Αποφάσεις του Ειρηνοδικείου της Αθήνας ανοίγουν παράθυρο στη Δικαιοσύνη, για να ξεμπλοκάρει την δικαστική έρευνα, για το σκάνδαλο της VOOLKSAGEN, που είχε "παγώσει", επειδή σκόνταφτε στην άρνηση των γερμανικών δικαστικών Αρχών, να ικανοποιήσουν αιτήματα της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, που ζητούσε στοιχεία και τεχνογνωσία.
Οι αποφάσεις των Ειρηνοδικείων της Αθήνας δικαίωσαν Έλληνες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, οι οποίοι ζημιώθηκαν, όταν διαπιστώθηκε ότι, το λογισμικό εκπομπής ρύπων στα οχήματα της γερμανικής εταιρίας, τα οποία είχαν αγοράσει, ήταν παραποιημένα.
Η άκαμπτη στάση Των γερμανικών δικαστικών Αρχών, που ουσιαστικά αρνήθηκαν να συνεργαστούν με την Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας, είχε αποτέλεσμα να μείνει στο συρτάρι η προκαταρκτική εξέταση, που ειχε ξεκινήσει πριν απο δυο χρόνια, για αυτοκίνητα του Ομίλου Volkswagen, που κυκλοφόρησαν με πειραγμένα λογισμικά ρύπων.
Οι αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων είχαν αποτέλεσμα, να ευαισθητοποιηθεί ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθήνας Ηλίας Ζαγοραίος, ο οποίος με νέα (συμπληρωματική) παραγγελία του ζήτησε απο τον εισαγγελέα, που είχε χρεωθεί διεξάγει την έρευνα, να:
α. Να απευθυνθεί εγγράφως στα κατά τόπους Ειρηνοδικεία στα οποία ενδεχομένως έχουν προσφύγει Έλληνες καταναλωτές οι οποίοι ζητούν να αποζημιωθούν για τα αυτοκίνητα του Ομίλου Volkswagen (VW, Audi, Skoda, Seat και Porsche ), που αγόρασαν και αποδείχθηκε ότι είχαν λογισμικό παραποίησης ρύπων. Και στη συνέχεια να συγκεντρώσει τις τυχόν εκδοθείσες αποφάσεις που δικαιώνουν τους ιδιοκτήτες των οχημάτων.
β. Να ζητήσει εγγράφως από το υπουργείο Περιβάλλοντος, που διαθέτει πλέον την απαραίτητη τεχνογνωσία, να συνταχθεί έκθεση, που θα του αποσταλεί, στην οποία θα αναφέρονται λεπτομερώς οι τιμές εκπομπών ρύπων, οι αλλοιώσεις που επήλθαν σε αυτές με το παράνομο λογισμικό που τοποθετήθηκε στα οχήματα της Volkswagenκαθώς και οι επιπτώσεις στο περιβάλλον από την παραποίηση
Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα κυκλοφορούν πάνω από 30.000 αυτοκίνητα VW, Audi, Skoda, Seat και Porsche που φέρουν το παράνομο λογισμικό παραποίησης των εκπομπών ρύπων εκ των οποίων τα 20.000 έχουν εισαχθεί από επίσημη εισαγωγική και τα υπόλοιπα είτε από ανεξάρτητες εμπορίες είτε από ιδιώτες.
Η πρώτη εντολή για τη διεξαγωγή έρευνας
Μόλις ξέσπασε το σκάνδαλο της WV με τις «πειραγμένες» τιμές ρύπων σε οχήματα του γερμανικού Ομίλου που προκάλεσε σάλο διεθνώς, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθήνας, Ηλίας Ζαγοραίος, παρήγγειλε τη διεξαγωγή έρευνας για τυχόν ποινικές ευθύνες σε σχέση με οχήματα με λογισμικό παραποίησης στις τιμές ρύπων αναφορικά με το σκάνδαλο Volkswagen.
Η Εισαγγελία γνωστοποίησε την ενέργειά της εκδίδοντας, τον Οκτώβριο του 2015, ανακοίνωση στην οποία αναφέρονταν τα εξής: «Η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών διενεργεί προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες σε σχέση με οχήματα που εισήχθησαν και τέθηκαν σε κυκλοφορία φέροντας λογισμικό που παραποιεί τις καταγραφόμενες τιμές ρύπων».
Ο προιστάμενος της Εισαγγελίας κ. Ζαγοραίος με την παραγγελία του ζητούσε, μεταξύ άλλων, να διερευνηθούν ενδεχόμενες αξιόποινες πράξεις ακόμη και σε βαθμό κακουργήματος, όπως το αδίκημα της απάτης σε βάρος του Δημοσίου που συνδέεται με τα χαμένα για τα δημόσια ταμεία τεράστια χρηματικά ποσά από τα τέλη ταξινόμησης.
Ο εισαγγελέας που ανέλαβε τη διερεύνηση της υπόθεσης υπέβαλε, στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης, αίτημα δικαστικής συνδρομής προς τις γερμανικές αρχές προκειμένου να του διαβιβάσουν ακριβή στοιχεία για την παραποίηση των καταγραφόμενων τιμὠν ρύπων με την τοποθέτηση του παράνομου λογισμικού.
Ωστόσο, επί δύο χρόνια οι γερμανικές αρχές αγνόησαν το αίτημα της Εισαγγελίας Πρωτοδικών.
Οι αποφάσεις του Ειρηνοδικείου
Την κατάσταση αυτή της απραξίας, λόγω της γερμανικής άρνησης, ανέτρεψε το Ειρηνοδικείο της Αθήνας, το οποίο με τις υπ’αριθμ. 5285/2017 και 5286/2017 αποφάσεις του επιδικάζει ποσά 11.005 ευρώ και 5.200 ευρώ, αντίστοιχα, υπέρ δύο ιδιοκτητών αυτοκινήτων VW Polo 1.6 TDi και VW Polo 1.2 αναγνωρίζοντας στους ενάγοντες στη μία περίπτωση το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση αγοράς του οχήματος και στη δεύτερη ότι υπήρξε εξαπάτηση από την VW.
Η απαίτηση των Γερμανών για το σκάνδαλο
Το Μάρτιο του 2016 κι ενώ η έρευνα στην Ελλάδα για το σκάνδαλο της VW ήταν σε εξέλιξη αναμένοντας (ματαίως, όπως αποδείχθηκε) την απάντηση των Γερμανών στο αίτημα δικαστικής συνδρομής, εκείνοι γνωστοποίησαν σε ειςαγγελείς από 18 χώρες ότι, που ειχαν παρόμοια αιτήματα ότι, η χώρα τους αξιώνει να μην κινηθεί ποινική διαδικασία σε άλλη χώρα για την υπόθεση με το παράνομο λογισμικό παραποίησης ρύπων.
Συγκεκριμένα, στη συνάντηση εισαγγελέων στη Χάγη, με θέμα το σκάνδαλο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας οι εισαγγελικοί λειτουργοί της Γερμανίας επικαλέστηκαν «επικάλυψη αξιοποίνου» στην περίπτωση που άλλες χώρες πλην της δικής τους προχωρήσουν σε ποινικές έρευνες και διώξεις για το σκάνδαλο.
Τότε οι Έλληνες εισαγγελείς, Ελένη Τουλουπάκη ( σήμερα επικεφαλής της Εισαγγελίας κατά της Διαφθορας) και Χρήστος Ντζούρας αντέδρασαν λέγοντας: «Εκφράζουμε σοβαρές ανησυχίες για τον τρόπο χειρισμού της υπόθεσης από τη Γερμανία, επειδή στο παρελθόν είχαμε πολύ κακή εμπειρία από την υπόθεση της Siemens, όπου τα κακουργήματα μετατράπηκαν σε πλημμελήματα».
Η στάση των Ελλήνων εισαγγελέων προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση και απέσπασε τα συγχαρητήρια της πολυμελούς εισαγγελικής αντιπροσωπείας των ΗΠΑ, καθώς στη Γερμανία για την υπόθεση με τις «πειραγμένες» τιμές εκπομπής ρύπων προβλέπονται μόνο χρηματικές ποινές και όχι ποινικές κυρώσεις.