Παρά την προσπάθεια που κάνει η κυβερνητική πλειοψηφία στην Εξεταστική Επιτροπή για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη να επιρρίψει στον ανθρώπινο παράγοντα την ευθύνη για την ανείπωτη τραγωδία η αλήθεια δύσκολα θα συγκαλυφθεί.
Προς αυτό συνηγορούν αφενός η κατάθεση του Ιταλού διευθύνοντα συμβούλου Μαουρίτσιο Καποτόρτο που «φώτισε» με τρόπο εξοργιστικό το μερίδιο της ευθύνης της Hellenic Train - εξ’ου και η ομόφωνη απόφαση της Εξεταστικής να στείλει στην Δικαιοσύνη την κατάθεση του - και αφετέρου οι παραδοχές του εμπειρογνώμονα Βασίλη Προφυλλίδη που συμμετείχε στην επιτροπή Γεραπετρίτη για την διερεύνηση των συνθηκών του δυστυχήματος που συγκλόνισε την Ελλάδα.
Η «γαλάζια» πλειοψηφία στην Εξεταστική Επιτροπή, όπως εκτιμά η αντιπολίτευση, δεν θα αποφύγει να πιει το πικρό ποτήρι της αναζήτησης και της απόδοσης των ευθυνών και στην κατεύθυνση αυτή, παρά τις μέχρι τώρα καθυστερήσεις, η κατάθεση του Κώστα Αχ. Καραμανλή θα είναι καθοριστική.
Για «προσβλητική» κατάθεση του CEO της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, και «ύποπτη ψευδορκίας, καθώς, ενώ είναι πασιφανές ότι δεν λειτουργούσαν τα αυτοματοποιημένα συστήματα ασφαλείας, εντούτοις ισχυρίστηκε ότι δεν ήταν απλά λειτουργικά» μιλούν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που μετέχουν στην Εξεταστική Επιτροπή. «Γι’ αυτόν τον λόγο προτείναμε να διαβιβαστεί η κατάθεσή του στην Εισαγγελία Εφετών, στην οποία συμφώνησαν όλα τα κόμματα, ακόμη και της κυβερνητικής πλειοψηφίας. Ελπίζουμε η ΝΔ να δείξει την ίδια ευαισθησία για την εξακρίβωση της αλήθειας, δεχόμενη να καλέσει στην εξεταστική επιτροπή για κατάθεση κι άλλους κρίσιμους μάρτυρες, που έχουν γνώση, όπως ο κ. Γεννιδούνιας» σημειώνουν χαρακτηριστικά σε δήλωση τους οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
«Παράλληλα, από την κατάθεση του μάρτυρα εμπειρογνώμονα Προφυλίδη, προέκυψε ότι έγινε αλλοίωση με παρεμβάσεις στον τόπο του εγκλήματος, το οποίο δυσχέρανε το έργο των εμπειρογνωμόνων. Υπενθυμίζουμε ότι την ευθύνη για τη φύλαξη του χώρου είχε το Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας υπό τον κ. Τριαντόπουλο» προσθέτουν στην ίδια δήλωση.
Αποκαλυπτική κατάθεση
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά ήταν τα όσα κατέθεσε ο καθηγητής Βασίλης Προφυλλίδης, ο οποίος μετείχε στην ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε από τον τότε υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη στην Εξεταστική Επιτροπή. Σημείωσε πως την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος δεν λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το σύστημα GSMR, ούτε και το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS). «Εκείνη την ημέρα της τραγωδίας, ο σιδηρόδρομος ο δικός μας είχε χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ‘60, να μην πω και του ’50».
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της Μιλένας Αποστολάκη (ΠΑΣΟΚ) εάν αποτελεί μύθο η εντύπωση ότι δεν θα είχαμε 57 νεκρούς εάν λειτουργούσε το κέντρο της Καρόλου, εάν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση, και εάν υπήρχε ERTMS, ο Βασίλης Προφυλλίδης είπε ότι «μόνο το ETCS χρειαζόταν, εφόσον λειτουργούσε». Στην πολύωρη κατάθεση του ο Βασίλης Προφυλλίδης επισήμανε το γεγονός ότι τα «τέσσερα χρόνια ήταν πολλά» για την αποκατάσταση του συστήματος τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, αναφέροντας πως η ύπαρξη δεύτερου σταθμάρχη θα αποτελούσε δικλείδα ασφαλείας που θα ελαχιστοποιούσε τις πιθανότητες να συμβεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Απαντώντας σε ερώτηση του Βασίλη Κόκκαλη (ΣΥΡΙΖΑ) ο καθηγητής Βασίλης Προφυλλίδης ανέφερε ότι δεν εξετάστηκαν από την επιτροπή που μετείχε τα συντρίμμια του δυστυχήματος διότι είχαν αποσυρθεί, ενώ σε ερώτηση της βουλευτού του ΠΑΣΟΚ Μιλένας Αποστολάκη εάν έχει εξήγηση για τους τόσους απανθρακωμένους επιβάτες, είπε ότι «το συγκεκριμένο πρόβλημα απαιτεί γνώσεις ειδικής μηχανολογίας και χημικής μηχανικής που δεν είχα. Δεν είναι συστημικό πρόβλημα, που είχε να κάνει με την τραγωδία».
«Κατέρριψε το κυβερνητικό αφήγημα περί ''ανθρώπινου λάθους''»
«Όλοι οι μύθοι, που έστησε η κυβερνητική πλειοψηφία, για να συγκαλύψει τις ευθύνες του Υπουργού της και των «γαλάζιων» διοικήσεων στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, καταρρίπτονται», ανέφερε σε δήλωσή της η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μιλένα Αποστολάκη για τα όσα ακούστηκαν σήμερα στην Εξεταστική Επιτροπή για το έγκλημα των Τεμπών.
Σύμφωνα με την βουλευτή του ΠΑΣΟΚ με την κατάθεσην του ο Βασίλης Προφυλλίδης «κατέρριψε το κυβερνητικό αφήγημα περί “ανθρώπινου λάθους” καταθέτοντας ότι αν λειτουργούσε το Δευτεροβάθμιο Κέντρο της Καρόλου, αν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, αν είχε εγκατασταθεί η τηλεδιοίκηση και τα συστήματα GSMR και ETCS δεν θα θρηνούσαμε την απώλεια 57 συνανθρώπων μας».
Για την Μιλένα Αποστολάκη «αποκαλυπτική είναι και η αναφορά του κ. Προφυλλίδη ότι η επιτροπή βρέθηκε στον τόπο της τραγωδίας δεκαπέντε μέρες μετά και αφού προηγουμένως όπως ενημερώθηκαν είχε μπαζωθεί και δεν υπήρχαν στοιχεία χρήσιμα για το πόρισμα τους. Όπως σημείωσε ο κύριος Προφυλλίδης σε ερώτηση που του υποβλήθηκε, αν δεν είχε συμβεί η επέμβαση στον τόπο της τραγωδίας, δηλαδή το μπάζωμα, η επιτροπή θα είχε μεταβεί στον τόπο της τραγωδίας την επομένη του διορισμού της».
Για ψευδορκία ο CEO της Hellenic Train
Την διαβίβαση στον εισαγγελέα-ανακριτή της κατάθεσης στην Εξεταστική Επιτροπή του Μαουρίτσιο Καποτόρτο, διευθύνοντα συμβούλου της Hellenic Train, προκειμένου να διερευνήσει αν τελέστηκε το αδίκημα της ψευδορκίας αποφάσισε ομόφωνα η Εξεταστική Επιτροπή για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ενώ ο ιταλός CEO της Hellenic Train απάντησε «ουδέν σχόλιον» στην ομόφωνη απόφαση της Εξεταστικής. Ολοκληρώνοντας την κατάθεσή του στην Εξεταστική Επιτροπή, ο Μαουρίτσιο Καποτόρτο υποστήριξε ότι «οι όποιοι εκτροχιασμοί τρένων έχουν σημειωθεί, οφείλονται σε ευθύνες του ιδιοκτήτη υποδομής, δηλαδή στον ΟΣΕ».
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλης Κόκκαλης, πρότεινε η κατάθεση του μάρτυρα να διαβιβαστεί στον Εισαγγελέα Εφετών που διενεργεί την ανάκριση, για το ενδεχόμενο τέλεσης του αδικήματος της ψευδορκίας, πρόταση με την οποία συμφώνησαν οι εκπρόσωποι και των υπολοίπων κομμάτων που μετέχουν στην Εξεταστική. Για εξοργιστική, προσβλητική και υποτιμητική για τη Βουλή και τα θύματα κατάθεση μίλησε ο βουλευτής της ΝΔ, Λάζαρος Τσαβδαρίδης, σημειώνοντας ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train δεν ζήτησε συγνώμη, ενώ απέδωσε το δυστύχημα μόνο στον σταθμάρχη, αρνούμενος να αναφερθεί σε λάθη των μηχανοδηγών και στην ευθύνη της εταιρείας του.