλειστικά για παρέδρους
Πρωτοδικείου.
 Όλοι οι Ειρηνοδίκες θα επιμορφωθούν στην ΕΣΔι (ιδίως σε ζητήματα
ποινικού δικαίου), προκειμένου να είναι έτοιμοι για τα νέα τους
καθήκοντα.


Ως προς τα καθήκοντα των προϊσταμένων Δικαστηρίων:
 Οι υποχρεώσεις του Προϊσταμένου ενός Δικαστηρίου διακρίνονται στις
υπηρεσιακές-δικαιοδοτικές (ανάθεση υπηρεσιών στους δικαστές,
γραμματείς, πειθαρχικά κλπ) και διοικητικές-διαχειριστικές (συντήρηση
κτιρίων, προμήθειες κλπ)


5


 Προβλέπεται η αποδέσμευση των Προϊσταμένων από τα διαχειριστικά
τους καθήκοντα και η αποκλειστική τους ενασχόληση με τα
υπηρεσιακά- δικαιοδοτικά
 Διοικητικά-διαχειριστικά καθήκοντα αναλαμβάνει το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. σε
έκαστη Εφετειακή Περιφέρεια, πάντα υπό την εποπτεία του
Συμβουλίου Διευθύνσεως του κάθε δικαστικού σχηματισμού


ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:
 Ισοκατανομή της ύλης του Πρώτου Βαθμού: θα σταματήσει το
φαινόμενο όπου το 50% των δικαστών αναλαμβάνει το 80% της ύλης.
 Ρυθμίζεται η ανακολουθία των δύο δικαιοδοσιών στον Πρώτο Βαθμό
 Δημιουργία παραγωγικών και αποτελεσματικών Δικαστηρίων, με αριθμό
υπηρετούντων δικαστών μεγαλύτερο από 15.
 Πιο προσιτή δικαιοσύνη στον πολίτη, με λιγότερο κόστος γι’ αυτόν.
 Σημαντική μείωση του χρόνου της έκδοσης αποφάσεων στον Α’ Βαθμό
 Εξοικονόμηση πόρων (σε συνδυασμό με τη χωροταξία).
 Βελτίωση αναλογίας δικαστικών υπαλλήλων προς δικαστή α΄ βαθμού.
 Η παραγωγικότητα των (πρώην) ειρηνοδικών και πρωτοδικών -πλέον
Δικαστών πρώτου βαθμού- θα αυξηθεί μέχρι 17%.
 Το ποσοστό εκκαθάρισης των πρωτοδικείων (ο λόγος των
διεκπεραιωθεισών προς τις εισερχόμενες υποθέσεις κάθε δικαστή
πρώτου βαθμού) αναμένεται να αυξηθεί μέχρι 24%.
 Η συνδυαστική εφαρμογή του Δικαστικού Χάρτη και του προσφάτως
ψηφισθέντος Ν. 5095/2024 για την ενίσχυση της δικηγορικής ύλης,
αναμένεται να μειώσει τον χρόνο έκδοσης τελεσίδικης απόφασης, από
τις 1482 ημέρες, στις 900.