Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2018

Χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση η προεπιλογή προέδρου και αντιπροέδρων ΣτΕ και ΑΠ;

Προβληματισμούς, που εκθέτουν την κυβέρνηση, για  τον τρόπο, που έγινε η προεπιλογή για τον προεδρο του ΣτΕ και τους αντιπροέδρους ΣτΕ και ΑΠ διατυπώνει ο δικηγόρος Νίκος Λαγαρίας,στις "Δικογραφίες".
Με κεντρικό ερώτημα "Δια περιφοράς η προεπιλογή για πρόεδρο ΣτΕ
και αντιπροέδρους ΣτΕ & Α.Π.;", αναφέρει:
"Στις 21.9.2018 το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων εξέδωσε το παρακάτω δελτίο τύπου: 
«Με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, κατόπιν εισήγησης του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, κ. Μιχάλη Καλογήρου, ξεκίνησε η προβλεπόμενη από το Σύνταγμα και τη νομοθεσία διαδικασία προεπιλογής ανωτάτων δικαστικών λειτουργών για τον ορισμό Προέδρου και δύο Αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας και τριών Αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου.
Η διαδικασία θα συνεχιστεί, όπως προβλέπεται, με τη γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, μετά από ακρόαση των προεπιλεγέντων και θα ολοκληρωθεί με την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την προαγωγή στις θέσεις Προέδρου και Αντιπροέδρων μετά από πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου».
Το εδάφιο β΄ της παρ. 3 του άρ. 49 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών προβλέπει ότι «πριν ζητηθεί η γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, το Υπουργικό Συμβούλιο με εισήγηση του ως άνω Υπουργού (σ.σ.: Δικαιοσύνης) προεπιλέγει έξι από τους δικαστικούς λειτουργούς που έχουν τα τυπικά προσόντα κατά περίπτωση».
Σύμφωνα λοιπόν με όσα αναφέρονται στο παραπάνω δελτίο τύπου ο κ. Υπουργός έκανε την εισήγησή του και έχει γίνει ήδη η προεπιλογή μεταξύ των δικαστικών λειτουργών που έχουν τα τυπικά προσόντα  κατά περίπτωση, με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου.
Όμως παρατηρούνται δύο πράγματα:
1.       Το πρώτο και βασικότερο ότι η προβλεπόμενη διαδικασία έγινε με καθυστέρηση ενός μήνα (1) από τότε που ανέλαβε καθήκοντα ο κ. Υπουργός, επιπλέον των τεσσάρων (4) του προκατόχου του από τότε που το Σύνταγμα και ο εφαρμοστικός του νόμος προβλέπουν ότι θα έπρεπε να έχει γίνει, δηλαδή από τα τέλη Απριλίου 2018 σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 90 του Συντάγματος και το εδάφιο δ΄ της παρ. 3 του άρ. 49 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών
2.       Το δεύτερο ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γ. Γ. της Κυβέρνησης που είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της  (http://www.ggk.gov.gr/?cat=1), η τελευταία συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου έγινε στις 31.8.2018 (εδώ και η σχετική εισήγηση του Πρωθυπουργού: http://www.ggk.gov.gr/?p=6227), γεγονός που προκαλεί το εύλογο ερώτημα μήπως, αν δεν συμβαίνει κάτι άλλο, η προεπιλογή έγινε δια περιφοράς κατά το άρ. 13 του Κώδικα Νομοθεσίας Κυβέρνησης – Κυβερνητικών Οργάνων (Π.Δ. 63/2005), δηλαδή χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση των υποψηφίων δικαστικών λειτουργών εν Συμβουλίω